Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Napĺňame princíp celoživotného vzdelávania

Vzdelanostná ekonomika, celoživotné vzdelávanie, vzdelávacie inštitúcie. Tieto pojmy v ostatnom čase prenikajú do povedomia ľudí. Otázkou zostáva či a do akej miery ich akceptujú, či sa stávajú určujúcim faktorom ich konania. Sú občania na narastajúce požiadavky na vzdelanie pripravení, je dostatok vzdelávacích inštitúcií, ktoré im môžu pomôcť? O tejto problematike sme sa pozhovárali s Vladimírom Wäldlom, riaditeľom prievidzskej pobočky Akadémie vzdelávania.
* Je vzdelanostná ekonomika všeobecne známym a akceptovateľným pojmom?
Vzdelanostná či znalostná ekonomika nie je nový pojem. Hlbšie a kvalitnejšie poznanie malo vždy v minulosti prevažne individuálnu formu bádateľského charakteru. Kvalitnejšie poznanie jednotlivcov postupne revolučne menilo svet, prispelo k všeobecnému skvalitňovaniu ľudského života. Požiadavku na kvalitatívne vyššie hmotné a duchovné prežívanie už dlhšiu dobu nedokáže udržať v žiadnej ekonomike len úzka najvzdelanejšia špička spoločnosti, pokiaľ nemá nasledovníkov vo vzdelaných, ekonomicky činných ľuďoch. Predpokladám, že dnešná spoločnosť sa nachádza na takej úrovni vzdelania a poznania, ktorá by ani v najširších vrstvách nemala mať problém s osobným stotožnením sa s problematikou.
* Čo znamená stotožnenie sa s problematikou?
Na túto otázku nemožno odpovedať všeobecne. Rozvíjajúca sa ekonomická sféra sa čoraz častejšie stretáva s nedostatkom kvalifikovaných pracovných síl. Jedna časť produktívnych občanov je primerane vzdelaná, s osvojenými pracovnými návykmi, s vysokou úrovňou adaptácie k požiadavkám pracovného prostredia. Nemajú problémy s prijatím nových výrobných procesov, častokrát znamenajúcich rekvalifikáciu. Druhá časť, i keď menšia, žije v pretrvávajúcich pavučinách rozmanitých problémov, ktoré im neumožňujú či nedovoľujú, niekedy aj subjektívne, akceptovať nevyhnutnosť zmeny pracovnej orientácie, nedokážu zvládnuť zložitejšie činnosti.
* Dá sa pomôcť občanom, ktorí sa ocitnú v takejto zložitej situácii, napríklad že o ich povolanie na trhu práce už jednoducho nie je záujem?
Individuálnych možností ako sa udržať v pracovnom procese je veľa. Práve skupina o ktorej hovoríme, si potrebuje osvojiť, že svoj ekonomický rast dokážu zabezpečiť sebe a svojej rodine len keď investujú do svojho ďalšieho vzdelávania. To im umožní udržať si prácu alebo získať novú, vykonávať ju s vyššou pridanou hodnotou. To je vlastne jadro akceptovania znalostnej ekonomiky v radoch zamestnancov.
* Dotýka sa táto problematika aj mladých ľudí, ktorí sa ešte len pripravujú na svoje povolanie?
Z pohľadu do budúcnosti sú najdôležitejšou ale i najproblémovejšou časťou spoločnosti. Zrazu akosi nie je jednoduché motivovať mládež k náročnému štúdiu. Niektorí krátkozrako uprednostňujú ľahšiu, zábavnejšiu formu prežívania, záujem o skutočne náročné štúdium nie je samozrejmosťou. Časť mládeže ťažko prijíma skutočnosť, že „vonku“ sa dá pomocnými prácami, s nízkou kvalifikáciou zarobiť niekoľkonásobne viac ako s kvalitným odborným vzdelaním doma.
* Možno si práve mladí ľudia neskôr uvedomia nevyhnutnosť ďalšieho vzdelávania. Je Akadémia vzdelávania pripravená na takúto možnosť?
V celom systéme inštitucionálneho vzdelávania, predovšetkým v kontexte znalostnej ekonomiky, nadobúda dôležitý význam celoživotné vzdelávanie. Poskytovať ho sú schopné takmer všetky druhy škôl. Častokrát však predstavujú len ich doplnkovú činnosť, zabezpečujúcu zlepšenie ekonomiky školy. Myslím si, že rolu poskytovateľa celoživotného vzdelávania pre všetky vekové kategórie a obory by mali plniť inštitúcie typu Akadémie vzdelávania. Mali by vhodne dopĺňať predškolský a školský systém až po vzdelávanie seniorov. Žiadna školská inštitúcia nemá totiž v obsahu činnosti zakotvené poskytovanie vzdelávania občanom každej vekovej kategórie. K tomu má Akadémia vzdelávania k dispozícii formy, metódy a prostriedky, vrátane personálneho osadenia.
* Mimoškolským vzdelávaním sa však zaoberajú aj iné inštitúcie, aké je konkurenčné pole napríklad na hornej Nitre?
V Prievidzskom okrese sa o priazeň „učeniachtivých“ občanov usiluje svojimi vzdelávacími aktivitami viac než dvadsať subjektov. Nechceme sa s nimi porovnávať komplexnosťou a rozsahom ponuky, myslím si však, že v našej hodnotovej kategórii napĺňame princíp celoživotného vzdelávania.
* Pán riaditeľ, podľa všetkého nie je až taký veľký záujem o celoživotné vzdelávanie. Dvadsať subjektov ho však poskytuje. Pre koho vôbec?
Nepoznám ekonomické parametre ostatných vzdelávateľov, žijeme však všetci. Domnievam sa, že každý v niečom vyniká čo ho drží. My sme známi rozsahom ponuky a možnosťami výberu. Navyše ako jediní pôsobíme ako nezisková organizácia, nadhodnotou zušľachťujeme vnútorné vzdelávacie prostredie. Sme známi našou toleranciou medzi konkurujúcimi subjektami. Každoročne v novembri organizujeme Týždeň celoživotného učenia. Naše pozvanie na stretnutie k tejto problematike prijali len dve inštitúcie, i to si však vysoko ceníme. V súčasnosti pripravujeme na základe vzájomnej diskusie konkrétne prvky spolupráce. Spoločne chceme poukázať na možnosti a výhody korektnej súčinnosti a pozvať medzi nás aj ďalších.
* Vlani sme informovali aj o ponuke Akadémie vzdelávania školám v okrese. S akou odozvou sa stretla?
Oslovili sme riaditeľov základných a stredných škôl v okrese, aby informovali mladých ľudí, ktorí dosahujú vynikajúce výsledky aj v mimoškolských aktivitách, že im Akadémia vzdelávania v Prievidzi poskytne na kurzy mimoriadne zľavy, niektoré mohli navštevovať aj bezplatne. Odozvy sme sa nedočkali. Nechceme školám konkurovať, ide nám o naozajstnú spoluprácu, čo by v konečnom dôsledku mohlo utvrdiť žiakov a študentov o záujme spoločnosti o ich vzdelanostný rozvoj.
* Má Akadémia vzdelávania presne stanového ciele do budúcnosti?
Jednoznačne chceme zachovať duchovné bohatstvo organizácie, primerane a efektívne ho poskytovať záujemcov o vlastný vzdelanostný rozvoj. Väčšiu autoritu hodláme získať dôveryhodnosťou, kvalitou poskytovanýchslužieb.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 927
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 852
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 513
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 242
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 696
  6. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 688
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 662
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 345
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 207
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 965
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Sekcia kopytníkov v Národnej zoologickej záhrade v Bojniciach sa začiatkom júna rozrástla o novú antilopu.


TASR 17 h
Odborníčka tvrdí, že prípady, keď ľudí poštípe stepník, sú minimálne. A keď už, tak človek má len miernu alergickú reakciu.

Aj keď na Slovensku sú takmer všetky pavúky jedovaté, stepník patrí k tým s prudším jedom. Odborníčka však ubezpečuje, že stretnúť takéhoto pavúka je pomerne vzácne a rovnako vzácne je aj to, žeby človeka uštipol. Pri pohryznutí nedôjde k ohrozeniu života.


11. jún
Róbert Boženík ako mladší žiak Terchovej. Stojí v hornom rade druhý sprava, jeho prvý tréner Marián Zajac stojí v hornom rade prvý zľava.

Michal Ďuriš, Stanislav Lobotka, Róbert Boženík, Peter Pekarík a ich inšpiratívne príbehy.


10. jún
Ilustračné foto.

Všeobecná lekárka pre dospelých skončí svoju činnosť v Nitrianskom Rudne a ambulanciu presťahuje do Bojníc. Stovky pacientov z celej doliny tak za ňou budú musieť cestovať.


11. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na mieste nehody zasahoval vrtuľník.


TASR 16 h

Aj keď na Slovensku sú takmer všetky pavúky jedovaté, stepník patrí k tým s prudším jedom. Odborníčka však ubezpečuje, že stretnúť takéhoto pavúka je pomerne vzácne a rovnako vzácne je aj to, žeby človeka uštipol. Pri pohryznutí nedôjde k ohrozeniu života.


11. jún

Pacientom sa výrazne zlepšil stav a viditeľne schudli.


11. jún

Minister povedal, že za istých okolností bude možné čerpať zdroje z plánu obnovy historických verejných budov. Podľa jedného z variantov mala byť pôvodná historická budova zbúraná.


11. jún

Už ste čítali?