Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Čakáme na ďalšiu tragédiu?

„Je to časovaná bomba a nikto nevie, kedy ´buchne´,“ hovorí Jozef Miština na margo tzv. tunela alebo podjazdu spájajúceho hlavnú cestu s rekreačným strediskom Remata a varuje: „S riešením budeme čakať dovtedy, kým sa nestane tragédia podobná nováckym. Pot

om však bude dosť neskoro.“ Už tri roky je v havarijnom stave a spôsobuje nemálo problémov. Naposledy dostal zabrať pri požiari lesa v tomto katastri. Väčšia požiarna technika sa cezeň jednoducho nedostala. Sťažujú sa chatári, zásobovači, turisti.
Tzv. tunel, resp. podjazd pri vstupe do strediska Remata, napriek tomu, že je v havarijnom stave, musí slúžiť. V zásade totiž niet inej cesty. „Staval sa voľakedy už veľmi dávno snáď ešte na konské povozy. Pre dnešné potreby je absolútne nevyhovujúci. Nevyhovuje jeho výška, šírka, ba ani technický stav. Podľa posudku statika je v ňom už tri roky vyhlásený havarijný stav,“ vysvetľuje Jozef Miština, riaditeľ Strediska telesne postihnutých športovcov a mládeže sídliaceho práve na Remate a rozhorčene pokračuje: „Slovensko je síce krásne, ale treba sa oň starať. My sa aj chceme, ale máme v tom prekážky, ktoré sami nevieme prekonať. Firma, ktorá na to aj má, nemôže budovať kvôli niektorým ľuďom. Voľakedy patril pod Banskú Bystricu, kde sa aj peniaze mali uvoľniť a urobené boli tiež projekty. Chyba bola podľa mňa tá, že sa vytvorili nové územné celky, všetky materiály prešli na VÚC, no samozrejme bez peňazí. Tu som bol aj na jednaniach, kde sme hovorili i o tom, že nakoľko je to cesta tretej triedy, oni ju musia najskôr prebrať a potom sa problém môže riešiť. Vtedy mi minister povedal, že vyčlení na začatie stavby sedem miliónov a keď to VÚC preberie, dostane na dofinancovanie peniaze. Neprebrali to však. Pri rokovaniach som všetkým zodpovedným jasne povedal, že či budú musieť zahynúť ľudia, aby sa to pohlo.“ Ako potvrdil i Tomáš Konuš, starosta obce Ráztočno, ktorej Remata katastrálne patrí, Remata sa ako rekreačné stredisko zveľaďuje. Otázka tunela je však závažným problémom a nielen že je v ňom ohrozená bezpečnosť, bráni aj rozvoju cestovného ruchu. Väčšie autá a autobusy cez tunel jednoducho neprejdú. Nezmestia sa do neho. Je absolútne trápne a smiešne, aby v dnešnej dobe nebolo možné rekreačnú oblasť zásobovať. Napríklad mraziace vozidlá sa popod tunel tiež nedostanú. Potraviny musia pred ním prekladať do menších áut. To isté je s autobusmi, ktoré sú dnes modernejšie a vyššie. Na Remate sa nachádza stredisko telesne postihnutých športovcov. Je absurdné, že pred tunelom ich musia z moderných autobusov aj s batožinou prekladať do áut, aby sa dostali do chát. Nie raz sa stalo, že sa veľké autá v tuneli zakliesnili a tým absolútne odblokovali dopravu. Nedávno v ňom zostali ruskí turisti. Šofér situáciu neodhadol a nemohol ani dnu, ani von. Jozef Miština má za sebou riešenie mnohých podobných situácií: „Majú tam chatu telesne postihnutí, dolu musíme prekladať vozíčkarov s celou batožinou. Je to tiež dôvod, prečo nám sem nechcú ísť ani zahraniční hostia. Stredisko chceme udržať. No zdá sa, akoby to na Slovensku bolo neriešiteľné. Starostu Ráztočna tento „otlak“ tiež omína a ako vraví, rolu tu samozrejme hrajú peniaze. „Pred pár rokmi sa prezentoval projekt a štúdia výstavby nového tunela. Zostalo však absolútne ticho. Vtedy projekty spracovala Banská Bystrica a odovzdala ich do Trenčína, myslím si. A tam nastal problém, či to budú robiť Železnice SR alebo VÚC, ktorému patrí cesta. Neviem teda, či sa projekt niekedy zrealizuje. Jasné však je, že pokiaľ by sa niečo stalo v zime, Remata by bola od pomoci odblokovaná. Ani železničný prejazd, ktorý aj pri poslednom požiari využili hasiči, nie je v zime zjazdný.“
Problém si kompetentní prehadzujú ako horúci zemiak. Neuvedomujú si však, že steny sú nielen popráskané a potrhané, čím je narušená statika. V zime tam leje voda, ktorá navyše v úzkom prejazdnom priestore namŕza. Tunel je zaťažovaný denne. Na vrchu premávajú vlaky, pod ním sa vinie cesta, cez ktorú denne prechádzajú desiatky áut. Na Remate sa totiž okrem iného nachádza i lom. Nákladné ťažké autá teda denne tunelom prechádzajú s menším či väčším úspechom. Nechceme strašiť, ale je naozaj otázne, kedy čosi povolí a spadne tam vlak alebo zasype ľudí v aute. Tomáš Konuš vidí momentálne dočasné riešenie, ktoré by ale nemalo zostať trvalým. Na prístupovú cestu do Rematy dal spracovať Holcim, a.s. projekt dočasného prejazdu cez železničnú trať. Denne chodia z lomu, ktorý je súčasťou tejto lokality, s nákladými autami. Podľa projektu cesta tunel obíde, no treba vybudovať nájazd na niekoľko desiatok vzdialené priecestie. Odtiaľ si ju Holcim potiahne rovno do lomu, kam majú v pláne premiestniť i celú technológiu, ktorá je momentálne vedľa cesty a znečisťuje široké okolie prachom zo štrku. Starosta doplnil: „My by sme museli nejakými vlastnými zdrojmi alebo združenými prostriedkami dofinancovať zostávajúci asi dvestometrový úsek, ktorý chýba na napojenie sa na súčasnú cestu, ale už za tunelom. Začali sa spracovávať projekty, spoločnosť to má v záujme vybudovať asi do roka. Uvidíme, keď spracujú projekty, ako budú vyzerať, no predpokladáme, že by to dočasne mohlo situáciu vyriešiť.“ Či však v najbližšej dobe príde i k trvalému riešeniu, zatiaľ nikto netuší. Skôr majú na Remate obavu, že dočasné sa stane trvalým a už nikto s ničím nepohne.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 764
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 039
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 234
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 573
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 866
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 848
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 782
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 315
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

FOTO: Pri požiari kuchyne zasahovali hasiči v dýchacích prístrojoch

Hasiči požiar zlikvidovali pomocou vysokotlakového prúdu.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Dobrovoľníci z Klubu priateľov CO Prievidza dostanú od mesta dotáciu

Dobrovoľníci z Klubu priateľov CO Prievidza dostanú od prievidzskej radnice financie na zabezpečenie pomoci v rámci druhej vlny pandémie nového koronavírusu.

Dobrovoľníci z klubu Civilenj ochrany

V nedeľu pribudlo cez 1300 nakazených, takmer 140 v Trenčianskom kraji

Na Slovensku pribudlo v nedeľu 1312 nakazených z 6175 testovaných. Potvrdili ďalšie úmrtia.

ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?