Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Čakáme na ďalšiu tragédiu?

„Je to časovaná bomba a nikto nevie, kedy ´buchne´,“ hovorí Jozef Miština na margo tzv. tunela alebo podjazdu spájajúceho hlavnú cestu s rekreačným strediskom Remata a varuje: „S riešením budeme čakať dovtedy, kým sa nestane tragédia podobná nováckym. Pot

om však bude dosť neskoro.“ Už tri roky je v havarijnom stave a spôsobuje nemálo problémov. Naposledy dostal zabrať pri požiari lesa v tomto katastri. Väčšia požiarna technika sa cezeň jednoducho nedostala. Sťažujú sa chatári, zásobovači, turisti.
Tzv. tunel, resp. podjazd pri vstupe do strediska Remata, napriek tomu, že je v havarijnom stave, musí slúžiť. V zásade totiž niet inej cesty. „Staval sa voľakedy už veľmi dávno snáď ešte na konské povozy. Pre dnešné potreby je absolútne nevyhovujúci. Nevyhovuje jeho výška, šírka, ba ani technický stav. Podľa posudku statika je v ňom už tri roky vyhlásený havarijný stav,“ vysvetľuje Jozef Miština, riaditeľ Strediska telesne postihnutých športovcov a mládeže sídliaceho práve na Remate a rozhorčene pokračuje: „Slovensko je síce krásne, ale treba sa oň starať. My sa aj chceme, ale máme v tom prekážky, ktoré sami nevieme prekonať. Firma, ktorá na to aj má, nemôže budovať kvôli niektorým ľuďom. Voľakedy patril pod Banskú Bystricu, kde sa aj peniaze mali uvoľniť a urobené boli tiež projekty. Chyba bola podľa mňa tá, že sa vytvorili nové územné celky, všetky materiály prešli na VÚC, no samozrejme bez peňazí. Tu som bol aj na jednaniach, kde sme hovorili i o tom, že nakoľko je to cesta tretej triedy, oni ju musia najskôr prebrať a potom sa problém môže riešiť. Vtedy mi minister povedal, že vyčlení na začatie stavby sedem miliónov a keď to VÚC preberie, dostane na dofinancovanie peniaze. Neprebrali to však. Pri rokovaniach som všetkým zodpovedným jasne povedal, že či budú musieť zahynúť ľudia, aby sa to pohlo.“ Ako potvrdil i Tomáš Konuš, starosta obce Ráztočno, ktorej Remata katastrálne patrí, Remata sa ako rekreačné stredisko zveľaďuje. Otázka tunela je však závažným problémom a nielen že je v ňom ohrozená bezpečnosť, bráni aj rozvoju cestovného ruchu. Väčšie autá a autobusy cez tunel jednoducho neprejdú. Nezmestia sa do neho. Je absolútne trápne a smiešne, aby v dnešnej dobe nebolo možné rekreačnú oblasť zásobovať. Napríklad mraziace vozidlá sa popod tunel tiež nedostanú. Potraviny musia pred ním prekladať do menších áut. To isté je s autobusmi, ktoré sú dnes modernejšie a vyššie. Na Remate sa nachádza stredisko telesne postihnutých športovcov. Je absurdné, že pred tunelom ich musia z moderných autobusov aj s batožinou prekladať do áut, aby sa dostali do chát. Nie raz sa stalo, že sa veľké autá v tuneli zakliesnili a tým absolútne odblokovali dopravu. Nedávno v ňom zostali ruskí turisti. Šofér situáciu neodhadol a nemohol ani dnu, ani von. Jozef Miština má za sebou riešenie mnohých podobných situácií: „Majú tam chatu telesne postihnutí, dolu musíme prekladať vozíčkarov s celou batožinou. Je to tiež dôvod, prečo nám sem nechcú ísť ani zahraniční hostia. Stredisko chceme udržať. No zdá sa, akoby to na Slovensku bolo neriešiteľné. Starostu Ráztočna tento „otlak“ tiež omína a ako vraví, rolu tu samozrejme hrajú peniaze. „Pred pár rokmi sa prezentoval projekt a štúdia výstavby nového tunela. Zostalo však absolútne ticho. Vtedy projekty spracovala Banská Bystrica a odovzdala ich do Trenčína, myslím si. A tam nastal problém, či to budú robiť Železnice SR alebo VÚC, ktorému patrí cesta. Neviem teda, či sa projekt niekedy zrealizuje. Jasné však je, že pokiaľ by sa niečo stalo v zime, Remata by bola od pomoci odblokovaná. Ani železničný prejazd, ktorý aj pri poslednom požiari využili hasiči, nie je v zime zjazdný.“
Problém si kompetentní prehadzujú ako horúci zemiak. Neuvedomujú si však, že steny sú nielen popráskané a potrhané, čím je narušená statika. V zime tam leje voda, ktorá navyše v úzkom prejazdnom priestore namŕza. Tunel je zaťažovaný denne. Na vrchu premávajú vlaky, pod ním sa vinie cesta, cez ktorú denne prechádzajú desiatky áut. Na Remate sa totiž okrem iného nachádza i lom. Nákladné ťažké autá teda denne tunelom prechádzajú s menším či väčším úspechom. Nechceme strašiť, ale je naozaj otázne, kedy čosi povolí a spadne tam vlak alebo zasype ľudí v aute. Tomáš Konuš vidí momentálne dočasné riešenie, ktoré by ale nemalo zostať trvalým. Na prístupovú cestu do Rematy dal spracovať Holcim, a.s. projekt dočasného prejazdu cez železničnú trať. Denne chodia z lomu, ktorý je súčasťou tejto lokality, s nákladými autami. Podľa projektu cesta tunel obíde, no treba vybudovať nájazd na niekoľko desiatok vzdialené priecestie. Odtiaľ si ju Holcim potiahne rovno do lomu, kam majú v pláne premiestniť i celú technológiu, ktorá je momentálne vedľa cesty a znečisťuje široké okolie prachom zo štrku. Starosta doplnil: „My by sme museli nejakými vlastnými zdrojmi alebo združenými prostriedkami dofinancovať zostávajúci asi dvestometrový úsek, ktorý chýba na napojenie sa na súčasnú cestu, ale už za tunelom. Začali sa spracovávať projekty, spoločnosť to má v záujme vybudovať asi do roka. Uvidíme, keď spracujú projekty, ako budú vyzerať, no predpokladáme, že by to dočasne mohlo situáciu vyriešiť.“ Či však v najbližšej dobe príde i k trvalému riešeniu, zatiaľ nikto netuší. Skôr majú na Remate obavu, že dočasné sa stane trvalým a už nikto s ničím nepohne.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 21 798
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 920
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 108
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 213
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 142
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 321
  7. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 748
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 857
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 5 774
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 680
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Jeden z nich v tom čase viezol v aute maloletú.


TASR 3 h

Vo väzení si môže posedieť až 15 rokov.


TASR 7 h
Ilustračné foto.

Meškanie otvorenia plavárne odôvodnili pandémiou nového koronavírusu.


TASR 7 h
Ilustrašné foto.

Cez víkend sa očkovalo vo veľkom v Trenčíne i Prievidzi.


SITA 9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


6 h

Bol by to prvý prípad na Slovensku, kedy medveď zabil človeka.


14. jún

Predškoláka musel previezť vrtuľník.


10 h

Jozef Morgoš taký úspech nečakal.


14. jún

Už ste čítali?