Vo všetkých členských krajinách Európskej únie funguje bezplatné núdzové telefónne číslo 112, ktoré bolo zavedené v roku 1991.
Slováci, ktorí potrebujú pomoc, naň môžu volať doma aj v zahraničí, pokiaľ majú na svojich mobiloch aktívny roaming. V prípade núdze tak môžu bezplatne privolať pomoc takmer v celej Európskej únii a nemusia si pamätať rôzne čísla na jednotlivé záchranárske systémy.
Predstavitelia Európskej komisie považujú za potrebné pripomenúť to hlavne pred nastávajúcou dovolenkovou sezónou. „Na základe výsledkov prieskumu, podľa ktorého iba 22 percent občanov EÚ vie, že v Európe sa dá v prípade núdze zavolať na linku 112, komisia požiadala vnútroštátne orgány, aby zlepšili informovanosť verejnosti o tejto linke,“ uviedol Roman Schoenwiesner zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Výhody linky 112 spočívajú v rýchlosti vybavovania hovorov, až deväťdesiatsedem percent z nich je zodpovedaných do dvadsiatich sekúnd v Čechách, Španielsku a Anglicku a aspoň sedemdesiatjeden percent volaní do desiatich sekúnd v Holandsku a Fínsku.V sedemnástich krajinách sú schopní na volanie na číslo 112 reagovať aj v cudzích jazykoch EÚ.
Medzi nedostatky, na ktoré komisia poukazuje, patrí, že linka stále nie je v plnej miere dostupná v Bulharsku. Niektoré výhrady sa týkajú aj Slovenska, ide napríklad o nemožnosť lokalizácie volajúcich na linku 112 z mobilného telefónu, neposkytnutie informácií o reakčných časoch vybavenia telefonátov a o možnosti vybaviť hovory aspoň v jednom jazyku EÚ odlišnom od nášho národného alebo úradného jazyka. Pritom „od roku 2003 musia telekomunikační operátori poskytovať záchranným službám informácie o polohe volajúceho, aby bolo možné rýchlo nájsť obete volania,“ vysvetlil R. Schoenwiesner.
Ide o porušenie právnych predpisov, preto komisia minulý týždeň začala konanie proti 16 členským štátom, medzi nimi aj proti Slovensku.