Húkajúca sanitka a jej blikajúce majáky sú signálom pre vodičov a ďalších účastníkov cestnej premávky, že niekto potrebuje okamžitú zdravotnú pomoc. „Nie vždy však dokážu šoféri zareagovať správne. Najhoršie je, keď spanikária,“ hovorí primár Rýchlej zdravotnej pomoci v Bojniciach Gabriel Lacika a pokračuje: „Našťastie, zlých skúseností v našom regióne nemáme veľa, väčšinou sa snažia uvoľniť nám cestu. Jednoznačne najhoršie je to v Prievidzi, kde je doprava najhustejšia.“
Šoféri pri zaregistrovaní sanitky väčšinou spomalia, či dokonca zastanú a stiahnu sa ku krajnici. Podľa G. Laciku mnohí aj zapnú svetlá. “Je to pre nás signál, že o nás vedia. To je správny postup. Nemusíme sa báť, že niečo nepredvídane vodič urobí. Problematické sú napríklad zákruty. Nie je dobré, ak v nich auto zastane, pretože sanitka ho musí obísť a to nie je vždy bezpečné. Je lepšie, keď sa vodič s vozidlom posunie mimo zákruty.“ Komplikácie sú neraz i na kruhových objazdoch, ktorých je na hornej Nitre niekoľko. Šoféri v nich pri zaregistrovaní sanitky zastanú. Nie je to najlepšie riešenie, pretože záchranné vozidlo popri ňom nedokáže prejsť. Najjednoduchšie je kruhový objazd opustiť a uvoľniť ho.
Vodiči sanitiek to neraz nemajú jednoduché. „Musia predvídať, odhadnúť situáciu,“ hovorí vedúci dopravy bojnickej nemocnice Peter Čičmanec a ponúka aj konkrétny príklad: „Už sa nám stalo, že sme prechádzali so sanitkou po hlavnej ceste a do nej nám vošlo vozidlo z vedľajšej komunikácie. Pritom stačilo, keby vodič chvíľu počkal. Šofér sanitky tiež musí sledovať, čo sa deje za jeho chrbtom, či lekár alebo ďalší zdravotníci napríklad pri starostlivosti o pacienta nestoja. Nemajú to vôbec jednoduché.“
Prejazd sanitky občas využijú niektorí šoféri a „zavesia“ sa za ňu. „Stalo sa nám to, keď sme z Bojníc museli ísť rýchlosťou 150 km/h súrne do Banskej Bystrice. Vodič v osobnom aute išiel rovnakou rýchlosťou neustále za nami, v Žiari nad Hronom dokonca prešiel aj na červenú. Keby musela sanitka náhle zabrzdiť, neskončilo by sa to dobre,“ dodal G. Lacika.
Autor: MAK