matike na jednoduchosť.
Alžbeta Tomášiková nie je riaditeľkou tejto škôlky dlho. Pokračuje však v projekte Hráme sa spolu. V čom spočíva? „Určený je predovšetkým rómskym deťom, ale i spoločnému nažívaniu s ostatnými deťmi. Otvorene priznávam, že keď projekt pred minulým školským rokom vznikal ešte pod vedením riaditeľky Zlatice Mikleovej, riešil hneď niekoľko otázok. Nielen rómsku. Zriaďovateľ materskej školy, ktorým je mesto Handlová, vyzvalo, aby škôlky hľadali možnosti racionalizácie, čo najefektívnejšieho využitia priestorov i ľudských zdrojov. Vtedajšie vedenie materskej školy nepristúpilo napríklad k prepúšťaniu, či iným podobným krokom. Rozhodlo sa pre obtiažnejšie riešenie. Naplniť škôlku väčším počtom detí – rómskych.“
I keď sa pri rôznych prieskumoch ani mnohí handlovskí Rómovia nehlásia k svojmu etniku, predsa tvoria asi šesť percent obyvateľov mesta. Nemalou skupinou sú deti predškolského veku. No materské školy väčšina z nich nenavštevovala. Zamestnanci škôlky v spolupráci so sociálnym odborom Mestského úradu v Handlovej zavítali medzi Rómov, rozdali im prihlášky do škôlky. Vysvetlili im, že pokiaľ sú v hmotnej núdzi, nemusia za pobyt detí v škôlke nič platiť, za stravu na celý deň zaplatia len symbolických sedem korún. Rovnako zaplatia aj rodičia detí z nízkopríjmových rodín, i keď tie už „školné“ platiť musia. Podľa A. Tomášikovej však najväčšou prekážkou bola vzdialenosť banskej kolónie, kde žijú, od MŠ na Mostnej ulici. „Jedinou možnosťou bolo zriadenie školského autobusu. Financovanie jeho prevádzky sa podarilo pokryť z projektu istej celoslovenskej súkromnej firmy. Sedemdesiattisíc korún pokrylo celý minulý školský rok.“ Z 24 prihlášok rozdaných v mladých rómskych rodinách sa vlani škôlke vrátilo vyplnených devätnásť. V tomto školskom roku je ich vyše dvadsať.
Rómske deti sú podľa riaditeľky i učiteliek temperamentné, neraz veľmi živé, mnohé návyky, najmä v oblasti správania, sa musia učiť. „Práca s nimi nie je vždy jednoduchá, no napriek tomu krásna. Vďaka svojej mentalite sú otvorené a hlavne veľmi talentované, predovšetkým na spev a tanec. U rodičov ostatných detí sa s negatívnymi reakciami na prítomnosť rómskych detí v škôlke nestretávame. Čo je, samozrejme, veľmi dobré,“ pripomína riaditeľka A. Tomášiková.
Povinná školská dochádzka platí aj pre rómske deti, zväčša však nastupujú až do prvého ročníka základnej školy. Práca s nimi vtedy nie je vždy jednoduchá. A. Tomášiková vraví: „Od učiteliek prváčikov sme sa dozvedeli, že deti, ktoré v našej škôlke prežili rok, sú ľahšie zvládnuteľné. Sú zvyknuté na školské prostredie i kolektív detí. To, čím prechádzajú rómske deti v predškole, čo sa v nej naučia, museli predtým absolvovať až v prvej triede. Tieto pozitívne výsledky sú dôkazom, že projekt je dobrý.“
Uvedomuje si to aj Mestský úrad v Handlovej, ako zriaďovateľ materskej školy. Preto pre tento školský rok vyčlenil na prevádzku školského autobusu prostriedky z vlastného rozpočtu. Priamo do kolónie prichádza autobus každé ráno aj s učiteľkami, ktoré prevezmú deti od rodičov. Popoludní ich zas rovnako privezú domov. Tento systém sa osvedčil natoľko, že onedlho by školský autobus mohli využívať aj tie rómske deti, ktoré navštevujú základnú školu. A tak jednoduchý projekt dostane opäť nový dokonalejší rozmer.