predchádzať inými opatreniami.
V poslednom období sme v redakcii zaznamenali viacero pripomienok od čitateľov, týkajúcich sa dopravy na cestách v našom okrese. Väčšina sťažností smeruje k bezohľadným vodičom, ktorí nerešpektujú dopravné predpisy, predovšetkým prekračujú povolenú rýchlosť. Preto sa viacerí dožadujú zníženia rýchlosti tam, kde je to možné, predovšetkým v obciach a mestách. „No aj mimo nich treba konať,“ upozorniť nás čitateľ z Pravenca a svoju pripomienku konkretizoval: „Na frekventovanej komunikácií medzi Pravencom a Nitrianskym Pravnom došlo už k mnohým dopravným nehodám. Vyhasli tam aj ľudské životy. No šoféri sú nepoučiteľní. Bolo by dobré, keby bola táto cesta označená za úsek s častými dopravnými nehodami.“
Je to reálna požiadavka? Spýtali sme sa dopravného inžiniera Adriana Lišku. „Každoročne podrobne vyhodnocujeme nehodovosť na cestách hornej Nitry. Na základe štatistík vidíme, v ktorých úsekoch dochádzalo najčastejšie k haváriám. V súčasnosti je v našom okrese sedem miest, kde sa stalo viac ako dvanásť nehôd. Komunikácia medzi Pravencom a Nitrianskym Pravnom k nim nepatrí.“ Viac ako štyridsať nehôd sa napríklad stalo na ceste I/64, od miesta kde sa končí pri vjazde do Prievidze od Novák štvorprúdová komunikácia, cez nadjazd až po najbližšiu svetelnú križovatku. Našťastie pri všetkých týchto nehodách nikto nezahynul a zaznamenané boli len ľahšie zranenia. Dvadsaťjeden nehôd sa stalo v Prievidzi aj na ceste od kruhového objazdu na Žabníku po ďalší kruhový objazd pri mliekarňach. Na nie príliš dlhom úseku je viacero zákrut, železničné priecestie a krajnica je tiež úzka.
Z mimoprievidzských rizikových miest môžeme spomenúť napríklad výjazd z vedľajšej cesty od Nitrianskych Sučian na hlavnú, mimoriadne rušnú komunikáciu I/50. Vodiči tu nemajú k dispozícii odbočovacie a zaraďovacie pruhy, v blízkosti je hneď pravotočivá zákruta a následne úsek dvojprúdovej cesty bez krajnice. Šestnásť nehôd sa stalo aj pri vjazde do Handlovej v smere od Prievidze, kde je na začiatku obce povolená osemdesiatka, rizikový je tiež úsek v Novákoch medzi dvomi križovatkami v centre mesta.
Označiť všetky tieto miesta tabuľami s nápisom „Úsek častých dopravných nehôd“ nie je podľa A. Lišku dostatočné opatrenie. „Zdá sa nám to málo adresné, všeobecné. Našou snahou je prijímať v nebezpečných úsekoch radšej konkrétne dopravno – inžinierske opatrenia. Môže to byť napríklad vybudovanie stredových deliacich ostrovčekov, odstránenie zelene, ktorá bráni v lepšom výhľade, umiestnenie zdrsňovacieho povrchu, alebo vytvorenie kruhového križovania. V neposlednom rade sa snažíme aj na týchto úsekoch umiestňovať adresné dopravné značky. To znamená, že ak v úseku dochádza k častým kolíziám s chodcami, či cyklistami, osadíme tak značky s takými piktogramami. Môže to však byť napríklad aj zver, či prudká zákruta. Žiaľ, realizácia niektorých opatrení je zdĺhavá, neraz stroskotá na nedostatku peňazí.“ Polícia však v nehodových úsekoch pôsobí aj preventívne, keď na tieto miesta vysiela viac hliadok. Tie sa sústreďujú predovšetkým na tie nedostatky vodičov, ktoré v tom – ktorom úseku neraz smerujú k haváriám.
I keď na slovenských cestách je viacero tabúľ s nápisom „Úsek častých dopravných nehôd“, A. Liška upozorňuje, že „nie je legislatívne k dispozícii“. Znamená to, že takáto značka nie je schválená zákonom. Navyše je len v slovenčine, takže cudzincom, ktorých k nám chodí stále viac, nič nehovorí. Oveľa viac by im „povedala“ značka, na ktorej by bol obrázok napríklad dvoch havarovaných vozidiel. Ktovie, možno raz naši zákonodarcovia práve takú schvália.