Po stopách prievidzských tunelárov vo Fínsku

Fínska metropola Helsinky žila už niekoľko týždňov pred záverom roka sviatočnou náladou. Presvedčili sa o tom aj tisícky turistov z rôznych krajín, ktorí prichádzajú do tohto moderného, ale pomerne pokojného mesta.

Niekoľko dní boli medzi nimi aj slovenskí a českí novinári. Pricestovali na pozvanie spoločnosti Skanska, aby sa na vlastné oči presvedčili, ako sa dajú rýchlo aj ekonomicky výhodne stavať diaľnice pomocou súkromného kapitálu, v rámci takzvaných PPP projektov, o ktorých uvažuje aj Slovensko. Značný podiel na výstavbe majú aj prievidzskí tunelári.
Fínsko má približne 80-tisíc kilometrov ciest, z toho takmer 600 km diaľnic. Z nich približne 15 % postavili, alebo ešte stavajú formou PPP. V rokoch 1996 až 1999 takto financovali 70 km úsek Järvenpää – Lahti na diaľnici Nelostie a v súčasnosti budujú v náročnom teréne 51 km diaľnice Ykkőstie na trase Muurla – Lohja. V minulých dňoch v sídle stavebnej firmy Skanska OY v Helsinkách, ktorá sa na oboch stavbách podieľa, o oboch projektoch podrobne informoval prezident spoločnosti pre výstavbu diaľnic Tom Schmidt a riaditeľ projektu Matti Vehviläinen.
Projekt výstavby úseku Nelostie, prevádzka a doterajšie výsledky sa stali podkladom pre prípravu, financovanie formou PPP a výstavbu diaľnice Ykkőstie. S prácami začali v roku 2005, dokončiť ich chcú v tomto roku. Nelostie, ako potvrdil riaditeľ Vehveläinen, postavili v priebehu dva a pol roka za 210 miliónov eur. Stavebné náklady z toho predstavovali 100 miliónov eur. Úver, ktorý na to poskytlo bankové konzorcium, budú splácať z mýtneho pätnásť rokov. Účelová spoločnosť, ktorá vznikla na základe projektu, vyberá nielen mýto, ale zabezpečuje počas celého obdobia aj údržbu diaľničného úseku. V porovnaní s predchá-
dzajúcim systémom financovania výstavby diaľnic vo Fínsku, boli náklady na výstavbu uvedeného úseku o 15 až 20 % nižšie, zrýchlila sa výstavba a dnes už možno povedať, že každé investované euro sa vrátilo trikrát. Spomínaným úsekom totiž každoročne prejde väčší počet áut. Z pôvodných 22-tisíc na súčasných až 25-tisíc denne. Z toho je asi desať percent nákladných vozidiel. Nezanedbateľné je, že podstatne klesol počet dopravných nehôd a zlepšila sa ochrana prírody.
Uvedené výsledky boli podkladom pre rozhodnutie fínskej vlády postaviť formou PPP projektu aj oveľa náročnejší diaľničný úseku Muurla – Lohja. Projekt financuje združenie piatich domácich i zahraničných bánk a spoločnosť, ktorá diaľnicu vyprojektuje, postaví a bude ju 20 až 25 rokov prevádzkovať, vznikla zo štyroch subjektov, vrátane dodávateľa stavebných prác Skanska ID AB. Na trase je potrebné vybudovať sedem dvojrúrových tunelov v celkovej dĺžke niečo vyše päť kilometrov. Všetky sú už vyrazené, postupne ich začnú vybavovať potrebnou štruktúrou. Dva z nich 2,2 km dlhý tunel Karnainen a 645 m dlhý tunel Orosomäki vlani vyrazili slovenské osádky razičov zo spoločnosti Skanska BS Prievidza. Manažér spoločnosti T. Schmidt pochválil ich kvalitnú a rýchlu prácu. Popri prehliadke rozostavanej diaľnice si Slováci a Česi mohli pozrieť aj Helsinky.
Helsinky ponúkajú turistom návštevu približne 80 múzeí a galérií. Kto chce ochutnať tradičné fínske jedlá, môže navštíviť reštauráciu v podobe laponského stanu s ohniskom uprostred, kde podávajú na ohni pečeného lososa, či iné druhy rýb. Najnavštevovanejšou atrakciou je Ice-bar. Tam však môžu návštevníci vstúpiť iba oblečení do pripravených teplých odevov. Je totiž celý postavený z ľadu, vrátane „nábytku“. Podávajú sa v ňom miešané nápoje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 149
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 121
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 921
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 994
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 694
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 059
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 052
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Lukáš Haraslín a Juraj Kucka so svojimi dresmi.

Haraslín je ešte od trávy, Kucka zbehol do fanshopu. V ponuke aj Škriniar, Hancko, Hrošovský či Lobotka.


Traja hráči strelili 44 gólov, viac než polovica ostatných tímov.


Maroš Barok s prístrojom ktorý vyrobil okná na Vostok 1

V zbierke má desaťtisíce minerálov.


1

Žilinské Sladkosti pre hostí o tom presviedčajú už 10 rokov.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu