Niekoľko dní boli medzi nimi aj slovenskí a českí novinári. Pricestovali na pozvanie spoločnosti Skanska, aby sa na vlastné oči presvedčili, ako sa dajú rýchlo aj ekonomicky výhodne stavať diaľnice pomocou súkromného kapitálu, v rámci takzvaných PPP projektov, o ktorých uvažuje aj Slovensko. Značný podiel na výstavbe majú aj prievidzskí tunelári.
Fínsko má približne 80-tisíc kilometrov ciest, z toho takmer 600 km diaľnic. Z nich približne 15 % postavili, alebo ešte stavajú formou PPP. V rokoch 1996 až 1999 takto financovali 70 km úsek Järvenpää – Lahti na diaľnici Nelostie a v súčasnosti budujú v náročnom teréne 51 km diaľnice Ykkőstie na trase Muurla – Lohja. V minulých dňoch v sídle stavebnej firmy Skanska OY v Helsinkách, ktorá sa na oboch stavbách podieľa, o oboch projektoch podrobne informoval prezident spoločnosti pre výstavbu diaľnic Tom Schmidt a riaditeľ projektu Matti Vehviläinen.
Projekt výstavby úseku Nelostie, prevádzka a doterajšie výsledky sa stali podkladom pre prípravu, financovanie formou PPP a výstavbu diaľnice Ykkőstie. S prácami začali v roku 2005, dokončiť ich chcú v tomto roku. Nelostie, ako potvrdil riaditeľ Vehveläinen, postavili v priebehu dva a pol roka za 210 miliónov eur. Stavebné náklady z toho predstavovali 100 miliónov eur. Úver, ktorý na to poskytlo bankové konzorcium, budú splácať z mýtneho pätnásť rokov. Účelová spoločnosť, ktorá vznikla na základe projektu, vyberá nielen mýto, ale zabezpečuje počas celého obdobia aj údržbu diaľničného úseku. V porovnaní s predchá-
dzajúcim systémom financovania výstavby diaľnic vo Fínsku, boli náklady na výstavbu uvedeného úseku o 15 až 20 % nižšie, zrýchlila sa výstavba a dnes už možno povedať, že každé investované euro sa vrátilo trikrát. Spomínaným úsekom totiž každoročne prejde väčší počet áut. Z pôvodných 22-tisíc na súčasných až 25-tisíc denne. Z toho je asi desať percent nákladných vozidiel. Nezanedbateľné je, že podstatne klesol počet dopravných nehôd a zlepšila sa ochrana prírody.
Uvedené výsledky boli podkladom pre rozhodnutie fínskej vlády postaviť formou PPP projektu aj oveľa náročnejší diaľničný úseku Muurla – Lohja. Projekt financuje združenie piatich domácich i zahraničných bánk a spoločnosť, ktorá diaľnicu vyprojektuje, postaví a bude ju 20 až 25 rokov prevádzkovať, vznikla zo štyroch subjektov, vrátane dodávateľa stavebných prác Skanska ID AB. Na trase je potrebné vybudovať sedem dvojrúrových tunelov v celkovej dĺžke niečo vyše päť kilometrov. Všetky sú už vyrazené, postupne ich začnú vybavovať potrebnou štruktúrou. Dva z nich 2,2 km dlhý tunel Karnainen a 645 m dlhý tunel Orosomäki vlani vyrazili slovenské osádky razičov zo spoločnosti Skanska BS Prievidza. Manažér spoločnosti T. Schmidt pochválil ich kvalitnú a rýchlu prácu. Popri prehliadke rozostavanej diaľnice si Slováci a Česi mohli pozrieť aj Helsinky.
Helsinky ponúkajú turistom návštevu približne 80 múzeí a galérií. Kto chce ochutnať tradičné fínske jedlá, môže navštíviť reštauráciu v podobe laponského stanu s ohniskom uprostred, kde podávajú na ohni pečeného lososa, či iné druhy rýb. Najnavštevovanejšou atrakciou je Ice-bar. Tam však môžu návštevníci vstúpiť iba oblečení do pripravených teplých odevov. Je totiž celý postavený z ľadu, vrátane „nábytku“. Podávajú sa v ňom miešané nápoje.