No budú aj vysvedčenia s pätorkami, čo bude pre žiaka znamenať opakovanie ročníka. Nech už bude vysvedčenie akékoľvek, rodičia naň vždy budú zvedaví. Dôležité je, ako na známky zareagujú. Pri hodnotení študijných výsledkov svojho potomka by nemali zabúdať na viaceré aspekty, ktoré na dieťa vplývajú. Tie najdôležitejšie vám pripomenieme.
*Vysvedčenie je jednorazový doklad o žiakových výsledkoch. No nie je len vizitkou jeho práce v škole, ale odráža aj domáce prostredie, rodičov, atmosféru v škole, či prístup pedagógov.
*Rodič by mal poznať psychologické danosti svojho dieťaťa, jeho intelektové schopnosti a genetické predpoklady. Podľa nich by mal hodnotiť jeho výkony v škole.
*Dobré ekonomické zázemie v rodinnom prostredí ešte nemusí automaticky znamenať aj dobré výsledky v učení. Podstatné je, ako rodič už počas vývinu komunikoval s dieťaťom, pracoval s ním a vytváral podnetné prostredie.
*Výrazný vplyv na dieťa má domáca atmosféra. Ak sa napríklad rodičia rozvádzajú a na dennom poriadku sú hádky a stres, žiak podáva slabšie výkony v škole.
*Ak sa otec a matka pravidelne venujú dieťaťu, zaujímajú sa počas školského roka o všetko, čo sa v škole deje, pomáhajú mu pri učení, vysvedčenie ich určite neprekvapí.
*Vplyv na výkony žiaka má však aj samotná škola, a to vo viacerých aspektoch: stále vyššie nároky kladené na dieťa, viac voľných prázdninových dní, vzťah učiteľa k žiakovi, forma podania učebnej látky deťom, motivácia k vzdelávaniu.
*Aj tieto faktory musí rodič zohľadňovať pri hodnotení vysvedčenia dieťaťa. Ak sú známky, zlé, mal by hľadať, kde sa stala chyba, ako ju do budúcnosti odstrániť či aspoň minimalizovať. Treba sa s dieťaťom v pokoji porozprávať a povedať si už vopred, čo by bolo dobré od septembra zmeniť.
*Psychológovia varujú rodičov pred bitkami a fyzickými trestami za zlé vysvedčenie. Odsudzujú aj vyhrážky typu „...neželaj si ma, keď domov donesieš zlé známky...“. Sú nebezpečné a môžu mať aj tragické následky.
*Pokiaľ sa deti boja prísť s vysvedčením, ktoré rodičov nepoteší, domov, mali by sa obrátiť napríklad na dedka, babku, či krstnú mamu. Práve oni sa môžu stať „mostom“ medzi rodičom a dieťaťom. Pokiaľ deti nemajú takúto styčnú osobu, môžu sa obrátiť na rôzne telefonické linky detskej pomoci.
*Rodičia by nemali zabudnúť na odmenu za vysvedčenie. Čoraz častejšie je to napríklad mobilný telefón, horský bicykel, či počítač. Hodnota odmeny však nie je rozhodujúca. Dieťa neraz poteší aj návšteva ZOO, cukrárne alebo kina.
*Odmenení by mali byť aj žiaci, ktorí nedosiahli najideálnejšie výsledky. Poteší ich aj maličkosť, ktorá môže byť motiváciou pre nový školský rok.
Autor: mak