Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Provizórny oceľový most nahradí po dlhých rokoch nový betónový

Mosty a ich technický stav sa stali po tragickom páde jedného z nich v Amerike mimoriadne diskutovanou témou. Práve v tomto čase Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK), Správa a údržba začala s budovaním nového mosta medzi obcami Opatovce na

Železný most spájajúci Koš a Opatovce poznali vodiči, cyklisti i chodci. Aké bola jeho história?
Cez Handlovku bol vybudovaný ešte na začiatku osemdesiatych rokov minulého storočia. Nahradil starý betónový most. Bolo to však len provizórne riešenie, ktoré súviselo s poddolovaním Koša a budovaním novej cesty medzi Prievidzou a Novákmi. Provizórny most však slúžil dlhých 26 rokov. V deväťdesiatych rokoch sa totiž poddolovanie zastavilo, nebolo jasné, ako sa situácia bude vyvíjať. Dolná časť Koša nakoniec zostala, rovnako tak aj železnica, či stará cesta medzi Košom a Novákmi.
Situácia sa vyjasnila, a tak ste sa rozhodli provizórne riešenie ukončiť?
Presne tak. Most je na ceste tretej triedy, spája dve obce, preto sme mu museli venovať pozornosť. Železnú konštrukciu sme neustále sledovali, pričom zväčšujúca sa premávka jej kvalite neprospievala. Operatívne sme vymieňali čapy, kontrolovali všetky spoje a podľa možností ich opravovali. Navyše sme kvôli bezpečnosti neustále znižovali nosnosť mosta. Kým v roku 1981, keď ho postavili, mal nosnosť
12,5 tony, posledné dva roky to už bolo len 3,5 tony. Nemohli po ňom preto prechádzať nákladné autá, či autobusy. Žiaľ, tento zákaz porušovali. Bolo hazardom, keď tadiaľ prechádzal napríklad zájazdový autobus plný ľudí. Našťastie sa nikdy nič nestalo.
Znalecké posudky boli jednoznačné, statik nariadil železný most okamžite uzavrieť.
Kedy ste začali s výstavbou nového mosta?
Okamžite po rozobratí starého. Chceme totiž, aby tento úsek nebol dlho uzatvorený. Most bude dlhý 22 metrov, široký sedem. Po okrajoch budú chodníky pre peších. Nový betónový most bude spĺňať všetky kritériá, bude naozaj moderný. Jeho výstavba si vyžiada prostriedky vo výške 35 miliónov korún, ktoré poskytne Trenčiansky samosprávny kraj. Dokončený by mal byť v novembri. Stavebné práce začali a aj pokračujú bez problémov, takže tento termín by mal byť dodržaný.
Cesta medzi Opatovcami a Košom je teda uzavretá. Kadiaľ vedú obchádzkové trasy?
Vodiči musia prechádzať cez Prievidzu, iná možnosť neexistuje. Vybudovali sme však v blízkosti stavby dočasné prebrodenie. Využívať ho však môžu len chodci, cyklisti, mechanizmy využívané pri budovaní mosta a samozrejme, v prípade potreby aj záchranári, keby sa niečo niekde stalo.
V okresoch Prievidza, Bánovce nad Bebravou a Partizánske sa však staráte aj o ďalšie mosty. V akom sú stave?
Musím priznať, že mosty nám starnú a teda sa aj opotrebovávajú. Pravidelne ich kontrolujeme. Každý jeden má svoj mostový list, do ktorého zapisujeme všetky nedostatky, čo na ňom treba opraviť. Zároveň ich kvalitu hodnotíme stupnicou od 1 po 7, pričom sedmička znamená už havarijný stav. V súčasnosti máme asi šesť mostov, ktoré sú označené šestkou či sedmičkou. Obmedzujeme na nich nosnosť, opravujeme ich, no predovšetkým už chystáme ich rekonštrukciu. Nejde to však naraz, pretože je to drahá záležitosť. Výstavba jedného mosta stojí približne tridsaťmiliónov. Najbližšie by sme sa chceli sústrediť na most v Chalmovej, ktorý je tiež oceľový a jeho stav je už veľmi neuspokojivý.
O mostoch, ich kvalite a bezpečnosti sa začalo veľa hovoriť zvlášť po tragédii v Amerike, keď sa jeden z obrovských mostov zrútil.
Je dobré, že sa o tejto téme diskutuje, venujú sa jej aj médiá. Snažíme sa mosty opravovať, rekonštruovať ich, otázne je, či im tým prospievame. Na jednej strane totiž vystužujeme nity, na druhej zostáva všetko po starom. Ukazuje sa, že mostom a predovšetkým ich bezpečnosti to neprospieva. U nás vidím riziko predovšetkým na cestách tretej triedy, či na miestnych komunikáciách, o ktoré sa starajú samosprávy. Sú tam mosty neraz až sto rokov staré, nevenovala sa im nikdy taká pozornosť ako na cestách I. triedy. Keď boli budované, určite sa na nich nepočítalo s takou premávkou aká ja na nich dnes, keď ich zaťažujú veľké mechanizmy. Mostom teda musíme venovať patričnú pozornosť.
Nepoškodzujú mosty aj rôzne živelné pohromy, predovšetkým povodne?
Určite áno. Je to fenomén posledných rokov. Povodne sa však stále opakujú, a to nielen u nás, ale na celom svete. Silný prúd obrovského množstva vody mosty podmýva, neraz poškodzuje ich statiku. O to viac ich musíme kontrolovať, aby sme zabránili haváriám.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 834
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 620
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 062
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 366
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 226
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 700
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 823
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 742
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 707
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 018
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Na pokračovanie Vážskej cyklomagistrály chce krajská samospráva využiť eurofondy

Trenčiansky samosprávny kraj plánuje v tomto roku vybudovať štvrtý z ôsmich úsekov Vážskej cyklomagistrály.

Pribudlo vyše sto úmrtí

Vo štvrtok potvrdili 2 729 pozitívne testovaných osôb na koronavírus, v Trenčianskom kraji 275.

Stredisko pietnych služieb v Prievidzi zaznamenalo nárast úmrtí pre pandémiu

Správa cintorínov má k dispozícii dom smútku po kompletnej rekonštrukcii na mestskom cintoríne s dvoma chladiacimi boxmi s kapacitou 14 tiel.

Ilustračné foto.

V nemocnici zaviedli objednávkový systém na testovanie

V decembri handlovskí zdravotníci uskutočnili takmer 5 500 sterov.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Vráble zintenzívnia boj s pandémiou, majú veľa hospitalizovaných v Nitre

Radnica požiadala dobrovoľných hasičov, aby vydezinfikovali autobusové zastávky.

Polícia sa k sankciám za porušenie lockdownu v Nitre nevyjadruje

Kto nemá potrebné doklady, otočia ho a nevpustia do mesta.

Už ste čítali?