Stačí však málo a prekvapí ho úzky stĺp lampy a narazí doň. „Nie je to nijaký problém rozbiť si v centre mesta hlavu,“ hovorí postihnutý muž žartom a už vážnejšie dodáva: „Chýbajú u nás vodiace línie, podľa ktorých by som sa na takom veľkom priestore ako je námestie riadil a stane sa, že zablúdim. Jednoducho zrazu neviem, kde som. Lampy sú rozmiestnené v strede chodníka, nie vždy ich paličkou zachytím a buchnem sa. Problémom sú pre mňa aj náhodne odstavené autá dopravnej obsluhy, či vyložené reklamné pútače pred obchodmi.“ Július Lacko však nie je jediným nevidiacim v Prievidzi, ktorý má s týmto problém. Spýtali sme sa preto hovorkyne mesta Ivony Vojtášovej, či sa pri rekonštrukcii námestia plánuje pomôcť takto hendikepovaným občanom. „S realizáciou vodiacich línií sa doteraz v projekte rekonštrukcie centrálnej mestskej zóny nepočítalo. Samozrejme, že počas realizácie prestavby budeme prehodnocovať tento i ďalšie podnety, ktoré môžu uľahčiť občanom Prievidze život. Pokiaľ pôjde o opodstatnené požiadavky a budú na ne finančné prostriedky, zapracujú sa do projektu.“
O živote bez bariér sa hovorí stále častejšie. Neraz sme o tejto problematike písali aj na stránkach Prieboja. Zaujímavé je, že dokonca existuje aj funkcia - metodik pre odstraňovanie a prevenciu architektonických bariér v rámci Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Ten na margo problému nevidiacich povedal: „Vodiace línie sa používajú na vodenie nevidiacich na voľných priestranstvách. Keď hovoríme konkrétne o Prievidzi, je ich vhodné uložiť na centrálnom námestí a všade tam, kde je veľký voľný priestor. Avšak pri rekonštrukcii námestia nie je na dobrej vôli samosprávy, či tieto vodiace línie umiestni alebo nie. Je to jej povinnosť, vyplývajúca z vyhlášky ministerstva životného prostredia, ktorá hovorí o všeobecných požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie,“ skonštatoval Roman Martinovič, ktorý bude metodikom v tejto oblasti pre náš región. Podľa jeho ďalších slov Bratislava, Košice, Trnava, Púchov i ďalšie mestá začínajú vyhlášku zavádzať do praxe. Niektoré z nich sa však neriadia metodikami a robia mnohé chyby. „Tie môžu byť pre nevidiacich životu nebezpečné. Preto odporúčam, aby sa obrátili na úniu nevidiacich a slabozrakých, ktorá im dokáže poradiť,“ dodáva R. Martinovič. Mestá sa nemusia báť zvýšených nákladov. Pri rekonštrukciách sa musí tak či tak položiť nová dlažba. Špeciálna dlažba na vodiace línie nie je oveľa drahšia ako klasická.
Opatrení vyplývajúcich z vyhlášky je oveľa viac. Napríklad používať by sa mali signálne pásy upozorňujúce na dôležité vstupy, na zastávky a pod. Na nebezpečenstvá majú upozorniť výstražné pásy, napríklad pred vstupom na vozovku.