Zatiaľ, čo rodičia detí schvaľujú novú povinnosť, ktorá im zo zákona vyplynula, novinka naráža na tvrdý odpor zamestnancov taxi služieb, ktorí tento krok považujú za nezmyselný. Faktom ostáva, že Slovensko patrí k štátom s najväčšou úrazovosťou so smrteľnými následkami, a to aj vinou dopravných nehôd. Autosedačky teda prispejú k zvýšenej bezpečnosti našich detí pri ich preprave.
V súlade s európskou legislatívou prijala vláda Slovenskej republiky nariadenie týkajúce sa povinnosti používať bezpečnostné pásy a detské zadržiavacie zariadenia (detské autosedačky) vo vozidlách určitých kategórií. Nariadenie sa týka motorových vozidiel určených na prepravu osôb a tovaru s konštrukčnou rýchlosťou prevyšujúcou 25 km za hodinu. Vychádza z Európskej bezpečnostnej normy pre detské autosedačky R44/03, ktorá je platná od roku 1995. Podľa zákona sa zakazuje prepravovať na sedadle vedľa vodiča osobu mladšiu ako 12 rokov a osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm. To neplatí, ak také osoby používajú schválený a pre ne určený bezpečnostný systém, akým je napríklad autosedačka. Toto nariadenie sa týka vodičov a cestujúcich vo všetkých vozidlách evidovaných v Slovenskej republike alebo registrovaných v tretích štátoch a používaných v premávke na pozemných komunikáciách na území SR. Každé dieťa do telesnej výšky 150 cm musí byť pri cestovaní umiestnené v zabudovanej alebo v nezabudovanej sedačke. Tá musí byť certifikovaná a vhodne zvolená podľa hmotnosti dieťaťa. Na základe toho sú autosedačky rozdelené do piatich kategórií a ich kombinovaných verzií.
Používanie bezpečnostných systémov
Autosedačka nesmie byť otočená v opačnom smere, ako je smer jazdy v prípade, ak je toto sedadlo chránené čelným airbagom. Výnimkou je vyradenie airbagu z činnosti. V starších typoch vozidiel, ktoré nie sú vybavené bezpečnostnými pásmi na zadných sedadlách, je preprava detí do troch rokov zakázaná. Dieťa do 12 rokov s výškou menšou ako 150 cm nie je možné prepravovať na sedadle vedľa vodiča. V prípade, že vo vozidle nie je detské zadržiavacie zariadenie alebo je ich málo, môže byť dieťa vo veku 3 a viac rokov s telesnou výškou menšou ako 150 cm pripútané bezpečnostným pásom, ale len na zadnom sedadle. Ide hlavne o prípady, ak sa v motorovom vozidle prepravujú viac ako dve deti v dvoch sedačkách a z priestorových dôvodov tak už nie je možné umiestniť aj tretiu. V prípade nesplnenia povinnosti a nedodržania týchto pravidiel hrozí vodičovi pokuta až do výšky 2000 korún.
Dôležitý je výber
Pri výbere autosedačky je nevyhnutné uvedomiť si, že rozhodujúcim kritériom je hmotnosť dieťaťa, nie jeho vek. Nie je preto dobré kupovať väčšiu sedačku len preto, že vydrží dlhšie. Nevhodná autosedačka zvyšuje riziko a znižuje bezpečnosť dieťaťa. Predajcovia radia kupovať certifikované výrobky v obchodoch, nie v bazároch, ktoré nemôžu zaručiť stopercentnú kvalitu. V našom meste nie je problém autosedačky zohnať, predajcovia ponúkajú široký výber produktov všetkých kategórií. Cenové relácie sú v rozpätí od 900 až do 12 000 korún. Okrem autosedačiek ponúkajú aj tzv. podsedáky určené pre väčšie deti a osoby s výškou do 150 cm. Ich ceny sa pohybujú od 400 do 1600 korún.
Čo na to taxikári?
Nariadenie vlády sa nevzťahuje na autobusy. V tých sú povinné len bezpečnostné pásy na prvých nechránených sedadlách, aj to však len v diaľkových autobusoch. Ale zamestnanci taxi služieb sú povinní používať autosedačky v prípade, že prevážajú deti. Veľa z nich nevie, aké sú presné zásady prepravy detí v obci a mimo nej. Sú o situácii málo informovaní alebo sa o ňu nezaujímajú. Väčšina z tých, ktorí predpisy poznajú, ich ignorujú. „Deti nevozím. Jedine v prípade, že im rodičia prinesú autosedačku,“ tvrdí taxikár, ktorý si neželá byť menovaný. Taxikári nariadenie považujú za nezmyselné, lebo podľa neho musia v aute prevážať niekoľko typov autosedačiek. Podľa nich by mali existovať určité výnimky, pretože toto nariadenie je v praxi ťažko realizovateľné. Nie sú ochotní prispôsobiť sa, radšej budú skúšať šťastie a spoliehať sa, že sa policajnej kontrole vyhnú. V opačnom prípade zaplatia pokutu, ale o nápravu sa pokúšať nemienia.
Autor: jar