Sobota, 16. október, 2021 | Meniny má VladimíraKrížovkyKrížovky

Železnice na hornej Nitre budú sláviť jubileá

Prievidžania, ale i občania z blízkeho a ďalekého okolia si možno ešte pamätajú, ako sa pred desiatimi rokmi do železničnej stanice v Prievidzi vrútil vlak, ťahaný parnou lokomotívou – Modrým Albatrosom.


Železničná trať Veľké Bielice – Prievidza slávila storočnicu. Pohľad to bol skutočne impozantný, vidieť parnú lokomotívu v plnej kráse nemožno v našich končinách totiž každý deň.
V týchto dňoch budú železnice na hornej Nitre opäť sláviť jubileá. Trať Veľké Bielice – Prievidza si pripomenie 110. výročie a trať Handlová – Horná Štubňa oslávi svoje 75. narodeniny. Pri storočnici železnice v Prievidzi odznelo v médiách veľa informácií, dnes sa budeme preto venovať „mladšej“ železnici.
Môže za to uhlie

Pri preprave handlovského uhlia chýbalo železničné spojenie na stredné Slovensko. Z rôznych alternatív uspel projekt – vybudovať železničnú trať Handlová – Horná Štubňa. Nebolo to však jednoduché. Okolie Handlovej, s lesnatými reťazcami hôr, sopečnými kopcami, úbočiami je síce prekrásne, staviteľom železnice však spôsobovalo nemalé problémy. Od geologického prieskumu, po budovanie mostov, priepustov, tunelov oporných a zárubných múrov. Prípravné práce začali v novembri 1927. Najťažšie stavebné úseky realizovali podnikateľské združenia z Čiech, slovenské firmy mali na starosti menej náročné diela.

Skôr než sa v tom čase dostupné mechanizmy zahryzli do terénu, museli budovatelia trate zabezpečiť k jednotlivým úsekom dopravu stavebného materiálu. V rôznych stavebných miestach a v lomoch postavili šesť koľajových a jednu vysunutú lanovú dráhu, no a samozrejme ubytovňu pre robotníkov. Značná časť z nich bola síce ubytovaná v blízkych obciach, bolo však potrebné zabezpečiť ubytovanie pre ďalších. Kolónie vyrástli v blízkosti jednotlivých stavenísk, najväčšia na handlovskej strane Bralského tunela. Žilo v nich 450 slobodných robotníkov a 76 rodín. V kolónii bol vodovod, stravovali sa v jedálni a v bufetoch, manželky robotníkov pracovali v kuchyni, roznášali na pracoviská stravu, upratovali. Deti sa učili v Obecnej škole v Sklenom.
Na železničnej trati medzi Handlovou a Hornou Štubňou, dlhá je len 18 600 metrov, bolo postavených 76 cestných a 67 železničných stavieb. Všetky boli projektované a vybudované tak, že dodnes nie sú v podstate narušené a dotvárajú horský charakter kraja, tunely, mosty a viadukty tvoria priam umelecké dielo.
Najviac robotníkov (4220) tu pracovalo v roku 1930. Počas výstavby sa na tomto úseku stalo 641 pracovných úrazov, dvanásť bolo smrteľných. Celá trať bola daná do prevádzky 21. decembra 1931. Prvú jazdu parného vlaku zasneženou krajinou prirovnal jeden z cestujúcich k svadbe, na ktorej si podávajú ruky švárny Turiec a spanilá Nitra.

Cestujte s nami
Pokiaľ sa rozhodnete cestovať vlakom z Handlovej do Hornej Štubne a odtiaľ do Vrútok a Zvolena, mali by ste vedieť, že handlovská staničná budova už nie je pôvodná, ktorú postavili v roku 1912. Slúžila do roku 1980, kedy bola nahradená novou, modernejšou. Čo na vás čaká počas cesty?
Po prekonaní svahovitého terénu za Handlovou pokračuje železnica po Pstruhárskom viadukte, ktorý v najvyššom mieste dosahuje výšku 16 m. Z neho vchádza vlak do Pstruhárskeho tunela, ktorý je akousi vstupnou bránou do zaujímavého horského terénu a v jazde pokračuje Hajnickým tunelom. Po jeho zdolaní, má len 104 metrov, trať pokračuje po Chotárskom viadukte, ponad Pekelským potokom smeruje do ďalšieho, tretieho tunela, ktorý nesie názov podľa potôčika. Za ním je prvá zastávka – Remata, za ňou Bralský viadukt dlhý takmer kilometer, preklenujúci roklinu pred handlovským portálom Bralského tunela. Ten bol svojou dĺžkou (3011 m) až do roku 1940 najdlhším tunelom v našej republike. Prezradíme o ňom, že ho robotníci stavali tri roky, práce sťažovala voda, vyvierajúca zo skalných puklín. Dokonca z nej vytryskol prameň, z ktorého je dodnes Handlová zásobovaná pitnou vodou. Za jej znečistenie, došlo k nemu v minulosti pri havárii rušňa, dostali železnice pokutu, dnes musia dodržiavať vydané ekologické opatrenia.

V súvislosti s Bralským tunelom si skôr narodení železničiari spomínajú na množstvo príhod. Keďže v ňom nebolo dostatočné vetranie, parné rušne mohli kúriť len s uhlím s malým obsahom síry, nesmeli v ňom zastaviť, vlaková čata mala v rezerve plynové masky. Napriek opatreniam, uvádza sa v Pamätnej knihe Železničnej stanice Handlová, sa 20. marca 1938 otrávila celá vlaková osádka uhoľným dymom. Rušňovodič omdlel, kurič vlak zastavil, sprievodca omámený plynom omdlel, spadol pod kolesá vlaku a zahynul. No nielen na tento smutný príbeh spomínajú. Veselší je ten, keď členovi vlakovej osádky, ktorému bolo nevoľno, pretože sa priotrávil, museli v stanici Sklené naliať kalištek koňaku. Odvtedy bolo údajne zle každému, a tak toto nariadenie rýchlo zrušili.
Železničná trať po vyústení z Bralského tunela smeruje do Skleného pri Handlovej, pokračuje údolím rieky Turiec, skôr však než vlak príde do konečnej stanice – Hornej Štubne, musí prejsť Štubnianskym tunelom.
Ako sme už spomenuli, väčšina stavieb, ktorá vznikla na trati i popri nej, je v podstate neporušená. Posledná väčšia oprava železničného zvršku bola v roku 1981, postaralo sa o ňu železničné vojsko.

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať
  3. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  6. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  7. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  8. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  9. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  1. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  7. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  10. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 484
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 433
  3. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 5 878
  4. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 5 527
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 4 598
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 220
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 699
  8. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 627
  9. Chceš sa podieľať na tvorbe novín? Pridaj sa k nám 3 419
  10. Z takmer päťsto pláží v Mexiku vyberáme tie najkrajšie 3 108

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: "Chudobný" zbohatlík
  2. Eva Gallova: Nevšimli sme si, že bol Deň starých rodičov
  3. Anton Kovalčík: Ako sa (ne)bojuje za sociálnu spravodlivosť.
  4. Irena Šimuneková: Sedliská - Podčičava
  5. Eduard Gemza: Človek je bytosť bio-psycho-sociálna a aj tvor spoločenský
  6. Irena Šimuneková: Po hradoch - 47. Čičva
  7. Tomáš Vodvářka: Svobodně žít, ale taky svobodně zemřít (polemika)
  8. Michaela Hustá: Herliansky gejzír - (ne)zabudnutá pamiatka?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 250
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 8 574
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 927
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 141
  5. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 6 093
  6. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 662
  7. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 3 563
  8. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som. 3 411
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Túto tému sme v našom podcaste podrobne rozobrali s odborníkom z Intersportu, Petrom Káczorom.


15. okt

Povinné respirátory v interiéroch a ďalšie opatrenia. Aj toto čaká okres Prievidza od pondelka 18.10. Región prechádza do červenej farby podľa covid automatu. V článku prinášame prehľad opatrení.


14. okt
Novým riaditeľom bojnickej nemocnice je Peter Glatz.

Rozhovor s Petrom Glatzom.


14. okt

V atraktívnej debate s bývalým futbalovým reprezentantom a aktuálne hráčskym agentom Martinom Petrášom, sme prebrali viacero aktuálnych tém.


14. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nemocnica začala očkovať medzi prvými.


MOJ a 1 ďalší 14. okt

V okresoch Trnava, Hlohovec a Piešťany zaevidovali až 80 percentný nárast počtu prípadov.


22 h

Náhoda zariadila, že práve v čase výročia našli diela umelca, ktoré boli roky nepoznané.


14. okt

Výhody čakajú najmä martinských seniorov. Prvé dopravné karty sa začnú na predajných miestach vydávať už dnes.


Henrieta Paulovičová 14. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: "Chudobný" zbohatlík
  2. Eva Gallova: Nevšimli sme si, že bol Deň starých rodičov
  3. Anton Kovalčík: Ako sa (ne)bojuje za sociálnu spravodlivosť.
  4. Irena Šimuneková: Sedliská - Podčičava
  5. Eduard Gemza: Človek je bytosť bio-psycho-sociálna a aj tvor spoločenský
  6. Irena Šimuneková: Po hradoch - 47. Čičva
  7. Tomáš Vodvářka: Svobodně žít, ale taky svobodně zemřít (polemika)
  8. Michaela Hustá: Herliansky gejzír - (ne)zabudnutá pamiatka?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 250
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 8 574
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 927
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 141
  5. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 6 093
  6. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 662
  7. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 3 563
  8. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som. 3 411
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu