Hlavná cesta sa mení na autodrom

Obyvatelia Nedožier – Brezian žijúci pri hlavnom cestnom ťahu na Martin a Žilinu sú zúfalí.

Roky žiadajú o nápravu. Márne. Len niekoľko metrov od ich okien im denne prejde viac ako tisícka osobných i nákladných áut. Hluk, prach, špina sú každodennou realitou.
„Už pred štyrmi rokmi sme s dvomi susedmi monitorovali premávku na tejto ceste a výsledky sme poskytli obecnému úradu. Nič sa však nevyriešilo. Práve naopak,“ rozhorčuje sa počas našej návštevy Leonard Harinek, ktorý býva v rodinnom dome na hornom konci Nedožier, tesne pri ceste.
Leonard Harinek, Jozef Mitterko a Anton Blaho si dali tú námahu, že sedeli pri ceste a robili čiarky, koľko áut prejde okolo nich za hodinu. V raňajších a popoludňajších hodinách, kedy je v týchto miestach dopravná špička napočítali v roku 2003 600 áut. V januári tohto roku ich už bolo 780, z toho 360 kamiónov a nákladných áut. „Je to na nevydržanie, v dome mi praskajú steny v manzardkových izbách, chcel som od poisťovne, aby mi opravy preplatili, ale odmietli, že to nie je živelná pohroma. No čo mám robiť?“ pokračuje L. Harinek. To už spolu prechádzame po chodníku popri ceste k ďalšiemu susedovi. Chvíľami si vďaka hluku z áut nepočujeme vlastného slova. Vodiči kamiónov akoby si neuvedomovali, že prechádzajú cez dedinu a rýchlosť udržiavajú nad 60 kilometrov za hodinu. Dom Jozefa Mitterku je k ceste najbližšie. Navyše je pred ním kanál, ktorý sa nedá otvoriť a tým pádom ani vyčistiť. Keď doň po daždi vhupne v plnej rýchlosti ťažký kamión, ostrieka priamo fasádu domu pána Jozefa. „Pozrite sa ako vyzerá predná stena. Stále to musím čistiť. K tomu všetkému je môj dom kultúrna pamiatka a nemôžem robiť na ňom žiadne úpravy. Pamiatkári mi nedovolia vymeniť drevené okná za plastové, ktoré by aspoň trochu zmiernili hluk.“ Posledným z trojice aktivistov je Anton Hanko, ten vidí dočasnú alternatívu v obmedzení rýchlosti na 40 kilometrov za hodinu. „Keď podvečer vyjdem na ulicu, cítim sa ako na závodisku. Tu bežne nielen osobné autá, ale i kamióny chodia stovkou. Určite treba znížiť rýchlosť a merať ju,“ tvrdí A. Hanko. Problémov nikdy nie je dosť a zjavne neriešiteľnú situáciu komplikuje i prechádzanie z jednej strany komunikácie na druhú. „Obec je dosť dlhá, ale sú tu len tri priechody pre chodcov. Uprostred obce sú zastávky, pošta, potraviny a keď ja ako starý človek chcem ísť napríklad na poštu, mám obchádzať celú dedinu, aby som našiel priechod?“ zamýšľa sa pán Anton a pokračuje: „Idem cez cestu, kadiaľ to mám najbližšie aj bez priechodu, no pritom riskujem vlastný život, dokonca niekedy je problém sa kvôli frekvencii áut dostať na druhú stranu. V diaľke je auto, kým prejdem doprostred cesty div ma nezrazí. Keď prší nenosím dáždnik nad sebou ale vedľa seba, aby ma okoloidúce autá neošpliechali. Odporúčal by som pánom z kraja, v deň keď bude pršať, nech sa prídu prejsť cez dedinu. Kompetentní operujú tým, že je to cesta prvej triedy a čo my občania, my sme treťotriedni? My ich volíme a oni rozhodujú spoza stola. Zaujímavé je, že za hranicou kraja, v martinskom či žilinskom regióne je na tejto ceste takmer v každej dedine rýchlosť znížená na 40 kilometrov za hodinu.“ Všetci traja muži sa zhodujú. „Niečo sa s tým musí urobiť. Jediným stálym riešením tejto situácie je pre nás i ostatných obyvateľov len obchvat. Najideálnejšie by bolo sa napojiť na plánovaný obchvat Prievidze a Bojníc, ktorý by obchádzal aj Nedožery – Brezany.“
Tento názor zastáva aj novozvolený starosta Nedožier – Brezian Martin Mokrý. „Aj podľa mojich zistení je na viacerých miestach naozaj situácia neúnosná. Niektoré domy dokonca zasahujú z pravej strany do ochranného pásma cesty. V súčasnosti by ich majitelia ani nedostali stavebné povolenie. Keďže ide o štátnu cestu, my ako obec nemôžme robiť do nej nijaké zásahy, bez odsúhlasenia príslušného orgánu štátnj správy o o ktoré sa údajne pokúšal aj môj predchodca. Napriek tomu vedenie obce bude v blízkom čase iniciouvať konanie na zníženie rýchlosti. Vzhľadom na nedostatok priechodov pre chodcov, starosta vidí riešenie i vo vybudovaní ostrovčeka na začiatku obce v smere od Prievidze. No tam, kde by to bolo potrebnejšie, teda na hornom konci dediny, je na vytvorenie ostrovčeka úzka cesta a zároveň je tam viacero neprehľadných zákrut. „Prioritou samozrejme pre nás bude vybudovanie obchvatu. Podľa mojich informácií je pripravených niekoľko variantov na obchvat, ktorý pôjde z Prievidze. Určite však nebudeme súhlasiť s možnosťou, že by obchvat odbremenil len Prievidzu a v Kútoch by sa napájal na cestu smerom do Nedožier. Proti tomu urobím všetky kroky z pozície starostu a to i radikálnejším spôsobom,“ dodal na margo celého problému M. Mokrý. Podľa našich zistení sa bude realizovať práve variant obchvatu, ktorý vyústi na Kútoch. „Oveľa horšia situácia v doprave je v Prievidzi a tá sa bude v horizonte piatich rokov riešiť prioritne. Zatiaľ sa nad obchvatom Nedožier neuvažovalo,“ skonštatoval poslanec Trenčianskeho samosprávneho kraja a člen dopravnej komisie Emil Mendel. Stanovisko krajskej policajnej hovorkyne, či tunajší dopravný inšpektorát umožní znížiť v dedine aspoň rýchlosť, prípadne umiestni na komunikácii viacero priechodov pre chodcov sme do redakčnej uzávierky nedostali. Prinesieme vám ho v nasledujúcom čísle.
Jediné, čo dnes tunajšia samospráva mohla urobiť, bola aspoň jednorazová finančná pomoc Jozefovi Mitterkovi na údržbu fasády jeho domu, vyhláseného za kultúrnu pamiatku.

Autor: mik

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

V Handlovskej doline si uctili prácu učiteľov slávnostným galaprogramom a udelením mikroregionálnych cien Vynikajúci pedagóg a Top pedagóg.

Mesto Prievidza a obce handlovskej doliny pedagógom za ich prácu a aktivity nad rámec bežného vyučovania každoročne udeľujú uznania.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


V stredu 20. marca 2024 sa uskutočnil ďalší zo sérií kontrolných dní primátorky.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu