Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Železnice na hornej Nitre budú sláviť jubileá

Prievidžania, ale i občania z blízkeho a ďalekého okolia si možno ešte pamätajú, ako sa pred desiatimi rokmi do železničnej stanice v Prievidzi vrútil vlak, ťahaný parnou lokomotívou – Modrým Albatrosom.


Železničná trať Veľké Bielice – Prievidza slávila storočnicu. Pohľad to bol skutočne impozantný, vidieť parnú lokomotívu v plnej kráse nemožno v našich končinách totiž každý deň.
V týchto dňoch budú železnice na hornej Nitre opäť sláviť jubileá. Trať Veľké Bielice – Prievidza si pripomenie 110. výročie a trať Handlová – Horná Štubňa oslávi svoje 75. narodeniny. Pri storočnici železnice v Prievidzi odznelo v médiách veľa informácií, dnes sa budeme preto venovať „mladšej“ železnici.
Môže za to uhlie

Pri preprave handlovského uhlia chýbalo železničné spojenie na stredné Slovensko. Z rôznych alternatív uspel projekt – vybudovať železničnú trať Handlová – Horná Štubňa. Nebolo to však jednoduché. Okolie Handlovej, s lesnatými reťazcami hôr, sopečnými kopcami, úbočiami je síce prekrásne, staviteľom železnice však spôsobovalo nemalé problémy. Od geologického prieskumu, po budovanie mostov, priepustov, tunelov oporných a zárubných múrov. Prípravné práce začali v novembri 1927. Najťažšie stavebné úseky realizovali podnikateľské združenia z Čiech, slovenské firmy mali na starosti menej náročné diela.

Skôr než sa v tom čase dostupné mechanizmy zahryzli do terénu, museli budovatelia trate zabezpečiť k jednotlivým úsekom dopravu stavebného materiálu. V rôznych stavebných miestach a v lomoch postavili šesť koľajových a jednu vysunutú lanovú dráhu, no a samozrejme ubytovňu pre robotníkov. Značná časť z nich bola síce ubytovaná v blízkych obciach, bolo však potrebné zabezpečiť ubytovanie pre ďalších. Kolónie vyrástli v blízkosti jednotlivých stavenísk, najväčšia na handlovskej strane Bralského tunela. Žilo v nich 450 slobodných robotníkov a 76 rodín. V kolónii bol vodovod, stravovali sa v jedálni a v bufetoch, manželky robotníkov pracovali v kuchyni, roznášali na pracoviská stravu, upratovali. Deti sa učili v Obecnej škole v Sklenom.
Na železničnej trati medzi Handlovou a Hornou Štubňou, dlhá je len 18 600 metrov, bolo postavených 76 cestných a 67 železničných stavieb. Všetky boli projektované a vybudované tak, že dodnes nie sú v podstate narušené a dotvárajú horský charakter kraja, tunely, mosty a viadukty tvoria priam umelecké dielo.
Najviac robotníkov (4220) tu pracovalo v roku 1930. Počas výstavby sa na tomto úseku stalo 641 pracovných úrazov, dvanásť bolo smrteľných. Celá trať bola daná do prevádzky 21. decembra 1931. Prvú jazdu parného vlaku zasneženou krajinou prirovnal jeden z cestujúcich k svadbe, na ktorej si podávajú ruky švárny Turiec a spanilá Nitra.

Cestujte s nami
Pokiaľ sa rozhodnete cestovať vlakom z Handlovej do Hornej Štubne a odtiaľ do Vrútok a Zvolena, mali by ste vedieť, že handlovská staničná budova už nie je pôvodná, ktorú postavili v roku 1912. Slúžila do roku 1980, kedy bola nahradená novou, modernejšou. Čo na vás čaká počas cesty?
Po prekonaní svahovitého terénu za Handlovou pokračuje železnica po Pstruhárskom viadukte, ktorý v najvyššom mieste dosahuje výšku 16 m. Z neho vchádza vlak do Pstruhárskeho tunela, ktorý je akousi vstupnou bránou do zaujímavého horského terénu a v jazde pokračuje Hajnickým tunelom. Po jeho zdolaní, má len 104 metrov, trať pokračuje po Chotárskom viadukte, ponad Pekelským potokom smeruje do ďalšieho, tretieho tunela, ktorý nesie názov podľa potôčika. Za ním je prvá zastávka – Remata, za ňou Bralský viadukt dlhý takmer kilometer, preklenujúci roklinu pred handlovským portálom Bralského tunela. Ten bol svojou dĺžkou (3011 m) až do roku 1940 najdlhším tunelom v našej republike. Prezradíme o ňom, že ho robotníci stavali tri roky, práce sťažovala voda, vyvierajúca zo skalných puklín. Dokonca z nej vytryskol prameň, z ktorého je dodnes Handlová zásobovaná pitnou vodou. Za jej znečistenie, došlo k nemu v minulosti pri havárii rušňa, dostali železnice pokutu, dnes musia dodržiavať vydané ekologické opatrenia.

V súvislosti s Bralským tunelom si skôr narodení železničiari spomínajú na množstvo príhod. Keďže v ňom nebolo dostatočné vetranie, parné rušne mohli kúriť len s uhlím s malým obsahom síry, nesmeli v ňom zastaviť, vlaková čata mala v rezerve plynové masky. Napriek opatreniam, uvádza sa v Pamätnej knihe Železničnej stanice Handlová, sa 20. marca 1938 otrávila celá vlaková osádka uhoľným dymom. Rušňovodič omdlel, kurič vlak zastavil, sprievodca omámený plynom omdlel, spadol pod kolesá vlaku a zahynul. No nielen na tento smutný príbeh spomínajú. Veselší je ten, keď členovi vlakovej osádky, ktorému bolo nevoľno, pretože sa priotrávil, museli v stanici Sklené naliať kalištek koňaku. Odvtedy bolo údajne zle každému, a tak toto nariadenie rýchlo zrušili.
Železničná trať po vyústení z Bralského tunela smeruje do Skleného pri Handlovej, pokračuje údolím rieky Turiec, skôr však než vlak príde do konečnej stanice – Hornej Štubne, musí prejsť Štubnianskym tunelom.
Ako sme už spomenuli, väčšina stavieb, ktorá vznikla na trati i popri nej, je v podstate neporušená. Posledná väčšia oprava železničného zvršku bola v roku 1981, postaralo sa o ňu železničné vojsko.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 970
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 942
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 964
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 014
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 880
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 615
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 369
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 651
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 615
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Druhú ligu chytal ako 43-ročný. Označili ho za iniciátora hráčskeho protestu

Receptom na futbalovú dlhovekosť však nebola povestná bošácka slivovica, ale niečo iné.

Vladimír Figura
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Protipožiarne kontroly mesto tento rok pre pandémiu vynechá

Mesto Handlová tento rok pre pandémiu nového koronavírusu vynechá protipožiarne kontroly objektov v správe mesta.

mestský úrad Handlová

Na Slovensku pribudlo 2 581 prípadov nákazy koronavírusom

Pred poslancami Národnej rady SR to povedal predseda vlády Igor Matovič (OĽaNO), ktorý dnes požiadal o vystúpenie v pléne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Ľudia stoja v radoch pred odbernými miestami

Odberové miestnosti sa otvorili o ôsmej hodine ráno.

Už ste čítali?