HORNÁ NITRA. Medzi najrizikovejšie patria priecestia na prievidzskom sídlisku Necpaly, v Pravenci a v Ráztočne. Ani jedno z nich nie je chránené rampami či svetelnou signalizáciou.
Ráztočno je z kopca
Na železničnom priecestí v Ráztočne sa vlani zrazil vlak s osobným autom. Pri nehode sa zranili štyria ľudia, medzi nimi aj malé dieťa. Označuje ho len výstražný kríž a značka stop. Rozhľad má zjednodušiť jedno zrkadlo. Prejazd je pre vodičov komplikovaný, pretože priecestie vedie cez kopec. Výhľad na obe strany trate je asi tridsať metrov. V lete, keď okolie zarastie burinou, ešte menej.
„V tomto úseku je viditeľnosť nedostatočná, vodič musí vojsť až do koľajiska, aby sa presvedčil, či je trať voľná. Ani zrkadlo situáciu nezlepší, pochybujem, že v ňom v zime niečo vidno,“ myslí si šéf prievidzských železničných policajtov Ľuboš Kotlář.
Vodiči sú ohrození hlavne keď nasneží a cesta nie je posypaná. „Raz som išiel autom z kopca, na zľadovatenej ceste som neubrzdil a skončil priamo na trati. Našťastie tadiaľ práve neprechádzal žiadny vlak,“ povedal Jozef Lehotkai z Ráztočna.
Denne týmto úsekom prejde 22 osobných vlakov. „Vždy si radšej v cestovnom poriadku zistím, kedy vlak ide cez dedinu a snažím sa mu vyhnúť,“ priznal.
Závažnosť situácie si uvedomujú aj predstavitelia obce. „Tento problém trvá už desaťročia a železnice nám vlani konečne prisľúbili svetelnú signalizáciu. Už niekoľko mesiacov sa však nič nedeje,“ vysvetlil starosta Ráztočna Tomáš Konuš.
Zuzana Chalupová z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) priznala, že na zabezpečení tohto priecestia pracujú, tvrdí však, že „to nevyrieši nevyhovujúce miestne pomery.“ Poukázala najmä na vysoký sklon v kopci, cez ktorý koľajnice prechádzajú.
Prejazd smrti
Neslávne sa preslávilo priecestie v Necpaloch. Po niekoľkých vážnych kolíziách sem postavili značku stop, aj napriek tomu tu pred dvoma rokmi zahynul vodič, ktorý sa zrazil s prichádzajúcim vlakom. Táto nehoda nie je ojedinelá, na necpalskom priecestí zomrelo alebo sa zranilo niekoľko ľudí, aj chodcov.
„V tomto úseku je však najväčším problémom nepozornosť a riskantná jazda vodičov,“ upozornil Ľ. Kotlář. Aj napriek tomu mesto niekoľkokrát žiadalo železnice o osadenie ochranných prvkov k tomuto priecestiu.
„Naposledy nám prišla v januári zamietavá odpoveď,“ informovala hovorkyňa Prievidze Ivona Vojtášová a dodala, že na základe podnetov Prievidžanov rokovali aj o zriadení novej vlakovej zastávky neďaleko obchodných centier Hypernova a Baumax. „ŽSR sa vyjadrili, že v tomto roku sa zastávka ani signalizácia stavať nebude.“
Prednosť majú autá
Netradične je riešené železničné priecestie križujúce cestu prvej triedy neďaleko Pravenca. „Vlaky tadiaľ môžu jazdiť najvyššou rýchlosťou 10 kilometrov za hodinu a musia dať prednosť autám prichádzajúcim po hlavnej ceste,“ povedal starosta Pravenca Jozef Majzlan.
Priecestie v Pravenci bolo kedysi zabezpečené závorami aj svetelnou signalizáciou. Týmto úsekom však prechádzalo málo vlakov, závory preto zmizli a semafor nefunguje.
Premávka sa na koľajniciach síce zhustila, signalizáciu však už neobnovili. Zmena nie je podľa Chalupovej ani v pláne železníc.
Chyba vodičov
Ľuboš Kotlář je presvedčený, že za väčšinu kolízií s vlakom môžu samotní vodiči. „Jazdia neopatrne, preceňujú svoje schopnosti, alebo nedajú prednosť vlaku,“ objasnil.
Závory či signalizácia by však mohli zastaviť aj nezodpovedných ľudí, ich osadenie k nechráneným priecestiam je však zatiaľ zrejme len prianím Hornonitranov.