Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky
PROTI OBCHODOM SÚ ZÁKAZNÍCI ČASTO BEZMOCNÍ

Z reklamácie býva neraz veľký boj

l V REDAKCII NÁS NAVŠTÍVIL ČITATEĽ, ktorý je nespokojný s prístupom pracovníkov prievidzského hypermarketu Tesco. Kúpil si tu knedľu, tá v záručnej dobe splesnivela, no jeho reklamácia bola zamietnutá.

Výrobok podľa vlastných slov skladoval v chladničke, tak, ako to na obale deklaroval výrobca. „Aj napriek tomu som v nedeľu večer zistil, že knedľa, ktorej končí záruka až nasledujúci utorok, je posiata plesňou. Rozhodol som sa ju vrátiť, no pracovníci hypermarketu to odmietli, pretože, ako mi vysvetlili, reklamácie na potraviny vybavujú len do dvadsiatich štyroch hodín po zakúpení tovaru. Aj napriek tomu, že knedľa bola stále v záruke,“ čuduje sa čitateľ. Rovnaké stanovisko dostal aj od vedúcej oddelenia potravín, čo ho nahnevalo. „Je zarážajúce, že ak v tomto hypermarkete nereklamujete tovar do 24 hodín, nemáte šancu uspieť. Bez ohľadu na to, kedy sa potravina skazí,“ tvrdí.
Problémom s plesnivou knedľou sa už zaoberá aj Regionálna veterinárna a potravinová správa v Prievidzi. Ako vysvetlila jej pracovníčka Magdaléna Domanická, „naši pracovníci zobrali z predajne vzorku výrobku a budú skúmať, či bola sťažnosť opodstatnená alebo nie.“ Vzorku knedle uskladnia podľa podmienok výrobcu a budú zisťovať, či nemá výrobok vadu, za ktorú zodpovedá výrobca. Výsledok kontroly by mal byť známy do dvoch týždňov. Podľa jej slov však predajňa nenesie zodpovednosť, pokiaľ tovar správne uskladnili alebo ak sa preukáže, že výrobok nevydrží čerstvý do ukončenia doby trvanlivosti. V takom prípade bude musieť výrobca túto dobu skrátiť.
Kamila Dobrotková, vedúca právneho odboru Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) pre Trenčiansky kraj so sídlom v Prievidzi, uviedla, že „pokiaľ bola na výrobku uvedená doba spotreby, táto platí. Spotrebiteľ má počas tejto doby právo výrobok reklamovať. V zmysle Občianskeho zákonníka práva zo zodpovednosti za vady pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, sa musia uplatniť najneskôr v deň nasledujúci po kúpe, preto je potrebné vychádzať z posúdenia, o aký druh potravinárskeho výrobku ide.“ Vysvetlila však, že „SOI sa nezaoberá priamo uznaním alebo neuznaním reklamácií, prešetruje, či došlo k porušeniu zákonom stanovených zásad reklamačného konania.“
Zistiť, či spotrebiteľ výrobok skladoval správne alebo nie, by bolo nemožné, dá sa vychádzať jedine zo stanoviska potravinovej inšpekcie. V praxi to znamená, že pracovníci Tesca mohli reklamáciu zamietnuť aj s odôvodnením, že náš čitateľ tovar nesprávne skladoval, no ako vysvetlila K. Dobrotková, „akonáhle predajca reklamáciu zamieta, podľa zákona o ochrane spotrebiteľa je povinný zaobstarať odborné posúdenie, z ktorého má zamietnutie vychádzať.“ Samotné zamietnutie reklamácie nemožno považovať za porušenie práv spotrebiteľa, dá sa však o ňom hovoriť pri nezabezpečení odborného posúdenia stavu produktu. Upozornila však, že vybavovanie podnetov týkajúcich sa rýchlo sa kaziaceho tovaru nespadá do pôsobnosti SOI.
Z uvedeného vyplýva, že ak potravinová správa zistí, že išlo o chybu výrobku, za ktorú zodpovedá predávajúci, teda uzná sťažnosť zákazníka za opodstatnenú, „predajca môže prehodnotiť stanovisko a vrátiť mu kúpnu cenu tovaru.“ Ak sa tak nestane, náš čitateľ má dve možnosti. Buď sa obráti na SOI, v tomto prípade s podnetom, že došlo k porušeniu zásad reklamačného konania, pretože predávajúci neprijal reklamáciu, resp. ju zamietol bez odborného posúdenia alebo na súd, ak predávajúci dodatočne nevybaví reklamáciu v súlade s výsledkom posúdenia. Spory rozhoduje s konečnou platnosťou jedine súd v občiansko - právnom konaní.
K problému sa vyjadrila aj Oľga Hrnčiarová, hovorkyňa Tesca. Ako vysvetlila, „aj keď naša pracovníčka v centre služieb zákazníkom postupovala v zmysle reklamačného poriadku, čerstvé potraviny štandardne vymieňame aj po 24 hodinách. Našou snahou je vyjsť zákazníkom v ústrety. Žiaľ, nestalo sa tak, čo nám je ľúto, ale určite túto našu zásadu pripomenieme pracovníkom ešte raz."

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 154
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 16 036
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 305
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 435
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 242
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 042
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 404
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 225
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 091
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 850
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Dali by ste dieťaťu cigaretu? Mnohí áno

Dali by ste dieťaťu cigaretu, ak by si ju vypýtalo? Väčšina z nás áno. Dokumentuje to sociálny experiment a mystery shopping, ktoré zastrešila vzdelávacia iniciatíva NA VEKU ZÁLEŽÍ.

Vláda predĺžila zákaz vychádzania. Čaká nás testovanie, štátu majú pomôcť mestá a obce

Skríningové testovanie sa začne v pondelok 18. januára a potrvá do utorka 26. januára.

Premiér Igor Matovič.
Ilustračné foto

Policajti odhalili počas kontroly vodiča, ktorému zadržali vodičský preukaz

Policajti odhalili počas kontroly protipandemických opatrení na hranici okresov Prievidza a Žiar nad Hronom vodiča, ktorému zadržali vodičský preukaz.

Policajti si posvietili na dodržiavanie opatrení.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Vláda predĺžila zákaz vychádzania. Čaká nás testovanie, štátu majú pomôcť mestá a obce

Skríningové testovanie sa začne v pondelok 18. januára a potrvá do utorka 26. januára.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

Už ste čítali?