Predkladatelia tohto návrhu ho odôvodňujú racionalizáciou štruktúry matričných úradov v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR, zefektívnením a skvalitnením činnosti na tomto úseku štátnej správy. Vyvolal však množstvo kritiky a nesúhlasu, razantne sa za zachovanie súčastného stavu postavilo Združenie miest a obcí Slovenska, podporilo ho viac ako sedemdesiat regionálnych združení miest a obcí.
Mestá a obce majú matričné knihy na úradoch od roku 1895, ale matričné úrady (vtedajšie notárske úrady) už existovali dávno pred tým. „Matričné úrady vedú matričné knihy a vydávajú odpisy z nich k rodným, sobášnym a úmrtným listom, pripravujú podklady a hlásenia ku všetkým úkonom a obradom, vrátane cirkevných a vykonávajú občianske obrady. Pred matričným úradom sa vykonávajú aj súhlasné vyhlásenia o určení otcovstva, vyhlásenia z užívaní mena a priezviska v zmysle § 7 ods. 1 zákona o mene a priezvisku, vyhlásenia o zmene mena pri osvojení, prijatie predchádzajúceho priezviska po rozvode a pod. Občania sú zvyknutí sa so svojimi problémami obracať práve na matrikárky, sú pre nich styčnými dôstojníkmi medzi nimi a príslušnými úradmi pri vybavovaní rôznych náležitostí týkajúcich sa ich osobného stavu. „Napríklad zmenu mena a priezviska vybavujeme občanom na našom obvodnom úrade, ale matrikárka vysvetlí občanovi, aké doklady musí k žiadosti predložiť. Ušetrí mu čas i náklady na cestovné, a tak je to aj pri vybavovaní iných záležitostí,“ rozhovorila sa o práci matrikárok Zuzana Beňadiková, samostatný radca (obvodná matrikárka) z Obvodného úradu v Prievidzi. Aj ona je presvedčená, že ak majú matriky slúžiť občanovi, mal by sa zachovať terajší počet matričných úradov. Podľa nej neobstojí ani argument, že niektoré nepracujú kvalitne, rýchlo a odborne. „Každoročne prácu matrikárok kontrolujeme, nezaznamenali sme žiadne väčšie nedostatky. Pripravujeme im školenia, uskutočňujeme porady a metodicky ich usmerňujeme. Snažíme sa o to, aby si matrikárky v našom regióne neustále zdokonaľovali svoje odborné znalosti a odvádzali kvalitnú prácu, a to nielen pri vybavovaní základných matričných udalostí, ktorými sú narodenia, uzavretie manželstva a úmrtia, ale aj pri vybavovaní všetkých záležitostí týkajúcich sa osobného stavu občana. Týka sa to aj vydávania výpisov z matričných kníh, rôznych potvrdení, potvrdzovania registrov trestov. Je toho skutočne veľa,“ dodáva.
Podľa informácie, ktorú nám poskytla, doteraz každá pripravovaná zmena v matričných obvodoch bola vopred prekonzultovaná so zainteresovanými starostami dotknutých obcí. Vopred boli pripravené podmienky na zrušenie matričného úradu a presunutie matričnej agendy, včítane matričných kníh od roku 1895, na iný matričný úrad. Navrhovanú novelu pripravilo MV SR bez konzultácie so zainteresovanými úradmi a obcami.
Tvorcovia navrhovanej novely tvrdia, že jej prijatím sa nepredpokladajú zvýšené výdavky na štátny rozpočet nad rozsah dotácie poskytovanej matričným úradom podľa platných právnych predpisov. Kto však pokryje výdavky za presťahovanie matričných kníh, ktoré sú na matričných úradoch niekde ešte od roku 1895, ich uloženie do trezorov tak, aby boli uchránené pred znehodnotením a aby ich matrikárky mohli každodenne používať? Napr. do novovzniknutého matričného úradu v Novákoch podľa novely má byť zlúčených 12 súčasných matričných úradov, čo si vyžiada aj presťahovanie a uloženie ich celej matričnej agendy...
Najdôležitejšia je však skutočnosť, aby sa štátna správa približovala občanovi a ak majú matriky slúžiť občanovi, je potrebné zachovať terajší stav. O ich opodstatnenosti žiadny súdny človek nepochybuje. Tak ako uviedlo vo svojom stanovisku aj ZMOS – je to jediná základná evidencia štátu, ktorá bezproblémovo funguje, občan aj prechodom kompetencií zo štátu na obce nepocítil ujmu.
Podľa našich informácií pravdepodobne novelu zákona o matrikách stiahlo ministerstvo z pripomienkového konania. V tomto roku sa ňou podľa všetkého nebude parlament zaoberať. Je však už nebezpečie zažehnané? Ťažko v tejto chvíli povedať.
Autor: vká