Deti zistili, že svätý Mikuláš nie je len bradatý pán v červenom kabáte, spoznali aj historické pozadie vzniku tradície s rozdávaním darčekov. Ako vysvetlila autorka prezentácie Jana Janeková, „o Mikulášovi nemáme takmer žiadne spoľahlivé životopisné údaje. Dokonca sa ukazuje, že pod jeho menom žili dvaja svätci z rôznych období. Ich zlúčením vznikol divotvorca Mikuláš z Myry.“ Jeho sláva sa medzi ľuďmi odvodzuje od niekoľkých zázrakov a dobrých skutkov, ktoré sa mu pripisujú. Ide napríklad o legendu o mladých pannách, ktoré otec nemohol kvôli nedostatku peňazí vydať, tak im Mikuláš v noci cez okno hodil tri mešce zlata. Ďalšie sa týkajú napríklad záchrany námorníkov, hladujúcich či zavraždených študentov. Na základe mnohých legiend o jeho dobrosrdečnosti vznikol zvyk s rozdávaním darčekov do čižiem pripravených na okne. S obdarúvaním detí začali v Holandsku, odkiaľ sa táto tradícia preniesla do celého sveta. „Do červeno-bieleho plášťa Mikuláša v rámci predvianočnej kampane obliekol koncern Coca-Cola. Stal sa viac-menej reklamnou figúrkou, ktorá má so svätcom z Myry iba málo spoločného,“ vysvetlila J. Janeková.
Aj pre deti boli mnohé informácie, ktoré sa v múzeu dozvedeli, nové. „Doteraz som nevedel, kde tento zvyk vznikol. Aj u nás dodržiavame mikulášsku tradíciu s čižmami na parapetnej doske. Vždy si v nich niečo nájdeme,“ povedal ôsmak Radovan Struhár. Jeho spolužiačka Viktória Malotová doplnila, že „sviatok svätého Mikuláša sa mi nespája len s rozdávaním darčekov. Páči sa mi celková atmosféra a spoločne strávený čas s rodinou.“
Prezentáciu obohatila jej autorka aj o informácie o známych prievidzských nositeľoch mena Mikuláš, ako napríklad Mikuláš Mišík či Mikuláš Fabiš. Žiakov napokon navštívil aj svätý Mikuláš, ktorý dal každému malý sladký darček.Autor: JAR