PRIEVIDZA. Na trojkilometrovom úseku hlavného cestného ťahu medzi Prievidzou a Nedožermi-Brezanmi je pri vozovke v súčasnosti len devätnásť smerových stĺpikov. Podľa normy musia byť osadené v priamom úseku a v smerových oblúkoch väčších ako 1250-metrový polomer na každých 50 metrov. „Pokiaľ je polomer menší, tak by mali byť hustejšie. Platí to aj o úsekoch s častým výskytom hmiel,“ hovorí Miloš Souček, konateľ spoločnosti Automobilová doprava Prievidza.
Vinia vandalov
Úsek z okresného mesta do Nedožier-Brezian nie je na hornej Nitre jediný bez potrebného množstva pätníkov.
Správcovia komunikácií vinia z tohto stavu vandalov. Najviac poškodených stĺpikov, ale aj dopravných značiek, evidujú po víkendoch. V sobotu a v nedeľu ráno sa mládež po skončení diskoték a zábav presúva medzi obcami aj pešo.
„Každý polrok obnovujeme stĺpiky pri cestách, v horších prípadoch aj štvrťročne. Za poškodením sú hlavne vandali, samotná premávka sa na ich ničení podieľa menšou mierou. Najhoršie je, že po osadení nových pätníkov ich vandali do týždňa opäť zničia,“ informoval Jozef Chochola, správca a prevádzkar ciest I. triedy Investičnej výstavby a správy ciest Žilina. Zdôraznil, že výmena stĺpikov je finančne náročná. Podobne je to aj na cestách II. a III. triedy v okrese Prievidza.
Informujú vodičov
Smerové stĺpiky slúžia ako vodiace bezpečnostné zariadenie. Predovšetkým za zníženej viditeľnosti vykresľujú kontúru cesty. „Pätníky musia byť otočené oproti vodičovi obrysovou plochou so štandardnou výškou. Majú bielu alebo žltú farbu. Na všetkých komunikáciách majú byť rovnaké odrazky, dve oranžové vpravo a jedna biela vľavo,“ upresnil M. Souček.
Pripomenul, že chýbajúce smerové stĺpiky sa môžu podieľať určitou mierou na vzniku dopravných nehôd. Zvlášť za zníženej viditeľnosti, keď vodič nedostáva dostatok informácií o vozovke, jej šírke a zákrutách. „Stále však platí, že šofér musí ísť takou rýchlosťou, aby zastavil na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. Ak teda nemá v dôsledku chýbajúcich pätníkov dostatok informácií o ceste, mal by tomu prispôsobiť rýchlosť,“ uzavrel M. Souček.