Po stopách prievidzských tunelárov vo Fínsku

Fínska metropola Helsinky žila už niekoľko týždňov pred záverom roka sviatočnou náladou. Presvedčili sa o tom aj tisícky turistov z rôznych krajín, ktorí prichádzajú do tohto moderného, ale pomerne pokojného mesta.

Niekoľko dní boli medzi nimi aj slovenskí a českí novinári. Pricestovali na pozvanie spoločnosti Skanska, aby sa na vlastné oči presvedčili, ako sa dajú rýchlo aj ekonomicky výhodne stavať diaľnice pomocou súkromného kapitálu, v rámci takzvaných PPP projektov, o ktorých uvažuje aj Slovensko. Značný podiel na výstavbe majú aj prievidzskí tunelári.
Fínsko má približne 80-tisíc kilometrov ciest, z toho takmer 600 km diaľnic. Z nich približne 15 % postavili, alebo ešte stavajú formou PPP. V rokoch 1996 až 1999 takto financovali 70 km úsek Järvenpää – Lahti na diaľnici Nelostie a v súčasnosti budujú v náročnom teréne 51 km diaľnice Ykkőstie na trase Muurla – Lohja. V minulých dňoch v sídle stavebnej firmy Skanska OY v Helsinkách, ktorá sa na oboch stavbách podieľa, o oboch projektoch podrobne informoval prezident spoločnosti pre výstavbu diaľnic Tom Schmidt a riaditeľ projektu Matti Vehviläinen.
Projekt výstavby úseku Nelostie, prevádzka a doterajšie výsledky sa stali podkladom pre prípravu, financovanie formou PPP a výstavbu diaľnice Ykkőstie. S prácami začali v roku 2005, dokončiť ich chcú v tomto roku. Nelostie, ako potvrdil riaditeľ Vehveläinen, postavili v priebehu dva a pol roka za 210 miliónov eur. Stavebné náklady z toho predstavovali 100 miliónov eur. Úver, ktorý na to poskytlo bankové konzorcium, budú splácať z mýtneho pätnásť rokov. Účelová spoločnosť, ktorá vznikla na základe projektu, vyberá nielen mýto, ale zabezpečuje počas celého obdobia aj údržbu diaľničného úseku. V porovnaní s predchá-
dzajúcim systémom financovania výstavby diaľnic vo Fínsku, boli náklady na výstavbu uvedeného úseku o 15 až 20 % nižšie, zrýchlila sa výstavba a dnes už možno povedať, že každé investované euro sa vrátilo trikrát. Spomínaným úsekom totiž každoročne prejde väčší počet áut. Z pôvodných 22-tisíc na súčasných až 25-tisíc denne. Z toho je asi desať percent nákladných vozidiel. Nezanedbateľné je, že podstatne klesol počet dopravných nehôd a zlepšila sa ochrana prírody.
Uvedené výsledky boli podkladom pre rozhodnutie fínskej vlády postaviť formou PPP projektu aj oveľa náročnejší diaľničný úseku Muurla – Lohja. Projekt financuje združenie piatich domácich i zahraničných bánk a spoločnosť, ktorá diaľnicu vyprojektuje, postaví a bude ju 20 až 25 rokov prevádzkovať, vznikla zo štyroch subjektov, vrátane dodávateľa stavebných prác Skanska ID AB. Na trase je potrebné vybudovať sedem dvojrúrových tunelov v celkovej dĺžke niečo vyše päť kilometrov. Všetky sú už vyrazené, postupne ich začnú vybavovať potrebnou štruktúrou. Dva z nich 2,2 km dlhý tunel Karnainen a 645 m dlhý tunel Orosomäki vlani vyrazili slovenské osádky razičov zo spoločnosti Skanska BS Prievidza. Manažér spoločnosti T. Schmidt pochválil ich kvalitnú a rýchlu prácu. Popri prehliadke rozostavanej diaľnice si Slováci a Česi mohli pozrieť aj Helsinky.
Helsinky ponúkajú turistom návštevu približne 80 múzeí a galérií. Kto chce ochutnať tradičné fínske jedlá, môže navštíviť reštauráciu v podobe laponského stanu s ohniskom uprostred, kde podávajú na ohni pečeného lososa, či iné druhy rýb. Najnavštevovanejšou atrakciou je Ice-bar. Tam však môžu návštevníci vstúpiť iba oblečení do pripravených teplých odevov. Je totiž celý postavený z ľadu, vrátane „nábytku“. Podávajú sa v ňom miešané nápoje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  4. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  5. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  6. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 453
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 223
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 571
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 676
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 475
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 865
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 147
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 670
  1. Štefan Šturdzík: Cardinal - kriminálny seriál, ktorý vám nedovolí odísť od telky.
  2. Vladimír Krátky: Chcete vlaky zadarmo ? Dáme Vám vlaky zadarmo !
  3. Ján Raclavský: Fico vie vládnuť, ale nevie riadiť krajinu
  4. Dušan Uhrin: Koho a prečo za mrežami: prípad arménskeho arcibiskupa.
  5. Juraj Sališ: Matovičovo Kinder vajce
  6. Judita Vargová: Fiko nikdy nebol slovenský premiér
  7. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  8. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 033
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 436
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 730
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 9 102
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 655
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 028
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 5 043
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 907
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Banícka kolónia v Handlovej.

Budovy sú v havarijnom stave.


Dopravná nehoda medzi Prievidzou a Nedožermi-Brezanmi.

Na mieste zasahovali aj hasiči.


1
Z hora zľava: Katarína Macháčková, Branislav Gigac, Jana Michaličková, Norbert Turanovič a Dalibor Cvopa.

Komunálne voľby 2026 môžu priniesť prekvapenia.


Rok sa pomaly chýli ku koncu, no to neznamená, že treba ostať doma. Slovensko ponúka množstvo miest, ktoré stoja za návštevu aj počas jesene a zimy.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu