PRIEVIDZA. Päťdesiatšesť metrov steny spadlo v nedeľu 12. októbra popoludní, teda v čase, keď
je na cestách menej vozidiel ako počas pracovného týždňa. V inkriminovanom úseku nebolo počas pádu steny žiadne auto, čo potvrdila aj hovorkyňa KR PZ v Trenčíne Katarína Hlaváčová.
Podcestie, ľudovo nazývané tunel, bolo okamžite uzavreté, doprava bola odklonená na Dlhú a Záhradnícku ulicu. Na dôležitých križovatkách riadili premávku policajti. Ľudia, ktorí sledovali spadnutú stenu, boli šokovaní. „Je jediné šťastie, že sa nikomu nič nestalo. Nerozumiem, ako môže takto skončiť nová stavba. Určite si robotu neurobili dobre,“ rozčuľovala sa staršia Prievidžanka. Mladší muž dodal: „Pracoval som pri výstavbe tunelov, no ešte som nevidel, aby tam niekto použil drevotriesku. Asi sa všetko robilo veľmi rýchlo a nekvalitne.“
Podcestie bolo dané do prevádzky v jeseni roku 2005. Jeho výstavba stála 492 miliónov korún (16 331 408,09 €).
Kto je zodpovedný
Vedenie mesta Prievidza vznik-
nutá situácia podľa hovorkyne Ivony Vojtášovej mrzí. „Negatívne sa totiž dotýka motoristickej verejnosti a komplikuje už aj tak pomerne zložitú situáciu v doprave v meste. Jediné, čo môžeme urobiť, je intenzívne komunikovať so správcami diela a komunikácie, aby sa situácia čo najskôr vyriešila.“
Správcom podcestia je Slovenská správa ciest (SSC). Podľa jej hovorkyne Ivety Fedorovej vyzvali zhotoviteľa stavby, Doprastav Bratislava, o nápravu. „Prvým krokom bolo kompletné odstránenie zvukovej steny. Ďalšie opatrenia budeme riešiť s Doprastavom, pretože stavba je ešte v záruke.“ Doprastav by mal podľa I. Fedorovej znášať aj všetky finančné náklady spojené so vzniknutou situáciou.
Riaditeľ zvolenského závodu Doprastavu Ján Šoltýs pre MY Hornonitrianske noviny povedal: „Naša spoločnosť realizovala stavbu ako vyšší dodávateľ, vrátane protihlukovej úpravy stien. Samotná dodávka a montáž protihlukovej úpravy bola zabezpečená dodávateľským spôsobom firmou Velox Construct z Komárna.“ Doprastav po páde steny zorganizoval stretnutie všetkých zainteresovaných strán, pričom zodpovednosť za vzniknutú situáciu bude vyvodzovať až po zistení príčin havárie súdnym znalcom.
J. Šoltýs reagoval aj na drevotriesku, ktorá bola použitá pri budovaní steny: „Protihluková bariéra bola kotvená do železobetónových pilotových stien. Drevotrieska bola použitá len na vyrovnanie nerovností.“
Zlé zabezpečenie
Prípadom sa zaoberá aj polícia, ktorá už začala trestné stíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia. Hovorkyňa Katarína Hlaváčová uviedla, že „páchateľ spôsobil na ceste I. triedy z nedbanlivosti všeobecné ohrozenie tým, že pri výstavbe podcestia nezabezpečil heraklitové obloženie proti pádu. Škoda bola odhadnutá na 800-tisíc korún (26 555,15 €).“
Podcestie bolo pre vozidlá otvorené necelé dva dni po havárii. Kedy bude opäť zatvorené, aby mohlo byť opravené, nie je zatiaľ známe. „Definitívna úprava stien bude riešená na samostatnom rokovaní za účasti kompetentných zástupcov štátnej správy, investora a zhotoviteľa,“ dodal J. Šoltýs.