Nezisková organizácia Junior Achievement Slovensko – Mládež pre budúcnosť pripravila súťaž u po šiesty raz. Je súčasťou programu aplikovanej ekonómie. „Predmet s týmto názvom máme nepovinný,“ hovorí gymnazista Dušan Klinec a vysvetľuje: „Aplikovaná ekonómia nám umožnila vytvoriť reálnu firmu, pričom sme počas niekoľkých mesiacov prešli celým procesom podnikania. Jeho súčasťou bol aj marketing. V rámci neho sme pre našu študentskú spoločnosť Copyleft vytvorili aj webovú stránku. Práve s ňou sme sa prezentovali aj na súťaži v Bratislave.“ V slovenskej metropole sa zišli tvorcovia desiatich internetových stránok študentských firiem. Do súťaže sa ich však celkovo prihlásilo až päťdesiatšesť. Pred našimi gymnazistami boli na prvom mieste študenti z Gymnázia sv. Tomáša Akvinského z Košíc a na druhom žiaci zo Strednej priemyselnej školy v Dubnici nad Váhom.
Konečné tretie miesto v tejto konkurencii bolo pre prievidzských gymnazistov úspechom. Podľa Petry Ivaškovej, jednej zo spoluautoriek stránky Copyleftu, mohli byť možno ešte lepší. „Dnes by sme už niektoré veci robili inak, od začiatku by sme boli dôslednejší. Naša stránka však napriek tomu obsahuje všetko to, čo by mala ponúkať internetová prezentácia akejkoľvek firmy. Neponúkame len samotné služby, teda kopírovanie, papiernictvo, či doučovanie, ale všetky informácie o spoločnosti. Sú to napríklad stanovy, výročná správa, či kniha návštev. Zákazníci totiž musia mať dôveryhodné informácia o firme, ktorej služby chcú využiť,“ zdôraznila Petra a dodala: „Všetko sme pripravili tak, akoby to bola skutočná firma. Veď aplikovaná ekonómia je práve o takejto simulácii.“
Študentská spoločnosť Copyleft sa sústredila predovšetkým na kopírovacie služby. V tomto smere napodobnila študentské spoločnosti z minulých rokov, ktoré na Gymnáziu V. B. Nedožerského v Prievidzi v rámci aplikovanej ekonómie vznikli. Ponúkli však aj nové produkty – papiernické služby a doučovanie. Aby o nich zákazníci vedeli, využili viacero možností,. Jednou z nich bola aj prezentácia na internete cez vlastnú webstránku. „Pred odbornou porotou na súťaži v Bratislave sme ju museli predstaviť a samozrejme obhajovať,“ upresnil Martin Bátora zo spoločnosti Copyleft. Dôležité bolo, že priamo na mieste si vypočuli pripomienky odborníkov a mohli s nimi diskutovať.
Aplikovaná ekonómia má študentov pripraviť na reálne podnikanie. Petra. Dušan, či Martin, ktorí o pár dní ukončia tretí ročník gymnázia, si vedia predstaviť, že by v budúcnosti naozaj podnikali. Nevylučujú však, že by sa venovali aj vytváraniu webových stránok pre iné firmy.