Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Provizórny oceľový most nahradí po dlhých rokoch nový betónový

Mosty a ich technický stav sa stali po tragickom páde jedného z nich v Amerike mimoriadne diskutovanou témou. Práve v tomto čase Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK), Správa a údržba začala s budovaním nového mosta medzi obcami Opatovce na

Železný most spájajúci Koš a Opatovce poznali vodiči, cyklisti i chodci. Aké bola jeho história?
Cez Handlovku bol vybudovaný ešte na začiatku osemdesiatych rokov minulého storočia. Nahradil starý betónový most. Bolo to však len provizórne riešenie, ktoré súviselo s poddolovaním Koša a budovaním novej cesty medzi Prievidzou a Novákmi. Provizórny most však slúžil dlhých 26 rokov. V deväťdesiatych rokoch sa totiž poddolovanie zastavilo, nebolo jasné, ako sa situácia bude vyvíjať. Dolná časť Koša nakoniec zostala, rovnako tak aj železnica, či stará cesta medzi Košom a Novákmi.
Situácia sa vyjasnila, a tak ste sa rozhodli provizórne riešenie ukončiť?
Presne tak. Most je na ceste tretej triedy, spája dve obce, preto sme mu museli venovať pozornosť. Železnú konštrukciu sme neustále sledovali, pričom zväčšujúca sa premávka jej kvalite neprospievala. Operatívne sme vymieňali čapy, kontrolovali všetky spoje a podľa možností ich opravovali. Navyše sme kvôli bezpečnosti neustále znižovali nosnosť mosta. Kým v roku 1981, keď ho postavili, mal nosnosť
12,5 tony, posledné dva roky to už bolo len 3,5 tony. Nemohli po ňom preto prechádzať nákladné autá, či autobusy. Žiaľ, tento zákaz porušovali. Bolo hazardom, keď tadiaľ prechádzal napríklad zájazdový autobus plný ľudí. Našťastie sa nikdy nič nestalo.
Znalecké posudky boli jednoznačné, statik nariadil železný most okamžite uzavrieť.
Kedy ste začali s výstavbou nového mosta?
Okamžite po rozobratí starého. Chceme totiž, aby tento úsek nebol dlho uzatvorený. Most bude dlhý 22 metrov, široký sedem. Po okrajoch budú chodníky pre peších. Nový betónový most bude spĺňať všetky kritériá, bude naozaj moderný. Jeho výstavba si vyžiada prostriedky vo výške 35 miliónov korún, ktoré poskytne Trenčiansky samosprávny kraj. Dokončený by mal byť v novembri. Stavebné práce začali a aj pokračujú bez problémov, takže tento termín by mal byť dodržaný.
Cesta medzi Opatovcami a Košom je teda uzavretá. Kadiaľ vedú obchádzkové trasy?
Vodiči musia prechádzať cez Prievidzu, iná možnosť neexistuje. Vybudovali sme však v blízkosti stavby dočasné prebrodenie. Využívať ho však môžu len chodci, cyklisti, mechanizmy využívané pri budovaní mosta a samozrejme, v prípade potreby aj záchranári, keby sa niečo niekde stalo.
V okresoch Prievidza, Bánovce nad Bebravou a Partizánske sa však staráte aj o ďalšie mosty. V akom sú stave?
Musím priznať, že mosty nám starnú a teda sa aj opotrebovávajú. Pravidelne ich kontrolujeme. Každý jeden má svoj mostový list, do ktorého zapisujeme všetky nedostatky, čo na ňom treba opraviť. Zároveň ich kvalitu hodnotíme stupnicou od 1 po 7, pričom sedmička znamená už havarijný stav. V súčasnosti máme asi šesť mostov, ktoré sú označené šestkou či sedmičkou. Obmedzujeme na nich nosnosť, opravujeme ich, no predovšetkým už chystáme ich rekonštrukciu. Nejde to však naraz, pretože je to drahá záležitosť. Výstavba jedného mosta stojí približne tridsaťmiliónov. Najbližšie by sme sa chceli sústrediť na most v Chalmovej, ktorý je tiež oceľový a jeho stav je už veľmi neuspokojivý.
O mostoch, ich kvalite a bezpečnosti sa začalo veľa hovoriť zvlášť po tragédii v Amerike, keď sa jeden z obrovských mostov zrútil.
Je dobré, že sa o tejto téme diskutuje, venujú sa jej aj médiá. Snažíme sa mosty opravovať, rekonštruovať ich, otázne je, či im tým prospievame. Na jednej strane totiž vystužujeme nity, na druhej zostáva všetko po starom. Ukazuje sa, že mostom a predovšetkým ich bezpečnosti to neprospieva. U nás vidím riziko predovšetkým na cestách tretej triedy, či na miestnych komunikáciách, o ktoré sa starajú samosprávy. Sú tam mosty neraz až sto rokov staré, nevenovala sa im nikdy taká pozornosť ako na cestách I. triedy. Keď boli budované, určite sa na nich nepočítalo s takou premávkou aká ja na nich dnes, keď ich zaťažujú veľké mechanizmy. Mostom teda musíme venovať patričnú pozornosť.
Nepoškodzujú mosty aj rôzne živelné pohromy, predovšetkým povodne?
Určite áno. Je to fenomén posledných rokov. Povodne sa však stále opakujú, a to nielen u nás, ale na celom svete. Silný prúd obrovského množstva vody mosty podmýva, neraz poškodzuje ich statiku. O to viac ich musíme kontrolovať, aby sme zabránili haváriám.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  5. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  2. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  3. Legislative intention - recodification of the corporate law
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  8. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 403
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 492
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 423
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 870
  5. Po Slovensku na motorke 6 783
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 895
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 273
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 605
  9. Crème de la crème po slovensky 3 205
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 187
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Ilustračné foto.

Trest odňatia slobody hrozí 40-ročnej vodičke, ktorá jazdila v Prievidzi s viac ako 2,5 promile.


TASR 1 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Pozrite si MY športujeme.


6 h
ilustračné foto

Prehľad výsledkov krajských futbalových líg.


16 h
ilustračné foto Petit Press

Banský areál v Handlovej chce mesto po ukončení ťažby uhlia zrevitalizovať a premeniť na priemyselnú zónu.


TASR 18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?