To hovorí zákon. Do redakcie nám ale telefonovalo niekoľko nespokojných ľudí z okolia Nitrianskeho Pravna, ktorí majú inú skúsenosť.
Rozhorčené hlasy v telefóne hovorili o tom, že nie sú spokojní so službami ošetrujúceho lekára a pri pokusoch odhlásiť sa z jeho ambulancie, ich odmieta vybaviť. Vyhovára sa, že nemá zrovna v ambulancii sestričku, potrebuje napísať zápis, nech prídu v inom termíne a podobne. Zdravotnú dokumentáciu odmieta vydať. Pacienti sa cítia bezmocní, hľadajú pravdu. Nemajú chuť ani čas chodiť do ambulancie niekoľkokrát. Navyše tvrdia, že u iných ošetrujúcich sa zmena lekára dá vybaviť i telefonicky. Aké sú teda práva a povinnosti lekárov i pacientov v tomto smere? Má na podobné postupy lekár právo?
Ako povedala Elena Štefíková z Trenčianskeho samosprávneho kraja, dohoda o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti sa uzatvára písomne najmenej na šesť mesiacov. Jej prvopis je súčasťou zdravotnej dokumentácie a druhopis obdrží pacient, v prípade detí ich zákonný zástupca. Pacient má právo bez udania dôvodu od dohody odstúpiť aj pred uplynutím tejto doby, odstúpenie ale musí mať písomnú formu. Telefonicky to teda možné nie je. Od dohody, tak ako pacient, môže odstúpiť i lekár. Je to hlavne z dôvodu nerešpektovania odporúčaného liečebného režimu pacienta alebo keď dôjde k narušeniu dôvery medzi lekárom a pacientom, čo v konečnom dôsledku nezaručuje objektívne hodnotenie jej zdravotného stavu.
Zdravotná dokumentácia, tzv. karta
Zdravotnú dokumentáciu ako celok vedie všeobecný lekár, ktorý je povinný ukladať a ochraňovať ju tak, aby nedošlo k jej poškodeniu, strate či zneužitiu. Takto je povinný urobiť ešte dvadsať rokov po smrti pacienta. Zdravotná karta nie je majetkom ani lekára ani pacienta. Jej miesto by však malo byť v ambulancii poskytovateľa všeobecnej ambulantnej starostlivosti (praktického lekára). Pri jeho zmene z dôvodu odstúpenia od dohody je poskytovateľ povinný preukázateľne odovzdať zdravotnú dokumentáciu alebo jej rovnopis do siedmich dní od jej vyžiadania novému ošetrujúcemu lekárovi. Odovzdať „kartu“ do rúk pacienta môže, ale musí to byť preukázateľným spôsobom. Musí mať teda od pacienta o tom podpísaný záznam. Za odstúpenie od dohody ani za odovzdanie zdravotnej dokumentácie sa neplatia žiadne poplatky.
Autor: vrb