Sobota, 3. jún, 2023 | Meniny má Karolína

Železnice na hornej Nitre budú sláviť jubileá

Prievidžania, ale i občania z blízkeho a ďalekého okolia si možno ešte pamätajú, ako sa pred desiatimi rokmi do železničnej stanice v Prievidzi vrútil vlak, ťahaný parnou lokomotívou – Modrým Albatrosom.


Železničná trať Veľké Bielice – Prievidza slávila storočnicu. Pohľad to bol skutočne impozantný, vidieť parnú lokomotívu v plnej kráse nemožno v našich končinách totiž každý deň.
V týchto dňoch budú železnice na hornej Nitre opäť sláviť jubileá. Trať Veľké Bielice – Prievidza si pripomenie 110. výročie a trať Handlová – Horná Štubňa oslávi svoje 75. narodeniny. Pri storočnici železnice v Prievidzi odznelo v médiách veľa informácií, dnes sa budeme preto venovať „mladšej“ železnici.
Môže za to uhlie

Pri preprave handlovského uhlia chýbalo železničné spojenie na stredné Slovensko. Z rôznych alternatív uspel projekt – vybudovať železničnú trať Handlová – Horná Štubňa. Nebolo to však jednoduché. Okolie Handlovej, s lesnatými reťazcami hôr, sopečnými kopcami, úbočiami je síce prekrásne, staviteľom železnice však spôsobovalo nemalé problémy. Od geologického prieskumu, po budovanie mostov, priepustov, tunelov oporných a zárubných múrov. Prípravné práce začali v novembri 1927. Najťažšie stavebné úseky realizovali podnikateľské združenia z Čiech, slovenské firmy mali na starosti menej náročné diela.

Skôr než sa v tom čase dostupné mechanizmy zahryzli do terénu, museli budovatelia trate zabezpečiť k jednotlivým úsekom dopravu stavebného materiálu. V rôznych stavebných miestach a v lomoch postavili šesť koľajových a jednu vysunutú lanovú dráhu, no a samozrejme ubytovňu pre robotníkov. Značná časť z nich bola síce ubytovaná v blízkych obciach, bolo však potrebné zabezpečiť ubytovanie pre ďalších. Kolónie vyrástli v blízkosti jednotlivých stavenísk, najväčšia na handlovskej strane Bralského tunela. Žilo v nich 450 slobodných robotníkov a 76 rodín. V kolónii bol vodovod, stravovali sa v jedálni a v bufetoch, manželky robotníkov pracovali v kuchyni, roznášali na pracoviská stravu, upratovali. Deti sa učili v Obecnej škole v Sklenom.
Na železničnej trati medzi Handlovou a Hornou Štubňou, dlhá je len 18 600 metrov, bolo postavených 76 cestných a 67 železničných stavieb. Všetky boli projektované a vybudované tak, že dodnes nie sú v podstate narušené a dotvárajú horský charakter kraja, tunely, mosty a viadukty tvoria priam umelecké dielo.
Najviac robotníkov (4220) tu pracovalo v roku 1930. Počas výstavby sa na tomto úseku stalo 641 pracovných úrazov, dvanásť bolo smrteľných. Celá trať bola daná do prevádzky 21. decembra 1931. Prvú jazdu parného vlaku zasneženou krajinou prirovnal jeden z cestujúcich k svadbe, na ktorej si podávajú ruky švárny Turiec a spanilá Nitra.

Cestujte s nami
Pokiaľ sa rozhodnete cestovať vlakom z Handlovej do Hornej Štubne a odtiaľ do Vrútok a Zvolena, mali by ste vedieť, že handlovská staničná budova už nie je pôvodná, ktorú postavili v roku 1912. Slúžila do roku 1980, kedy bola nahradená novou, modernejšou. Čo na vás čaká počas cesty?
Po prekonaní svahovitého terénu za Handlovou pokračuje železnica po Pstruhárskom viadukte, ktorý v najvyššom mieste dosahuje výšku 16 m. Z neho vchádza vlak do Pstruhárskeho tunela, ktorý je akousi vstupnou bránou do zaujímavého horského terénu a v jazde pokračuje Hajnickým tunelom. Po jeho zdolaní, má len 104 metrov, trať pokračuje po Chotárskom viadukte, ponad Pekelským potokom smeruje do ďalšieho, tretieho tunela, ktorý nesie názov podľa potôčika. Za ním je prvá zastávka – Remata, za ňou Bralský viadukt dlhý takmer kilometer, preklenujúci roklinu pred handlovským portálom Bralského tunela. Ten bol svojou dĺžkou (3011 m) až do roku 1940 najdlhším tunelom v našej republike. Prezradíme o ňom, že ho robotníci stavali tri roky, práce sťažovala voda, vyvierajúca zo skalných puklín. Dokonca z nej vytryskol prameň, z ktorého je dodnes Handlová zásobovaná pitnou vodou. Za jej znečistenie, došlo k nemu v minulosti pri havárii rušňa, dostali železnice pokutu, dnes musia dodržiavať vydané ekologické opatrenia.

V súvislosti s Bralským tunelom si skôr narodení železničiari spomínajú na množstvo príhod. Keďže v ňom nebolo dostatočné vetranie, parné rušne mohli kúriť len s uhlím s malým obsahom síry, nesmeli v ňom zastaviť, vlaková čata mala v rezerve plynové masky. Napriek opatreniam, uvádza sa v Pamätnej knihe Železničnej stanice Handlová, sa 20. marca 1938 otrávila celá vlaková osádka uhoľným dymom. Rušňovodič omdlel, kurič vlak zastavil, sprievodca omámený plynom omdlel, spadol pod kolesá vlaku a zahynul. No nielen na tento smutný príbeh spomínajú. Veselší je ten, keď členovi vlakovej osádky, ktorému bolo nevoľno, pretože sa priotrávil, museli v stanici Sklené naliať kalištek koňaku. Odvtedy bolo údajne zle každému, a tak toto nariadenie rýchlo zrušili.
Železničná trať po vyústení z Bralského tunela smeruje do Skleného pri Handlovej, pokračuje údolím rieky Turiec, skôr však než vlak príde do konečnej stanice – Hornej Štubne, musí prejsť Štubnianskym tunelom.
Ako sme už spomenuli, väčšina stavieb, ktorá vznikla na trati i popri nej, je v podstate neporušená. Posledná väčšia oprava železničného zvršku bola v roku 1981, postaralo sa o ňu železničné vojsko.

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  2. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  3. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  7. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  8. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  1. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  2. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  3. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  4. dm sa zameriava na ženské zdravie
  5. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  6. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  7. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 14 633
  2. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 036
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 7 042
  4. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 5 641
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 228
  6. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 4 328
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 3 885
  8. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 834

Blogy SME

  1. Martin Borecky: Dieťa
  2. Ján Šeďo: Koľko takýchto príbehov zažijú ukrajinské deti po vojne ?
  3. Anna Miľanová: Prečo má stúpnuť pôrodnosť, keď nás už teraz "nahrádzajú" roboty?
  4. Ján Valchár: Nové fronty, nové výzvy
  5. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 06/2023
  6. Martin Pilnik: Liekové reformy od farmafiriem nás priviedli k "dvojnásobným" nákladom na lieky
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Kameničany
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Plavecký hrad
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 133 670
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 945
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 11 960
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 9 110
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 641
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 526
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 900
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 595
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Portrét grófa Pálffyho, vedľa neho stoja Katarína Malečková a Igor Socha.

Našli ho až v Kanade.


16 h
Ilustračné foto.

Vyplynulo to zo sčítania obyvateľov.


1. jún
Revište. Obnova tohto hradu je výsledkom dobrého tímového zohratia a medziodborovej spolupráce.

Na Slovensku je len 25 zastrešených hradov.


19 h

Mesto Prievidza začne budúci týždeň s rekonštrukciou palubovky v športovej hale.


TASR 20 h

Blogy SME

  1. Martin Borecky: Dieťa
  2. Ján Šeďo: Koľko takýchto príbehov zažijú ukrajinské deti po vojne ?
  3. Anna Miľanová: Prečo má stúpnuť pôrodnosť, keď nás už teraz "nahrádzajú" roboty?
  4. Ján Valchár: Nové fronty, nové výzvy
  5. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 06/2023
  6. Martin Pilnik: Liekové reformy od farmafiriem nás priviedli k "dvojnásobným" nákladom na lieky
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Kameničany
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Plavecký hrad
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 133 670
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 945
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 11 960
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 9 110
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 641
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 526
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 900
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 595
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu