O projekte 11. ťažobného úseku Nováky, ktorý na výjazdovom rokovaní podporila vláda SR a schválila finančnú podporu vo výške jednej tretiny nákladov, informoval vládnych činiteľov Peter Čičmanec, generálny riaditeľ Hornonitrianskych baní Prievidza, Stanislav Gurský, projektový manažér a Rastislav Januščák, riaditeľ pre stratégiu a vonkajšie vzťahy. Ministri sa dozvedeli, že pre sprístupnenie uhoľných zásob 11. ťažobného úseku bude nevyhnutné uvoľniť povrch budúceho podrúbaného územia. Vyžiada si to prekládku 800 m koryta rieky Handlovka, 1800 m koryta rieky Nitry, železničnej trate Koš-Nováky v dĺžke takmer tri kilometre a necelý kilometer železničnej vlečky do Vojenského opravárenského podniku Nováky, ako i ďalších inžinierskych a telekomunikačných sietí.
Ako odznelo aj na tlačovej besede, predpokladané investičné náklady sú vo výške 1,1 mi-
liardy korún, z toho povrchové investície 712 miliónov a banské investície 380 miliónov korún. Vláda sa zaviazala, že v rámci povolenej štátnej pomoci poskytne hornonitrianskym baníkom na realizáciu projektu 380 miliónov korún, prvé finančné zdroje vo výške 108 miliónov korún by mali získať už v tomto roku.
„Prieskumné vrty z roku 2003 potvrdili, že medzi obcou Koš a Nováky uhoľné ložisko pokračuje smerom na Opatovce nad Nitrou. Nachádza sa tu 10 miliónov ton geologických zásob hnedého uhlia, z ktorých vyťažiteľných je 7,2 milióna ton. Pripravovaná ťažobná kapacita je charakteristická priaznivými bansko-geologickými podmienkami, hrúbkou sloja v rozpätí do štrnásť metrov, dobrou kvalitou uhlia a z hľadiska bezpečnosti baníkov s dostatočnou hrúbkou nadložných ochranných vrstiev, vysoko prevyšujúcou hranicu stanovenú štátnou banskou správou,“ informoval Peter Čičmanec, generálny riaditeľ.
V rámci prípravných prác už bolo ukončené posudzovanie vply-
vov na životné prostredie EIA a územné konanie. V súčasnosti sa koná povoľovanie stavieb, výkup pozemkov a výber generálneho dodávateľa na budovanie povrchových stavieb.
V týchto dňoch začali s prekládkou vedenia optických káblov. Prvé tony z 11. ťažobného úseku by mali byť vyťažené v druhom polroku 2009.