Pán prednosta, zmenilo sa postavenie obvodných úradov po zrušení krajských?
Posilnilo sa postavenie obvodných úradov s tým, že získali právnu subjektivitu. Stali sa zároveň rozpočtovými organizáciami, služobnými úradmi štátnych zamestnancov a zamestnávateľmi zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu vo verejnom záujme. Prednosta obvodného úradu je zo zákona predstaveným v politickej funkcii a od 1. októbra štatutárnym orgánom a vedúcim služobného úradu.
Čo to konkrétne znamená v reálnom živote?
Práva a povinnosti bývalého Krajského úradu v Trenčíne v majetkovoprávnych vzťahoch a iných vzťahoch, ktoré vznikli do 30. septembra, prechádzajú na náš obvodný úrad. Rovnako konania, v ktorých sa rozhoduje o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických a právnických osôb. Pokiaľ boli začaté pred zrušením krajských úradov, dokončí ich obvodný úrad alebo ministerstvo, na ktoré prešla pôsobnosť podľa osobitného zákona. O odvolaní alebo o inom opravnom prostriedku proti rozhodnutiu obvodného úradu rozhoduje ministerstvo, do ktorého pôsobnosti patrí príslušný úsek štátnej správy.
S prebratím právomocí krajského úradu došlo aj k zmene sídla prievidzského obvodného úradu?
Nie, sídlom je naďalej Prievidza a jeho územným obvodom je okres Prievidza a Partizánske. Obvodný úrad v Prievidzi má zriadené rovnako ako doposiaľ tri externé pracoviská a to v Partizánskom, v Novákoch a v Handlovej. Toto pracovisko sa začiatkom októbra presťahovalo z Námestia baníkov na Poštovú ulicu. Zmena nastala v úradných hodinách a úradných dňoch. Fyzickým a právnickým osobám sú naši zamestnanci k dispozícii každý pracovný deň, počas celého služobného a pracovného času, teda od siedmej do pätnástej hodiny, v stredu do sedemnástej. Zmenilo sa aj vnútorné členenie nášho úradu. Miesto pôvodných štyroch je teraz šesť odborov - organizačný, všeobecnej vnútornej správy, živnostenského podnikania, civilnej ochrany a krízového riadenia, ekonomický a osobný úrad. K rozšíreniu prišlo z dôvodu, že z odboru odvetvových činností a vnútornej prevádzky vznikol odbor ekonomický a odbor organizačný, pribudol nový organizačný útvar – osobný úrad.
Pán prednosta, aké je postavenie obvodného úradu po novelizácii zákonov na úseku obrany, krízového riadenia a hospodárskej mobilizácie?
Obvodný úrad na úseku obrany koordinuje činnosť obcí pri plnení úloh potrebných na obranu štátu, prijíma opatrenia a ukladá úlohy potrebné na obranu štátu obciam, právnickým a fyzickým osobám. V spolupráci s Územnou vojenskou správou kontroluje ich plnenie. Na úseku krízového riadenia plní úlohy, ktoré mu vyplývajú z ústavného zákona o bezpečnosti štátu v čase vojny, vyhlásenia vojnového, výnimočného alebo núdzového stavu. Na úseku hospodárskej mobilizácie obvodný úrad vytvára podmienky na zabezpečenie potrieb nevyhnutných na prežitie obyvateľstva a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie. Obvodný úrad zabezpečuje na úseku civilnej ochrany systém úloh a opatrení, zameraných na ochranu života, zdravia a majetku obyvateľstva. Počas vyhlásenej mimoriadnej situácie riadi záchranné práce, evakuáciu obyvateľstva a hospodárskych zvierat, zabezpečuje varovanie obyvateľstva a vyrozumenie osôb pred hroziacim nebezpečenstvom na celom území obvodu.