Slovenskí vodiči si musia stále viac zvykať na prítomnosť motocyklistov na cestách. Aj keď to mnohí neradi počujú, stroje na dvoch kolesách sú stále obľúbenejšie a len tak ľahko nevymiznú. Práve naopak. Aj keď v týchto dňoch už je výskyt motorkárov zriedkavejší, počas roka dávali o sebe často vedieť nielen hlučnými motormi, ale aj ťažkými dopravnými nehodami.
Nehôd je stále viac
V porovnaní s minulým rokom počet kolízií, ktorých účastníkmi boli aj jazdci na motocykloch, zjavne vzrástol. Do konca októbra polícia zaznamenala v Prievidzskom okrese 43 nehôd, za celý minulý rok ich bolo „len“ 29. Svedčí to o neustále rastúcej popularite tohto dopravného prostriedku, ale aj o tom, že nehodovosť motorkárov je skutočne vysoká.
Kto je na vine?
Množia sa dohady, kto nesie za kolízie motocyklistov vinu. Vo všeobecnosti prevládajú názory, že motorkári, ako arogantní účastníci cestnej premávky, si za nehody môžu sami. Jazdia rýchlo a nebezpečne, ignorujú ostatných na ceste. Pri pohľade na mladíka, uháňajúceho stodvadsiatkou cez mesto, ohrozujúceho všetkých naokolo, je možné s týmto názorom súhlasiť. Podľa Tomáša Hajducha, šéfredaktora internetového magazínu motoride.sk, si však treba uvedomiť, že vodiči na Slovensku ešte nie sú na motocyklistov dostatočne zvyknutí, často ich nepovažujú za plnohodnotných účastníkov premávky. Svedčia o tom aj výsledky prieskumu zverejneného na tomto motorkárskom serveri, podľa ktorého sa najviac nehôd, ktoré spôsobia vodiči áut, stane preto, že nedajú prednosť motocyklistovi na hlavnej ceste. T. Hajduch však nesúhlasí s tým, že by boli vinníkmi nehôd len „plechovkári“, ako sa zvyknú vodiči áut v motoristickom slangu nazývať. Motorkári majú toho na krku tiež dosť.
Štatistika
Aj napriek tomu, že tento rok bolo v našom okrese viac nehôd motorkárov ako vlani, neprišiel pri nich nikto o život. Minulý rok zomrel pri nehode jeden jazdec. Do konca októbra sa ťažko zranili štyria a ľahko 28 motocyklistov. Alkohol polícia zistila u dvoch.
Podľa policajnej štatistiky boli tento rok aj vlani najčastejšími príčinami nehôd motorkárov na hornej Nitre neprimeraná rýchlosť, nedanie prednosti, nesprávny spôsob jazdy a porušenie základných povinností. Celkovo tento rok zapríčinili 22 kolízií, zatiaľ čo vodiči osobných áut 16. Tri nehody spôsobili aj vodiči nákladných áut a dve jazdci na malých motocykloch.
Čiernym dňom, kedy bola tento aj minulý rok nehodovosť motorkárov najvyššia, je sobota s desiatimi nehodami (šiestimi vlani). Nasleduje piatok a potom ostatné dni v týždni. Najrizikovejšie časti dňa boli medzi 13. a 17. hodinou, kedy sa tento rok v okrese stalo až pätnásť nehôd. O jednu kolíziu menej zaznamenali policajti od 17. do 21. hodiny.
Ako spolu žiť a prežiť
Nech už sú dôvody kolízií motorkárov akékoľvek, podstatné je, že sú často závažné a jazdci sú omnoho zraniteľnejší než napríklad vodiči áut. Podľa Tomáša Hajducha by rozhodne pomohlo, keby boli k sebe všetci účastníci cestnej premávky ohľaduplnejší. Motorkárov nevynímajúc. Treba si zvyknúť na prítomnosť tých druhých, rešpektovať pravidlá, nechať žiť a prežiť.