Najskôr prišla esemeska. „Gratulujeme, vyhrávate nový plazmový televízor alebo digitálne rádio. Pre vyzdvihnutie výhry, prosím, zavolajte číslo ...... (cena 36 Sk/min).“ Ako mnoho iných pred nami, hodili sme nad týmto lákajúcim oznamom rukou, zasmiali sme sa a nevenovali mu pozornosť.
Prípadov, kedy sa sprostredkovatelia podobných „hier“ nabalili na nepozornosti telefonujúcich, nevenujúcich pozornosť údaju o sume, ktorú zaplatia za minútu hovoru, sme mali v živej pamäti viac ako dosť. Netrvalo dlho a dozvedeli sme sa, že takéto radostné oznamy dostalo v našom okolí viac ako dosť majiteľov telefónov jedného z najväčších mobilných operátorov na Slovensku.
Ľutujúc „chudákov“, ktorí sadli na lep sme sa rozčuľovali nad takouto nehoráznosťou. Veď kto dá dnes niekomu niečo zadarmo?
A potom prišla ďalšia správa. Tentokrát ju na nás chŕlila dáma z pevnej telefónnej linky. „Práve ste sa stali výhercami dovolenky na Kanárskych ostrovoch. Máte takéto a takéto možnosti, môžete ísť s partnerom dovolenkovať dokonca i do Rakúska, na Kanárske ostrovy vám preplatíme za určitých okolností aj letenky. Nič od vás nepožadujeme, len jedno - musíte aj s partnerom alebo manželom prísť do Bratislavy, v konkrétny deň a v konkrétnu hodinu.“ Ako z rukáva sypala svoje meno, číslo výherného poukazu na dovolenku, údajne ich ako nová cestovná kancelária na slovenskom trhu, venuje šťastným výhercom, potenciálnym klientom, len desať (!) na celom Slovensku. A práve vy (!) v Prievidzi ste jednou desatinou z ich štedrého daru. Zdôrazňovala, že nič naozaj nechcú, dokonca (asi pre väčšiu dôveryhodnosť) nadiktovala webovú adresu cestovnej kancelárie. Môžete sa presvedčiť, zdupľovala.
Neklamala. Webová stránka bola v poriadku, až na malé drobnosti. O tých sa nebudem zmieňovať. Racionálne zmýšľajúci človek však musí mať pochybnosti, i keď eufória z informácie o super dovolenke, ktorú si momentálne nemôže dovoliť, nahlodáva jeho súdnosť. Spomínaní darcovia však asi nepočítali s možnosťami, ktoré dnes ponúkajú informačné technológie. Práve na internete sa dočítate o skúsenostiach ľudí, ktorí chceli ísť len za odpovede za niekoľko anketových otázok na dovolenku svojich snov (a možno o nej ani nikdy nesnili), o tom, ako sa vlastne zaviazali diablovi, pretože podpísali a ani nevedeli čo, a na dlhé roky im zostali oči pre plač a splácanie dlžoby, o ktorej, žiaľ, netušili. Jeseň života, na klientov tejto vekovej kategórie sa najmä zameriavajú, im poriadne okorenili. Veď ľudia za zenitom sú tými, ktorých chcú lapiť do svojich sietí. Bezohľadne. Tvrdo. Za dôverčivosť sa platí všade. Prečo nie u nás, na Slovensku?
Priatelia, nemyslite si teda, že keď dostanete podobné správy, alebo vás ktokoľvek osloví, s vidinou úžasnej výhry, že sa šťastie konečne unavilo a sadlo aj na vás. Určite by ste si to zaslúžili, ale nie v takejto podobe. Prinieslo by vám len celoživotný blen. Čítajte, zvažujte a hlavne, usmievajte sa nad podobnými šťastnými oznamami. Nedovoľte, aby sa praktiky novodobých podvodníkov, alebo manipulantov s dôverčivými ľuďmi rozpínali ako chobotnica. Nesadnite im na med, akokoľvek by sa vám žiadalo prehltnúť ponúkané sladké sústo.