HANDLOVÁ. Cesta I/50, ktorá prechádza aj cez centrum Handlovej, negatívne ovplyvňuje kvalitu života v tomto meste. Narastá počet vozidiel, ktoré ohrozujú chodcov na Námestí baníkov, pribúda dopravných kolízií.
Z týchto dôvodov sa už dávnejšie objavila myšlienka vybudovania tzv. malého cestného obchvatu námestia. „Cieľom je, aby bola vonkajšia doprava odklonená mimo centrálnu oblasť mesta. Zvýši sa plynulosť premávky, jej bezpečnosť, naopak znížia sa negatívne vplyvy na životné prostredie,“ povedala hovorkyňa Mestského úradu v Handlovej Jana Paulínyová a dodala: „Najvhodnejším riešením je východný obchvat, ktorý je v súlade s územným plánom mesta.“
Financovanie štátom
Investorom stavby je Slovenská správa ciest. Začiatok prác je naplánovaný už na marec tohto roku, ukončenie na 31. december 2010.
Ku koncu vlaňajšieho roka boli náklady na výstavbu malého obchvatu vyrátané na približne 160 miliónov Sk (5 311 027 €). Hradené budú zo štátneho rozpočtu.
Námestie baníkov by po dokončení novej cesty mohlo zostať bez motorových vozidiel. Či sa však centrum Handlovej zmení na pešiu zónu, je zatiaľ otázne. Kompetentní o tejto otázke ešte diskutujú.
Vypília dreviny
Výstavbe padne za obeť aj takmer štyristo stromov. „Na Námestí baníkov a na uliciach 29. augusta a Poštovej bude vyrúbaných 393 stromov a 109 m2 krovinatého porastu. Najviac drevín je súčasťou porastu na brehu Handlovky. K týmto, na prvý pohľad možno hrozivým číslam treba dodať, že v celkovom počte drevín je aj 320 takých, ktoré majú výšku len 130 cm a obvod 10 cm,“ vysvetlila J. Paulínyová.
Názory Handlovčanov na výrub sú rôzne. Kým niektorí ho ako nevyhnutnosť pri výstavbe obchvatu schvaľujú, iní namietajú, že kompetentní mohli hľadať aj vhodnejšie riešenie, bez zásahu do prírody.
Mestský úrad v Handlovej o chystanom výrube informoval obyvateľov v miestnych médiách. „Slovenská správa ciest je podľa platných zákonov a vyhlášok povinná vyrúbané stromy nahradiť,“ uzavrela J. Paulínyová.