Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Hlavná cesta sa mení na autodrom

Obyvatelia Nedožier – Brezian žijúci pri hlavnom cestnom ťahu na Martin a Žilinu sú zúfalí.

Roky žiadajú o nápravu. Márne. Len niekoľko metrov od ich okien im denne prejde viac ako tisícka osobných i nákladných áut. Hluk, prach, špina sú každodennou realitou.
„Už pred štyrmi rokmi sme s dvomi susedmi monitorovali premávku na tejto ceste a výsledky sme poskytli obecnému úradu. Nič sa však nevyriešilo. Práve naopak,“ rozhorčuje sa počas našej návštevy Leonard Harinek, ktorý býva v rodinnom dome na hornom konci Nedožier, tesne pri ceste.
Leonard Harinek, Jozef Mitterko a Anton Blaho si dali tú námahu, že sedeli pri ceste a robili čiarky, koľko áut prejde okolo nich za hodinu. V raňajších a popoludňajších hodinách, kedy je v týchto miestach dopravná špička napočítali v roku 2003 600 áut. V januári tohto roku ich už bolo 780, z toho 360 kamiónov a nákladných áut. „Je to na nevydržanie, v dome mi praskajú steny v manzardkových izbách, chcel som od poisťovne, aby mi opravy preplatili, ale odmietli, že to nie je živelná pohroma. No čo mám robiť?“ pokračuje L. Harinek. To už spolu prechádzame po chodníku popri ceste k ďalšiemu susedovi. Chvíľami si vďaka hluku z áut nepočujeme vlastného slova. Vodiči kamiónov akoby si neuvedomovali, že prechádzajú cez dedinu a rýchlosť udržiavajú nad 60 kilometrov za hodinu. Dom Jozefa Mitterku je k ceste najbližšie. Navyše je pred ním kanál, ktorý sa nedá otvoriť a tým pádom ani vyčistiť. Keď doň po daždi vhupne v plnej rýchlosti ťažký kamión, ostrieka priamo fasádu domu pána Jozefa. „Pozrite sa ako vyzerá predná stena. Stále to musím čistiť. K tomu všetkému je môj dom kultúrna pamiatka a nemôžem robiť na ňom žiadne úpravy. Pamiatkári mi nedovolia vymeniť drevené okná za plastové, ktoré by aspoň trochu zmiernili hluk.“ Posledným z trojice aktivistov je Anton Hanko, ten vidí dočasnú alternatívu v obmedzení rýchlosti na 40 kilometrov za hodinu. „Keď podvečer vyjdem na ulicu, cítim sa ako na závodisku. Tu bežne nielen osobné autá, ale i kamióny chodia stovkou. Určite treba znížiť rýchlosť a merať ju,“ tvrdí A. Hanko. Problémov nikdy nie je dosť a zjavne neriešiteľnú situáciu komplikuje i prechádzanie z jednej strany komunikácie na druhú. „Obec je dosť dlhá, ale sú tu len tri priechody pre chodcov. Uprostred obce sú zastávky, pošta, potraviny a keď ja ako starý človek chcem ísť napríklad na poštu, mám obchádzať celú dedinu, aby som našiel priechod?“ zamýšľa sa pán Anton a pokračuje: „Idem cez cestu, kadiaľ to mám najbližšie aj bez priechodu, no pritom riskujem vlastný život, dokonca niekedy je problém sa kvôli frekvencii áut dostať na druhú stranu. V diaľke je auto, kým prejdem doprostred cesty div ma nezrazí. Keď prší nenosím dáždnik nad sebou ale vedľa seba, aby ma okoloidúce autá neošpliechali. Odporúčal by som pánom z kraja, v deň keď bude pršať, nech sa prídu prejsť cez dedinu. Kompetentní operujú tým, že je to cesta prvej triedy a čo my občania, my sme treťotriedni? My ich volíme a oni rozhodujú spoza stola. Zaujímavé je, že za hranicou kraja, v martinskom či žilinskom regióne je na tejto ceste takmer v každej dedine rýchlosť znížená na 40 kilometrov za hodinu.“ Všetci traja muži sa zhodujú. „Niečo sa s tým musí urobiť. Jediným stálym riešením tejto situácie je pre nás i ostatných obyvateľov len obchvat. Najideálnejšie by bolo sa napojiť na plánovaný obchvat Prievidze a Bojníc, ktorý by obchádzal aj Nedožery – Brezany.“
Tento názor zastáva aj novozvolený starosta Nedožier – Brezian Martin Mokrý. „Aj podľa mojich zistení je na viacerých miestach naozaj situácia neúnosná. Niektoré domy dokonca zasahujú z pravej strany do ochranného pásma cesty. V súčasnosti by ich majitelia ani nedostali stavebné povolenie. Keďže ide o štátnu cestu, my ako obec nemôžme robiť do nej nijaké zásahy, bez odsúhlasenia príslušného orgánu štátnj správy o o ktoré sa údajne pokúšal aj môj predchodca. Napriek tomu vedenie obce bude v blízkom čase iniciouvať konanie na zníženie rýchlosti. Vzhľadom na nedostatok priechodov pre chodcov, starosta vidí riešenie i vo vybudovaní ostrovčeka na začiatku obce v smere od Prievidze. No tam, kde by to bolo potrebnejšie, teda na hornom konci dediny, je na vytvorenie ostrovčeka úzka cesta a zároveň je tam viacero neprehľadných zákrut. „Prioritou samozrejme pre nás bude vybudovanie obchvatu. Podľa mojich informácií je pripravených niekoľko variantov na obchvat, ktorý pôjde z Prievidze. Určite však nebudeme súhlasiť s možnosťou, že by obchvat odbremenil len Prievidzu a v Kútoch by sa napájal na cestu smerom do Nedožier. Proti tomu urobím všetky kroky z pozície starostu a to i radikálnejším spôsobom,“ dodal na margo celého problému M. Mokrý. Podľa našich zistení sa bude realizovať práve variant obchvatu, ktorý vyústi na Kútoch. „Oveľa horšia situácia v doprave je v Prievidzi a tá sa bude v horizonte piatich rokov riešiť prioritne. Zatiaľ sa nad obchvatom Nedožier neuvažovalo,“ skonštatoval poslanec Trenčianskeho samosprávneho kraja a člen dopravnej komisie Emil Mendel. Stanovisko krajskej policajnej hovorkyne, či tunajší dopravný inšpektorát umožní znížiť v dedine aspoň rýchlosť, prípadne umiestni na komunikácii viacero priechodov pre chodcov sme do redakčnej uzávierky nedostali. Prinesieme vám ho v nasledujúcom čísle.
Jediné, čo dnes tunajšia samospráva mohla urobiť, bola aspoň jednorazová finančná pomoc Jozefovi Mitterkovi na údržbu fasády jeho domu, vyhláseného za kultúrnu pamiatku.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 733
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 367
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 306
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 089
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 782
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 803
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 396
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 221
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 532
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 513
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

KOMERČNÝ ČLÁNOK

Pozor! Modré autobusy budú od piatku jazdiť v prázdninovom režime

Modré autobusy SAD Trenčín a SAD Prievidza budú s platnosťou od piatku 30. októbra 2020 až do odvolania premávať v prázdninovom režime.

Ilustračné foto.

V kraji pribudlo 473 nových prípadov, najviac v okrese Prievidza

Na Slovensku v utorok celkovo pribudlo 2887 nakazených novým koronavírusom zo 14 642 testov.

Ilustračné foto.

Mesto Prievidza zriadi 35 odberných miest, dve budú drive-thru

Plošné testovanie antigénovými testami na nový koronavírus budú môcť obyvatelia v Prievidzi absolvovať na 35 miestach, z toho dve budú drive-thru.

Testovanie vzoriek.

Ľudia musia chodiť na PCR testovanie aj mimo prievidzský región

Banská Bystrica, Partizánske, Žiar nad Hronom aj Trenčín. Toto sú mestá, kde niektorí ľudia z prievidzského okresu podstúpia odbery vzoriek na testovanie. Na dôvod, prečo za testami musia cestovať, sme sa pýtali regionálnej hygieničky. Pozor, týka sa to výlučne testovania PCR metódou, čiže nehovoríme o pripravovanom plošnom testovaní antigénovými testami.

Odbery vzoriek na koronavírus. Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?