NOVÁKY. Územie 11. poľa ťažobného úseku Nováky s rozlohou 153 hektárov leží v katastrálnom území Opatoviec nad Nitrou, Koša a Novák. Bude náhradou za ôsmy úsek bývalej Bane Nováky, v ktorom sa prestalo dolovať. „Nachádza sa tu 7,2 milióna vyťažiteľných ton uhlia. Ťažiť by sa malo začať v októbri a pri ročnom objeme 400 až 600-tisíc ton tu nájde prácu 500 ľudí na obdobie 15 rokov,“ informovala hovorkyňa HBP Adriana Siváková.
Po pol roku
Samotné zemné práce začali v auguste minulého roka. Stavba si vyžaduje prekládku 800 metrového úseku koryta rieky Handlovka, 1850 m koryta rieky Nitry, takmer trojkilometrového úseku železničnej vlečky do vojenského útvaru, prekládku vedenia veľmi vysokého napätia, vysokého napätia, plynovodu, optických a telekomunikačných sietí. V apríli pracovníci ukončia rekonštrukciu ventilátorovne, ktorá bude zásadne vplývať na vetranie v bani.
Pracovníci doteraz dokončili prekládku vedenia vysokého napätia, optických káblov, vykonali stavebné úpravy vo Vojenskom útvare Nováky, ktorý čiastočne zasahoval do budúceho toku rieky Nitry.
Nový most
„Prekládka riek je tiež takmer vo finále, momentálne pracujeme na stavbe železobetónového mosta cez nové koryto Nitry, ktorý spája železničnú stanicu v Novákoch a Vojenský opravárenský podnik,“ povedal Stanislav Gurský z Hornonitrianskych baní Prievidza.
Most by mal byť funkčný v polovici marca. Namiesto pôvodných štyroch pilierov má len dva, pretože nové koryto rieky je dimenzované na storočnú vodu, aby bola zaistená bezpečnosť železnice.
„V mieste, kde Nitra opúšťa svoje staré koryto, vznikne akési mŕtve rameno, z ktorého bude možné napúšťať vodu, ak by sme mali problém v novom koryte,“ vysvetlil S. Gurský.
Rekultivácia regiónu
Počas prekládky riek Nitra a Handlovka pracovníci premiestnili veľké množstvo zemín. „Pri úprave korýt na ploche 2950 metrov sme denne premiestnili 3,5 až 4,5 tisíca kubíkov hmôt, čo predstavuje 300 až 350 naplnených nákladných áut,“ povedal S. Gurský a doplnil, že všetky hmoty využili na rekultiváciu regiónu hornej Nitry.
Stavba má niekoľko etáp a jej definitívne ukončenie je naplánované na jún. Náklady, vrátane investícií v podzemí a na povrchu dosiahnu viac ako 36,5 milióna € (1,1 miliardy Sk).