Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Napĺňame princíp celoživotného vzdelávania

Vzdelanostná ekonomika, celoživotné vzdelávanie, vzdelávacie inštitúcie. Tieto pojmy v ostatnom čase prenikajú do povedomia ľudí. Otázkou zostáva či a do akej miery ich akceptujú, či sa stávajú určujúcim faktorom ich konania. Sú občania na narastajúce požiadavky na vzdelanie pripravení, je dostatok vzdelávacích inštitúcií, ktoré im môžu pomôcť? O tejto problematike sme sa pozhovárali s Vladimírom Wäldlom, riaditeľom prievidzskej pobočky Akadémie vzdelávania.
* Je vzdelanostná ekonomika všeobecne známym a akceptovateľným pojmom?
Vzdelanostná či znalostná ekonomika nie je nový pojem. Hlbšie a kvalitnejšie poznanie malo vždy v minulosti prevažne individuálnu formu bádateľského charakteru. Kvalitnejšie poznanie jednotlivcov postupne revolučne menilo svet, prispelo k všeobecnému skvalitňovaniu ľudského života. Požiadavku na kvalitatívne vyššie hmotné a duchovné prežívanie už dlhšiu dobu nedokáže udržať v žiadnej ekonomike len úzka najvzdelanejšia špička spoločnosti, pokiaľ nemá nasledovníkov vo vzdelaných, ekonomicky činných ľuďoch. Predpokladám, že dnešná spoločnosť sa nachádza na takej úrovni vzdelania a poznania, ktorá by ani v najširších vrstvách nemala mať problém s osobným stotožnením sa s problematikou.
* Čo znamená stotožnenie sa s problematikou?
Na túto otázku nemožno odpovedať všeobecne. Rozvíjajúca sa ekonomická sféra sa čoraz častejšie stretáva s nedostatkom kvalifikovaných pracovných síl. Jedna časť produktívnych občanov je primerane vzdelaná, s osvojenými pracovnými návykmi, s vysokou úrovňou adaptácie k požiadavkám pracovného prostredia. Nemajú problémy s prijatím nových výrobných procesov, častokrát znamenajúcich rekvalifikáciu. Druhá časť, i keď menšia, žije v pretrvávajúcich pavučinách rozmanitých problémov, ktoré im neumožňujú či nedovoľujú, niekedy aj subjektívne, akceptovať nevyhnutnosť zmeny pracovnej orientácie, nedokážu zvládnuť zložitejšie činnosti.
* Dá sa pomôcť občanom, ktorí sa ocitnú v takejto zložitej situácii, napríklad že o ich povolanie na trhu práce už jednoducho nie je záujem?
Individuálnych možností ako sa udržať v pracovnom procese je veľa. Práve skupina o ktorej hovoríme, si potrebuje osvojiť, že svoj ekonomický rast dokážu zabezpečiť sebe a svojej rodine len keď investujú do svojho ďalšieho vzdelávania. To im umožní udržať si prácu alebo získať novú, vykonávať ju s vyššou pridanou hodnotou. To je vlastne jadro akceptovania znalostnej ekonomiky v radoch zamestnancov.
* Dotýka sa táto problematika aj mladých ľudí, ktorí sa ešte len pripravujú na svoje povolanie?
Z pohľadu do budúcnosti sú najdôležitejšou ale i najproblémovejšou časťou spoločnosti. Zrazu akosi nie je jednoduché motivovať mládež k náročnému štúdiu. Niektorí krátkozrako uprednostňujú ľahšiu, zábavnejšiu formu prežívania, záujem o skutočne náročné štúdium nie je samozrejmosťou. Časť mládeže ťažko prijíma skutočnosť, že „vonku“ sa dá pomocnými prácami, s nízkou kvalifikáciou zarobiť niekoľkonásobne viac ako s kvalitným odborným vzdelaním doma.
* Možno si práve mladí ľudia neskôr uvedomia nevyhnutnosť ďalšieho vzdelávania. Je Akadémia vzdelávania pripravená na takúto možnosť?
V celom systéme inštitucionálneho vzdelávania, predovšetkým v kontexte znalostnej ekonomiky, nadobúda dôležitý význam celoživotné vzdelávanie. Poskytovať ho sú schopné takmer všetky druhy škôl. Častokrát však predstavujú len ich doplnkovú činnosť, zabezpečujúcu zlepšenie ekonomiky školy. Myslím si, že rolu poskytovateľa celoživotného vzdelávania pre všetky vekové kategórie a obory by mali plniť inštitúcie typu Akadémie vzdelávania. Mali by vhodne dopĺňať predškolský a školský systém až po vzdelávanie seniorov. Žiadna školská inštitúcia nemá totiž v obsahu činnosti zakotvené poskytovanie vzdelávania občanom každej vekovej kategórie. K tomu má Akadémia vzdelávania k dispozícii formy, metódy a prostriedky, vrátane personálneho osadenia.
* Mimoškolským vzdelávaním sa však zaoberajú aj iné inštitúcie, aké je konkurenčné pole napríklad na hornej Nitre?
V Prievidzskom okrese sa o priazeň „učeniachtivých“ občanov usiluje svojimi vzdelávacími aktivitami viac než dvadsať subjektov. Nechceme sa s nimi porovnávať komplexnosťou a rozsahom ponuky, myslím si však, že v našej hodnotovej kategórii napĺňame princíp celoživotného vzdelávania.
* Pán riaditeľ, podľa všetkého nie je až taký veľký záujem o celoživotné vzdelávanie. Dvadsať subjektov ho však poskytuje. Pre koho vôbec?
Nepoznám ekonomické parametre ostatných vzdelávateľov, žijeme však všetci. Domnievam sa, že každý v niečom vyniká čo ho drží. My sme známi rozsahom ponuky a možnosťami výberu. Navyše ako jediní pôsobíme ako nezisková organizácia, nadhodnotou zušľachťujeme vnútorné vzdelávacie prostredie. Sme známi našou toleranciou medzi konkurujúcimi subjektami. Každoročne v novembri organizujeme Týždeň celoživotného učenia. Naše pozvanie na stretnutie k tejto problematike prijali len dve inštitúcie, i to si však vysoko ceníme. V súčasnosti pripravujeme na základe vzájomnej diskusie konkrétne prvky spolupráce. Spoločne chceme poukázať na možnosti a výhody korektnej súčinnosti a pozvať medzi nás aj ďalších.
* Vlani sme informovali aj o ponuke Akadémie vzdelávania školám v okrese. S akou odozvou sa stretla?
Oslovili sme riaditeľov základných a stredných škôl v okrese, aby informovali mladých ľudí, ktorí dosahujú vynikajúce výsledky aj v mimoškolských aktivitách, že im Akadémia vzdelávania v Prievidzi poskytne na kurzy mimoriadne zľavy, niektoré mohli navštevovať aj bezplatne. Odozvy sme sa nedočkali. Nechceme školám konkurovať, ide nám o naozajstnú spoluprácu, čo by v konečnom dôsledku mohlo utvrdiť žiakov a študentov o záujme spoločnosti o ich vzdelanostný rozvoj.
* Má Akadémia vzdelávania presne stanového ciele do budúcnosti?
Jednoznačne chceme zachovať duchovné bohatstvo organizácie, primerane a efektívne ho poskytovať záujemcov o vlastný vzdelanostný rozvoj. Väčšiu autoritu hodláme získať dôveryhodnosťou, kvalitou poskytovanýchslužieb.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 388
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 395
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 677
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 320
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 637
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 205
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 471
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 367
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 222
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 165
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

FOTO: Novorodeniatka z hornej Nitry

Prinášame vám prehľad narodených detičiek z hornej Nitry. Ich fotky boli zverejnené v MY Hornonitrianskych novinách.

Padol ďalší rekord. V Trenčianskom kraji odhalili takmer 400 prípadov nákazy

Ide o pozitívnych ľudí identifikovaných klasickou cestou pomocou PCR testov.

Ilustračná fotografia.

Mŕtvy muž otvoril rakvu a vrátil sa domov

Takmer 500 náhlych a najmä tragických úmrtí zachytil v Čiernej kronike 1770 – 1900 z Nového Mesta nad Váhom a okolia Jaroslav Kukuča z Bošáce.

Posledná cesta zosnulých v minulosti

Druhú ligu chytal ako 43-ročný. Označili ho za iniciátora hráčskeho protestu

Receptom na futbalovú dlhovekosť však nebola povestná bošácka slivovica, ale niečo iné.

Vladimír Figura

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?