Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Provizórny oceľový most nahradí po dlhých rokoch nový betónový

Mosty a ich technický stav sa stali po tragickom páde jedného z nich v Amerike mimoriadne diskutovanou témou. Práve v tomto čase Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK), Správa a údržba začala s budovaním nového mosta medzi obcami Opatovce na

Železný most spájajúci Koš a Opatovce poznali vodiči, cyklisti i chodci. Aké bola jeho história?
Cez Handlovku bol vybudovaný ešte na začiatku osemdesiatych rokov minulého storočia. Nahradil starý betónový most. Bolo to však len provizórne riešenie, ktoré súviselo s poddolovaním Koša a budovaním novej cesty medzi Prievidzou a Novákmi. Provizórny most však slúžil dlhých 26 rokov. V deväťdesiatych rokoch sa totiž poddolovanie zastavilo, nebolo jasné, ako sa situácia bude vyvíjať. Dolná časť Koša nakoniec zostala, rovnako tak aj železnica, či stará cesta medzi Košom a Novákmi.
Situácia sa vyjasnila, a tak ste sa rozhodli provizórne riešenie ukončiť?
Presne tak. Most je na ceste tretej triedy, spája dve obce, preto sme mu museli venovať pozornosť. Železnú konštrukciu sme neustále sledovali, pričom zväčšujúca sa premávka jej kvalite neprospievala. Operatívne sme vymieňali čapy, kontrolovali všetky spoje a podľa možností ich opravovali. Navyše sme kvôli bezpečnosti neustále znižovali nosnosť mosta. Kým v roku 1981, keď ho postavili, mal nosnosť
12,5 tony, posledné dva roky to už bolo len 3,5 tony. Nemohli po ňom preto prechádzať nákladné autá, či autobusy. Žiaľ, tento zákaz porušovali. Bolo hazardom, keď tadiaľ prechádzal napríklad zájazdový autobus plný ľudí. Našťastie sa nikdy nič nestalo.
Znalecké posudky boli jednoznačné, statik nariadil železný most okamžite uzavrieť.
Kedy ste začali s výstavbou nového mosta?
Okamžite po rozobratí starého. Chceme totiž, aby tento úsek nebol dlho uzatvorený. Most bude dlhý 22 metrov, široký sedem. Po okrajoch budú chodníky pre peších. Nový betónový most bude spĺňať všetky kritériá, bude naozaj moderný. Jeho výstavba si vyžiada prostriedky vo výške 35 miliónov korún, ktoré poskytne Trenčiansky samosprávny kraj. Dokončený by mal byť v novembri. Stavebné práce začali a aj pokračujú bez problémov, takže tento termín by mal byť dodržaný.
Cesta medzi Opatovcami a Košom je teda uzavretá. Kadiaľ vedú obchádzkové trasy?
Vodiči musia prechádzať cez Prievidzu, iná možnosť neexistuje. Vybudovali sme však v blízkosti stavby dočasné prebrodenie. Využívať ho však môžu len chodci, cyklisti, mechanizmy využívané pri budovaní mosta a samozrejme, v prípade potreby aj záchranári, keby sa niečo niekde stalo.
V okresoch Prievidza, Bánovce nad Bebravou a Partizánske sa však staráte aj o ďalšie mosty. V akom sú stave?
Musím priznať, že mosty nám starnú a teda sa aj opotrebovávajú. Pravidelne ich kontrolujeme. Každý jeden má svoj mostový list, do ktorého zapisujeme všetky nedostatky, čo na ňom treba opraviť. Zároveň ich kvalitu hodnotíme stupnicou od 1 po 7, pričom sedmička znamená už havarijný stav. V súčasnosti máme asi šesť mostov, ktoré sú označené šestkou či sedmičkou. Obmedzujeme na nich nosnosť, opravujeme ich, no predovšetkým už chystáme ich rekonštrukciu. Nejde to však naraz, pretože je to drahá záležitosť. Výstavba jedného mosta stojí približne tridsaťmiliónov. Najbližšie by sme sa chceli sústrediť na most v Chalmovej, ktorý je tiež oceľový a jeho stav je už veľmi neuspokojivý.
O mostoch, ich kvalite a bezpečnosti sa začalo veľa hovoriť zvlášť po tragédii v Amerike, keď sa jeden z obrovských mostov zrútil.
Je dobré, že sa o tejto téme diskutuje, venujú sa jej aj médiá. Snažíme sa mosty opravovať, rekonštruovať ich, otázne je, či im tým prospievame. Na jednej strane totiž vystužujeme nity, na druhej zostáva všetko po starom. Ukazuje sa, že mostom a predovšetkým ich bezpečnosti to neprospieva. U nás vidím riziko predovšetkým na cestách tretej triedy, či na miestnych komunikáciách, o ktoré sa starajú samosprávy. Sú tam mosty neraz až sto rokov staré, nevenovala sa im nikdy taká pozornosť ako na cestách I. triedy. Keď boli budované, určite sa na nich nepočítalo s takou premávkou aká ja na nich dnes, keď ich zaťažujú veľké mechanizmy. Mostom teda musíme venovať patričnú pozornosť.
Nepoškodzujú mosty aj rôzne živelné pohromy, predovšetkým povodne?
Určite áno. Je to fenomén posledných rokov. Povodne sa však stále opakujú, a to nielen u nás, ale na celom svete. Silný prúd obrovského množstva vody mosty podmýva, neraz poškodzuje ich statiku. O to viac ich musíme kontrolovať, aby sme zabránili haváriám.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 546
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 503
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 278
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 549
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 808
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 703
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 640
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 371
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 176
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 171
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

FOTO: V Nitrianskom Pravne horelo auto

Včera večer zasahovali obecní hasiči z Nitrianskeho Pravna pri požiari osobného auta.

Bojnická nemocnica označila situáciu s koronavírusom za kritickú

Dôvodom bolo plné obsadenie lôžok pre pacientov s koronavírusom aj nedostatok personálu.

Bojnická nemocnica. Ilustračné foto.

Dvom vojakom, ktorí pomáhali prievidzským hygienikom, potvrdili koronavírus

Hygienici evidujú aj viacero pozitívnych zdravotníkov v bojnickej nemocnici.

Ilustračná fotografia.

Handlovská radnica vráti obyvateľom na úľavách za odpad viac ako 10.000 eur

Handlovská samospráva vráti obyvateľom na úľavách na poplatku za komunálny odpad viac ako 10.000 eur.

Do modrého koša patrí iba papier.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prinášame informácie o pripravovanom testovaní na Orave

Získať dobrovoľníkov ku odberom je v niektorých dedinách ťažké, v Sihelnom bude pomáhať aj starosta.

Sedemnásťročného chlapca zavalil strom

Leteckých záchranárov zo Žiliny privolali dnes dopoludnia na pomoc 17-ročnému chlapcovi, ktorého v lesnom teréne v katastri obce Zákopčie zavalil strom.

Už ste čítali?