„Učiteľky prievidzských materských škôl sú vynikajúco odborne pripravené,“ skonštatoval to Dušan Kostrub z Pedagogickej fakulty UK v Bratislave na krste jeho knihy Dizajn procesu výučby v materskej škole – kurikulárne inžinierstvo a pedagogické navrhovanie začiatkom marca v Kultúrnom dome v Prievidzi.
Pod zložitým názvom sa skrýva publikácia zameraná na prípravu učiteľa na svoje vyučovanie a je prvou lastovičkou v oblasti projektového plánovania „Cieľom publikácie je zmena myslenia učiteľov. Každý by si mal uvedomiť, že má napomáhať rozvoju osobnosti dieťaťa a to sa nedá realizovať na základe mechanických postupov, ale treba mať premyslené metodické stratégie ako na to. Uvedomujeme si, že tradičná pedagogika, akú sme doposiaľ poznali a uplatňovali, zlyháva. Už neplatí, že dieťa sa učí na základe zvonka pôsobiacich podnetov. Dnes sa nachádzame oveľa ďalej a preto sa snažíme do praxe zavádzať teórie, ktoré hovoria o tom, že dieťa sa neučí na základe toho, čo mu učiteľ nanúti a od detí žiada, aby to realizovali, ale na základe vzájomnej interekcie. Zjednodušene povedané vyprovokovať dieťa do mentálneho tvorivého úsilia. Ak chceme mať na Slovensku aktívnych, zodpovedných, demokraticky zmýšľajúcich občanov orientovaných prohumánne, musíme s tým začať už v materských školách,“ uviedol ďalej D. Kostrub. Ďalšími spoluautorkami boli práve učiteľky a riaditeľky prievidzských MŠ. „O kurikulárnom inžinierstve a pedagogickom navrhovaní sme sa dozvedeli na funkčnom vzdelávaní v roku 2000 práve od Dušana Kostruba. Nebol však časový priestor, aby sme sa s projektom oboznámili komplexne. O dva roky neskôr som požiadala Dušana Kostruba, aby prišiel od základov prednášať do Prievidze učiteľkám a riaditeľkám materských škôl o kurikulárnom inžinierstve, jednoduchšie povedané o projektovom plánovaní v podmienkach MŠ. Ponuku prijal. Štyridsať učiteliek sa začalo priebežne vzdelávať a ukončením boli záverečné práce z oblasti nové trendy v plánovaní v MŠ. Práce boli na vysokej úrovni a autor ich využil v praktickej časti v knihy,“ povedala jedna zo spoluautoriek Eva Mujkošová, metodička pre materské školy z MsÚ Prievidza.
A prečo si Dušan Kostrub vybral k spolupráci naše učiteľky?
„Nemal som na to nejaké špeciálne kritérium, ale kolegyne z Prievidze ma presvedčili svojím odhodlaním. Toto odhodlanie nebolo manifestované len tým, že by mi povedali ,áno´, ale na spoločných stretnutiach preukazovali svoj záujem a isté kroky, ktoré urobili smerom k publikácii,“ dodal D. Kostrub.
Snom každého autora je, aby o jeho dielo mali čitatelia záujem. Dizajn procesu výučby v materskej škole – kurikulárne inžinierstvo a pedagogické navrhovanie sa na nezáujem sťažovať nemôže. Ešte pred krstom sa knižka dostala do väčšiny slovenských materských škôl, ale tiež za hranice do Čiech. Záujem vyplýva z toho, že naši učitelia sú vzdelávania chtiví a moderná literatúra zaoberajúca sa problematikou vzdelávania v MŠ v našich podmienkach chýba.
Autor: mik