HORNÁ NITRA. Peter Ďurjak je v Prievidzi majiteľom jedenástich novinových stánkov. Už v čase platnosti koruny nosil do banky veľké množstvá mincí, po zavedení eura je to ešte viac.
„Bežne prinášam do banky 15 až 20 kilogramov mincí, niekedy je to i viac. Banky majú za prevzatie mincí rôzne poplatky. Napríklad za dvadsať mincí nemusím platiť nič, no za každý jeden ďalší kus je to jeden cent. Znamená to, že jednocentové mince im ani nemusím nosiť. Vyrátal som, že pri množstvách, ktoré prinášam do banky, prídem ročne aj o 8300 eur, čo je asi štvrť milióna korún. To je obrovská strata.“
Ľudia sa zbavujú drobných
Majiteľ stánkov si myslí, že situácia s mincami by sa mohla po čase čiastočne upokojiť, keďže v týchto dňoch ľudia otvárali eurobalíčky a chcú sa „zbaviť“ hlavne malých mincí. „My musíme prijať všetky mince, no pokiaľ predavačka niekomu vydáva viac jednocentoviek, tak už ľudia frflú,“ posťažoval sa P. Ďurjak.
Myslí si, že banky by sa mali zamyslieť nad poplatkami, ktoré od podnikateľov za odovzdanie mincí žiadajú. „Viem, že s nimi majú starosti. No nestačilo by, aby bol spoplatnený napríklad len samotný vklad, bez ohľadu na počet mincí? Ak by bol takýto poplatok sedem či desať eur, bolo by to v poriadku,“ dodal P. Ďurjak.
Na veľké množstvo euromincí a s nimi spojené poplatky má ťažké srdce aj podnikateľ, ktorý v jednej z obcí okresu prevádzkuje malé potraviny a pohostinstvo. „Každá banka má iné pravidlá. Vždy však prídem o nejaké peniaze, keď prinesiem mince. Jednocentovky môžem rovno zahodiť,“ rozčuľuje sa podnikateľ. Odporúčanie, aby mal v prevádzke terminál na platobné karty, je podľa neho nelogické. „Kto bude v krčme za tri deci kofoly, alebo pivo platiť pár centov cez terminál?“
Banky s rôznymi pravidlami
Na názor sme sa opýtali aj hovorcov niektorých bánk s pobočkami v Prievidzi. Každá banka má iné pravidlá a cenníky poplatkov za vymieňanie drobných euro mincí a ich vkladov.
Výška poplatku za vymieňanie mincí „sa odvodzuje od mnohých nákladov, ktoré musí banka vynaložiť na spustenie a prevádzkovanie tejto služby,“ vysvetlila Zuzana Francúzová z tlačového odboru ČSOB. Uviedla, že proces „zamieňania drobných eurových mincí je najmä pri vyšších objemoch peňazí časovo náročný, pretože pracovníci musia mince manuálne prepočítať a roztriediť.“
Riaditeľka prievidzskej pobočky Istrobanky Rita Strapková tvrdí, že sa zatiaľ nestretli s tým, že by klient do banky priniesol enormné množstvo mincí, rovnako nezaznamenali ani sťažnosti klientov na výšku poplatkov.
Autor: MARIÁN KUCMAN, JANA RUSŇÁKOVÁ