Podomový predaj je stále viac rozšírený a ponúka dostatok možností, ako oklamať spotrebiteľa, ktorý niekedy ani netuší, aké má práva. Mnohí sa tak stanú obeťou podvodníka kvôli neznalosti zákona.
Biznis ako každý iný
Predajcovia stále častejšie navštevujú naše domovy, ponúkajú nám rozličný tovar a zabezpečujú tak, niekedy zdanlivé pohodlie nákupu. Odborníci však varujú pred nekalými praktikami, ktoré niektorí z nich robia. Ľudia by preto mali byť pri nákupe od podomového obchodníka veľmi opatrní.
Zo zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji vyplýva pre predajcu niekoľko povinností, ktoré je dobré si osvojiť a predísť tak prípadným problémom pri nákupe.
Predávajúci je povinný preukázať spotrebiteľovi svoju totožnosť, trvalý pobyt a živnostenské oprávnenie, pokiaľ ide o fyzickú osobu, respektíve obchodné meno a sídlo, ak tovar ponúka právnická osoba či jej zástupca.
Predajcovi zo zákona vyplýva aj informačná povinnosť o tovare, musí písomne informovať o možnosti, mieste a spôsobe reklamácie, ako aj o možnosti spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy do siedmich pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru, na ktoré má nárok bez uvedenia dôvodu. V prípade odstúpenia od zmluvy vráti predajca spotrebiteľovi zaplatenú sumu najneskôr do 15 dní. Taktiež je povinný kupujúcemu vydať doklad o kúpe so špecifikáciou druhu, ceny a dátumu prevzatia tovaru.
Podľa zákona možno podomový predaj vykonávať len počas pracovných dní od ôsmej do devätnástej hodiny a v dňoch pracovného pokoja od desiatej do pätnástej hodiny.
Sľuby nestačia
V prípade, že obchodník všetky tieto náležitosti splní, spotrebiteľ môže byť pokojný, že ide o legálnu firmu či predajcu. Aj v takýchto prípadoch sa však môžu vyskytnúť komplikácie, ktorým sa venuje Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Podľa odborného radcu pre vybavovanie podaní v SOI Prievidza Marty Stopkovej „vykonávame kontroly na základe spotrebiteľských podnetov a preverujeme konkrétne prípady, v ktorých sa vyskytol nejaký problém. Najčastejšie sa stretávame s otázkami reklamácií, pričom prešetrujeme formálny postup vybavenia reklamácie v zmysle zákona, teda či predávajúci splnil všetky podmienky nutné pri vybavovaní reklamácie. Niektorí ľudia nás zase žiadajú o preverenie konkrétnej firmy.“
Za jednu z možností, ako sa vyhnúť nekalým praktikám pri podomovom predaji považuje dôkladné preštudovanie zmluvy. „Nikdy sa netreba spoliehať na ústne sľuby obchodníkov, ale na to, čo je napísané v zmluve,“ vysvetlila M. Stopková a dodala: „Ak je spotrebiteľ aj napriek všetkému presvedčený, že došlo k porušeniu formálneho postupu pri vybavovaní jeho reklamácie alebo si predávajúci nesplnil niektorú zo svojich povinností, môže sa skontaktovať so SOI. Ak však má podozrenie, že sa stal obeťou podvodu, mal by sa obrátiť na políciu.“
Buďte obozretní
Keď vám pri dverách zazvoní akokoľvek sympatický a milý podomový predajca, vyvarujte sa chýb pri jednaním s ním. Nikdy nepúšťajte cudziu osobu, aj keď možno s výhodnou ponukou, do svojho bytu či domu. Ak vás ponuka zaujme, prizvite si tretiu osobu, nikdy s obchodníkom neostávajte osamote. Nenechajte sa ním zmanipulovať k unáhleným rozhodnutiam, vždy si doprajte čas na rozmyslenie a pred podpisom si nezabudnite pozorne prečítať zmluvu.