PROBLÉM
Najmarkantnejšie vystupujú do popredia v období, kedy spotrebitelia dostávajú vyúčtovanie, či keď im dodávatelia tepla a teplej vody, resp. správcovské spoločnosti upravujú výšku platieb smerom nahor. S takýmto problémom sa na našu redakciu obrátil aj Štefan Cmar, ml. z Prievidze.
„Je pre mňa nepochopiteľné, z akého dôvodu nám spoločnosť Bytos Prievidza zvýšila zálohové platby za teplo až o 110 %. Veď medziročný nárast cien za teplo predstavuje v Prievidzi zhruba 14 %, plyn išiel hore zhruba o 20 % a elektrická energia asi o 15 %. Nerozumiem tomu, keď som sa informoval v Bytose, nedostal som uspokojivú odpoveď, dokonca ešte nie je k dispozícii ani vyúčtovanie spotreby tepla a teplej úžitkovej vody za vlaňajší rok,“ povedal pán Cmar pri návšteve našej redakcie. Spomenul tiež, že za rok 2004 mali vysoké preplatky a vzhľadom na zvýšenie cien tepla v okresnom meste neočakáva, že by boli vo veľkom mínuse. S teplom, podľa neho hospodária efektívne, zbytočne neprekurujú, reguláciou sa prispôsobujú vonkajším poveternostným podmienkam.
Po odpoveď na tieto otázky sme zašli za najpovolanejšími. K tejto problematike sa pre MY Hornonitrianske noviny vyjadril Ján Dobrovodský, konateľ spoločnosti Bytos - správa bytov Prievidza: „Ešte vo februári sme sa stretli so zástupcami vlastníkov bytov a nebytových priestorov v domoch, ktoré spravujeme. Informoval som ich o predpokladanom vývoji cien za teplo a teplú vodu, ako i ostatných energií v tomto roku. Samozrejme, že aj o návrhu zálohových platieb. Majitelia bytov v domoch, ktoré máme v správe, dostali návrh, ktorý si môžu po dohode či už telefonicky, emalilom alebo osobne zmeniť. Keď budeme mať k dispozícii skutočnosti roku 2005 ich opäť upravíme. Predpokladáme, že to bude v apríli, všetko však bude záležať od vlaňajšej skutočnosti. Naším cieľom je vychádzať našim klientom maximálne v ústrety, preto tieto kroky. Je to štandardný postup. V prípade, o ktorom hovoríme, išlo o to, že rodina mala v roku 2004 vysoké preplatky, preto sme im zálohové platby na rok 2005 znížili. Keďže dnes ešte nepoznáme vlaňajšiu spotrebu, spomínaným návrhom zálohových platieb za služby spojené s bývaním sme ich upravili, pretože pôvodné by určite nepostačovali na pokrytie tohtoročných nákladov. Áno, v niektorých prípadoch aj o sto percent. Nechceme zbytočne zaťažovať rodinné rozpočty, ale len takto sa môžeme vyhnúť vysokým nedoplatkom, ktoré by vznikli podľa vlaňajšieho rozpisu.“
S problémami a nejasnosťami by sa mali klienti v prvom rade obracať na tých, ktorí im hneď na mieste odpovedia na všetky otázky. „Ku každému občanovi a jeho požiadavkám pristupujeme individuálne. Sme ústretoví, ak požiada o zníženie zálohových platieb, dokážeme sa dohodnúť,“ dodal J. Dobrovodský.
Ako sme sa pri našej návšteve v Bytose dozvedeli, so sťažovateľom si sporné otázky vydiskutovali, takže dnes by už malo byť všetko v poriadku.