
Jeho začiatky môžeme nájsť v roku 2004. Cieľom je, aby sa informačno – komunikačné technológie zavádzali do vyučovacieho procesu alebo aby sa stali súčasťou záujmových krúžkov s cieľom spoznávania života v iných krajinách cez konkrétnych ľudí. Nemenej dôležitá je možnosť zdokonaľovať sa v cudzom jazyku inou ako klasickou formou a jeho používanie v praxi. Jednou z úspešných škôl v tejto oblasti je Základná škola v Diviakoch nad Nitricou.
Všetko začalo pred rokom
„Naša riaditeľka školy je veľký nadšenec pre nové veci. Na jej podnet som išla v januári 2005 na konferenciu do Žiliny, kde sme dostali prvé informácie o projekte. Urobili na mňa taký úžasný dojem, že som hneď sadla k počítaču a hľadala partnerskú školu,“ hovorí Gabriela Besedová, učiteľka angličtiny, z ktorej ešte aj dnes sála nadšenie, s akým sa pustila do práce. Ako sa taká partnerská škola vyhľadáva? Na stránke špeciálne venovanej projektu si záujemca zadá svoje priority. Napíše o akú oblasť má záujem. Či je to občianska, environmentálna alebo iná náuka a program podľa zadaných informácií odporučí najvhodnejšieho partnera v rámci Európy. Ide hlavne o to, aby deti chápali kultúru iných národov. Vo februári 2005 sa táto škola zaregistrovala medzi prvými v regióne do projektu e Twinning.
Podarilo sa
„Trvalo to takmer dva mesiace, poslala som viac ako dvadsať mailov. Odpoveď žiadna,“ pokračuje učiteľka: „Už som bola nešťastná, no nakoniec sa ohlásila škola, s ktorou sme v máji začali spolupracovať. Našim partnerom sa stala Základná škola vo fínskom meste Oulu.
Celkom na začiatku sme sa dohodli na spoločných témach. Najskôr sme sa vzájomne zoznámili. Písali sme si o záľubách, predstavili členov jednotlivých rodín, obľúbené zvieratá.“ Aby však vzájomné poznávanie zahrnulo nielen rodiny, pokračovali v širšom kontexte. Informovali sa o obci a meste, v ktorom žijú. Rozmer rozšírili o región i celú vlasť. Nakoľko táto téma je už dosť rozsiahla, úlohy si medzi sebou rozdelili. Každý do projektu zapojený žiak si zo zmienenej oblasti vybral tému. Napríklad krásy prírody, hrady a zámky, zaujímavosti. Nezabudli ani na informácie o známych slovenských osobnostiach, o ktorých vedia, že by mohli byť celosvetovo zaujímavé – M. R. Štefánik, Ľ. Štúr, M. Beňovský, A. Dubček, A. Stodola a ďalší. Rozhodli sa aj pre ďalšiu náročnú prácu. Nitrickodiviackí školáci preložili do angličtiny štyri známe ľudové rozprávky. Trvalo im to takmer dva mesiace. Fíni sa nedali zahanbiť a na oplátku poslali ich rozprávky. Gabriela Besedová bola stále akýmsi žeravým uhlíkom v pahrebe a na chvíľočku sa zamyslí: „Bola to ťažká práca, ale spoznali sme kus ich ľudovej slovesnosti a oni zasa našu.“
Deti sú všade rovnaké
„V rámci rôznorodosti sme zistili, že máme veľa spoločného,“ pokračuje „mama“ projektu v Diviakoch: „Záver bol najzaujímavejší. Žiaci mali za úlohu zistiť, čo majú vzájomne spoločné. I keď sme tisícky kilometrov vzdialené krajiny, našli sme množstvo spoločného. Obe krajiny sú členmi EÚ s počtom obyvateľov okolo päť miliónov. Príroda je krásna tak u nás ako u nich. Počasie je síce rovnakého rázu, no povedali sme si, že radšej zostaneme bývať tu, lebo vždy keď sme si písali ako kde je, mali chladnejšie. Čo sa týka ľudí, mali rovnaké záujmy, obľúbené i neobľúbené predmety. Konečné zistenie teda bolo, že v základe sú deti všade rovnaké. Ešte aj obľúbené filmy a skupiny boli podobné.“
Čo spolupráca priniesla
Na prvom mieste priateľstvo. Deťom sa rozšíril obzor poznania. Nemenej dôležitým je využívanie informačných a komunikačných technológií v škole. Pracovali spolu celý rok a zvykli si na systém. Či sa im chcelo alebo nie, stretávali sa pravidelne. Prínosom teda je odhliadnuc od prehĺbenia počítačových zručností, ovládanie cudzieho jazyka nielen v teoretickej rovine, ale hlavne v praktickej komunikácii v živote. A v neposlednom rade prepojenosť so životom.
„Nakoniec sme si vzájomne napísali slovensko – anglicko – fínsky slovník na prežitie. Je tam asi dvadsať najdôležitejších výrazov, ktoré by sme potrebovali, keby sme prišli my k nim alebo oni k nám,“ dodáva Gabriela Besedová a pokračuje: „Keďže vo Fínsku je koniec školského roka v máji, aj my sme v tomto smere oficiálne uzavreli „spoločný“ rok. Do budúcnosti však chceme s aktivitou pokračovať. Zatiaľ sme nevyužívali videokonferencie, dorozumievali sme sa e-mailami. Tento rok chceme spoluprácu rozšíriť o tento spôsob komunikácie.
Odmenou ocenenie
S e Twinning-om sa prihlásili do súťaže najlepších celoslovenských projektov, kde ocenenie nezískali. Dodatočne však bola vyhlásená „súťaž o udelenie národnej a európskej značky kvality“. Prihlásili sa a oplatilo sa. Základnú školu v Diviakoch nad Nitricou vybrali spomedzi devätnástich slovenských škôl. Ocitli sa medzi siedmimi ocenenými a získali značku kvality pre svoju školu z nášho regiónu ako jediní. „Považujeme to za veľké ocenenie našej celoročnej práce. Je to zároveň aj povzbudenie, ktoré nás naštartovalo a v spolupráci pokračujeme s ďalšou triedou šiestakov. Veľmi sa už tešia,“ spokojne dodáva riaditeľka školy Gabriela Kusá.