ho úradu v Prievidzi.
Jazdenie na motorkách v lesných oblastiach je nezákonné. Aké sú postihy?
J. S.: Vjazd motoriek a štvorkoliek na lesné pozemky je porušením lesného zákona. Tento problém môže riešiť lesná stráž blokovou pokutou alebo to odstupuje na orgán štátnej správy, ktorým je obvodný lesný úrad. Člen lesnej stráže môže udeliť blokovú pokutu do výšky 2000 korún.
T. R.: Orgán štátnej správy môže priestupok pokutovať sumou až do výšky 30 000 korún pre fyzickú osobu. Pokiaľ sa takejto nelegálnej činnosti dopustila právnická osoba, je povinný uložiť pokutu od 5000 do troch miliónov korún.
Akým spôsobom kontrolujete a riešite tieto priestupky?
J. S.: Možnosti dosahu na motorkárov sú, bohužiaľ, z našej strany obmedzené, pretože štátne lesné pozemky nie sú ohradené. Je to rozsiahle územie, na ktoré vedie množstvo vstupov z rôznych strán. Títo ľudia nerešpektujú zákaz a dopravné značky. Nemajú ani evidenčné čísla a sú tak maskovaní oblečením a prilbou, že je veľmi ťažké odhaliť ich totožnosť alebo ich zastaviť. Máme s tým veľké problémy.
T. R.: Vymožiteľnosť dodržiavania zákona je prakticky nulová. V prvom rade je to vecou vlastníka, ktorý by si mal chrániť svoje pozemky. Ak zistí, že mu nejaká osoba ničí pozemok, mal by s tým oboznámiť políciu. Pokiaľ je páchateľ známy, majiteľ pozemku má právo od neho žiadať náhradu škody.
Aké škody v prírode motorkári spôsobujú?
J. S.: Jazda v svahoch zapríčiňuje eróziu, strhávanie povrchovej úrodnej vrstvy a obnažovanie pôdy, ničenie lesných kultúr, mladých sadeníc stromov, ohrozovanie zveri aj ľudí.
Považujete vybudovanie legálnych motocrossových dráh za riešenie?
J. S.: Na vybudovanie takéhoto okruhu je potrebné získať súhlas vlastníkov pozemkov a iné vyjadrenia. Bolo by to však len čiastočným riešením. Predpokladáme, že v takom prípade by sa nám podarilo zachytiť len okolo tridsať percent motorkárov, ktorí by rešpektovali zákon a jazdili by na vyhradených dráhach. Stále by však ostalo približne sedemdesiat percent tých, ktorí by neboli ochotní sa prispôsobiť.
T. R.: Väčšina jazdcov sa neuspokojí len s krátkou traťou, láka ich jazdiť priamo v lese a na dlhé vzdialenosti. Už sme zaregistrovali požiadavky o možnosti jazdy organizovaných skupín po presne vymedzenej lesnej trase. Na to ale nikdy súhlas nedáme, lebo takúto činnosť zákon zakazuje. Okrem toho motorkári rušia ticho a pokoj, devastujú prírodu. Sú možné aj výnimky, ale len so súhlasom vlastníka pozemku. A neviem, komu by neprekážalo, že mu motocyklisti ničia majetok.
Kde by sa mali okruhy budovať?
J. S.: Súhlasíme s výstavbou schválených okruhov, ktoré sú na rozhraní lesa a dediny, ale priamo v lesoch nie. Lebo sú to veľmi silné zásahy do krajiny a motorky jednoducho do prírody nepatria.
S kým na riešení tohto problému spolupracujete a aké úspechy ste zatiaľ zaznamenali?
J. S.: Sú prípady, kedy sa nám v spolupráci s políciou podarilo zabrániť nelegálnemu jazdeniu po lesoch v pôsobnosti odštepného lesného závodu, ale podchytiť všetky takéto prípady nie je vôbec jednoduché. Spolupracujeme aj s okresným riaditeľstvom Policajného zboru SR v Prievidzi a obvodnými riaditeľstvami v našom okrese. Vykonávame kontroly, na ktorých sa spravidla zúčastňujú členovia lesnej stráže aj policajní príslušníci. Máme snahu tieto aktivity v budúcnosti zintenzívniť.
T. R.: V našom okrese patrí takmer 50 % lesných pozemkov súkromným osobám. Malo by byť teda predovšetkým v ich záujme chrániť svoje majetky. Je to celoslovenský problém a jeho riešenie bude zdĺhavé. Zákon je síce jednoznačný, ale jeho dodržiavanie a sankcionovanie za porušenie je problematické.
Čo považujete za východisko z tejto situácie?
J. S.: V rámci prevencie je najlepšie označiť lesný majetok, kde sa dá. Ďalej rozmiestniť tabule, ktoré by návštevníkov lesa upozornili, kde sa nachádzajú a oznámili im, čo sa v lese smie a čo nie. Snažíme sa zvýšiť právne vedomie ľudí a pripomenúť im, že sa nachádzajú na území, kde by nevhodnou činnosťou mohli vlastníkovi spôsobiť škodu. Potom je dôležité aktívne zapájať členov lesnej stráže a polície do akcií zameraných na kontrolu nelegálnych jázd motorkárov na lesných pozemkoch. V spolupráci s mestami, obcami a inými vlastníkmi lesov sa snažiť vyjsť motocrossovým jazdcom v ústrety a nájsť spoločný kompromis v podobe schválených okruhov a tým predchádzať zakázanej činnosti.
T. R.: Dôležité je právne vedomie vlastníkov, ktorí by si mali uvedomiť, že je ohrozený ich pozemok a spraviť konkrétne opatrenia.
Ako by k problému mali pristupovať občania?
J. S.: Ľudia, ktorí o takejto nelegálnej činnosti vedia, majú právo sa obrátiť na kompetentné orgány štátnej správy, akými sú polícia, prokuratúra a podobne. Ľudia sa tvária, že o tom nevedia, a len všeobecne poukazujú na problémy. Pomohli by problém riešiť, keby sa k tomu postavili zodpovedne a takéto prípady nahlásili. Na Slovensku to, bohužiaľ, nefunguje. Keď sa stane nejaká závažná nehoda, bude už neskoro. Pre motorkárov by malo byť morálnou zábranou vedomie, že svojou činnosťou niekomu škodia.
Autor: jar