Do redakcie zavítal náš čitateľ Ján, ktorého trápia hluční motorkári preháňajúci sa ulicami Prievidze. Podľa jeho slov „značne prekračujú povolený limit 80 decibelov a svojou prítomnosťou tak rušia pokoj v meste.“
Ján tvrdí, že práve na jar sa počet motorkárov v uliciach zvyšuje a okrem hluku znepríjemňujú obyvateľom život aj rýchlou a nebezpečnou jazdou. Zaujímalo by ho, či nie je možné kúpiť hlukomery, ktoré by prekročenie povoleného limitu zaznamenali a či by policajti mohli venovať viac pozornosti tejto situácii.
Podľa hovorkyne Mestského úradu v Prievidzi Ivony Vojtášovej „sa primátor s náčelníkom mestskej polície zhodli, že riešenie tohto problému je 'neriešiteľné'.“ Vysvetlila, že identifikácia motorkárov je komplikovaná, pretože jazdia v prilbách a ich rýchla jazda spôsobuje policajtom problémy pri zachytení evidenčných čísel kamerovým systémom. „Čo sa týka hlučnosti, s tým nenarobíme nič. Nemôžeme dať predsa podmienku, aby po komunikáciách mesta jazdili len motorky s určitým obsahom motora a silnejšie a hlučnejšie stroje nech jazdia po diaľniciach. To by bolo zvrátené," tvrdí hovorkyňa mesta a dodáva: „Tu je namieste zodpovednosť a ľudská tolerancia majiteľov motoriek alebo tých, čo na nich jazdia a vyrušujú tým ostatných.“
Mestská polícia v Prievidzi sa zameriava na meranie hluku, infrazvuku a vibrácií, „ktoré sa vyskytujú trvalo alebo prerušovane vo vonkajšom alebo vnútornom prostredí budov v súvislosti s aktivitami ľudí alebo činnosťami zariadení,“ uviedol Vít Zajac, koordinátor prevencie MsP. Ide predovšetkým o šírenie hluku z diskoték či hudobnej produkcie na území mesta, ktorý sa šíri do vonkajšieho prostredia. Meranie krátkodobého pôsobenia hluku, akým sú napríklad susedské hádky, hlasná hudba v byte, krik alebo aj hluk motoriek, však mestská polícia nevykonáva.
Aj keď je povolená hlučnosť vozidiel limitovaná, MsP nie je oprávnená robiť kontroly ich technického stavu. Dodržiavanie zákonných podmienok však môžu príslušníci Policajného zboru SR prostredníctvom technických preukazov, v ktorých je hlučnosť motora zaznamenaná. Majú tiež právo zisťovať, či na vozidle neboli vykonané svojvoľné úpravy. Ako dodal Vít Zajac, „merať hlučnosť prechádzajúcich motoriek nie je možné práve preto, že ide o krátkodobé pôsobenie hluku.“ Ani štátna polícia však nemá na hlučných motorkárov veľký dosah. Ako vysvetlil Pavol Kudlička z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trenčíne „polícia nevykonáva kontroly na cestách zamerané na meranie hlučnosti vozidiel. Okresný dopravný inšpektorát v Prievidzi nedisponuje zariadením, ktorým by sa dal takýto hlukmerať.“