Trenčín – V operačnom pláne Správy ciest TSK je vymenovaných viac ako dvadsať úsekov ciest, ktoré nebudú počas zimy udržiavané. Na problémy sa môžu obyvatelia pripraviť napríklad na cestách Jablonka-Rudník, Dúbrava – Horná Súča, Radobica – Cérová, ako aj lyžiari, ktorí sa rozhodnú využiť lyžiarske strediská na Zliechove či Čertove – Kohútka sedlo. Poslanec Mladý zas poukázal, že kvôli rekonštrukcii cesty na Jerichov sa rozšírila premávka cez Jankov vŕšok. Túto cestu využívajú najmä obyvatelia Prievidze a Bánoviec nad Bebravou.
Dôvodov, prečo cestári tieto komunikácie nebudú udržiavať, je viacero. Najčastejšie sa opakuje, že cesta je bez autobusovej dopravy či nízka frekvencia dopravy v zimnom období. Viacerí poslanci však s týmito argumentmi nesúhlasili. Poukazovali, že cesty využívajú obyvatelia okrajových častí a majú problémy dostať sa do práce. Požiadaviek zaradiť ten-ktorý úsek medzi udržiavané pribúdalo z každého okresu. Nakoniec poslanec Miroslav Kubičár navrhol, aby zoznam neudržiavaných úsekov bol vyradený z operačného plánu a poslanci sa s ním mohli lepšie oboznámiť. Na všetky pripomienky predseda samosprávneho kraja Pavol Sedláček reagoval otázkou: „Kde na to nájdeme zdroje?“ Jeho slová doplnil Ján Lališ, ktorý je poverený vedením Správy ciest TSK: „Minulá zima pohltila 57 percent rozpočtu Správy ciest.“ Neudržiavané úseky odôvodnil vysokými nákladmi na údržbu. Podľa jeho slov napríklad zimná údržba úseku Zliechov – Čičmany stála na jeden kilometer stále 142-tisíc korún, pričom na iných cestách to bolo 46-tisíc korún. „Keďže je to otvorený úsek, ktorý bol neustále zaviaty snehom, jedna fréza tam musela byť stále. Treba ešte povedať, že stredisko Ilava, ktoré ho udržiava, má k dispozícii iba jednu frézu, takže problémy vznikali zas na ďalších úsekoch. Medzi neudržiavané bol zaradený aj vlani, preradenie bolo schválené dodatočne. Jeho údržbu v tomto roku vylúčila aj Žilina,“ dodal.
Poslanci napokon svoje požiadavky stiahli a rozhodovali iba o úseku Zliechov – Čičmany. So zaradením medzi udržiavané úseky súhlasili len piati. Stotožnili sa tak s návrhom predsedu TSK a predložený operačný plán schválili bez zmien. Ich pripomienky bude posudzovať odbor dopravy, ktorý bude hľadať spôsoby údržby a financovania spomínaných úsekov.
Súčasťou operačného plánu je aj časový limit na výkon zimnej údržby po ukončení sneženia, prípadne vzniku poľadovice - pre cesty prvej triedy do troch hodín, cesty druhej triedy do piatich a tretej triedy do siedmich hodín. Ak povrch vozovky ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky, musia vozidlá zabezpečujúce zimnú údržbu vyjsť do tridsiatich minút.
Autor: mik