Naskytá sa preto otázka, načo vôbec mestská polícia existuje a či nie je jej financovanie plytvaním peniazmi. „Išlo o tendenčnú a zavádzajúcu informáciu, ktorej autorka sa ani neobťažovala z diaľky si pozrieť zákon č. 564/1991 Z.z. o obecnej polícii v znení neskorších zmien a doplnkov. Zo zákona vyplýva, že príslušníci MsP sú oprávnení zastavovať vodičov za priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, spáchané neuposlúchnutím zákazu vyplývajúceho z úpravy cestnej premávky, vykonanej dopravnými značkami alebo zariadeniami, alebo ak ide o hľadané vozidlá, osoby či veci. Tiež majú právomoc ukladať a vyberať blokové pokuty za priestupky pri neuposlúchnutí takéhoto zákazu. Napríklad v blokovom konaní môže mestský policajt za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti uložiť pokutu do výšky 2 000 korún. Môže však pokutovať len priestupky spáchané na mieste, kde rýchlosť obmedzuje dopravná značka. Pokiaľ ide o pokutovanie vodičov za nerozsvietené svetlá, nezapnuté bezpečnostné pásy či telefonovanie za jazdy, oznamujeme zdokumentované porušenie právnych predpisov v zmysle zákona Policajnému zboru SR,“ okomentoval televíznu reportáž Vít Zajac z Mestskej polície Prievidza.
Práve meraním rýchlosti mestská polícia dvíha tlak vodičom nedodržujúcim prikázanú rýchlosť v meste. Mnohým výhovorkám, vyhrážkam či sťažnostiam by malo zamedziť nové všeobecne záväzné nariadenie o používaní cestných meračov rýchlosti, prijaté na prvom tohtoročnom mestskom zastupiteľstve. „Pôvodné VZN dávalo možnosti na rôzny výklad, z čoho pramenili nedorozumenia. Schválené znenie nového VZN už neumožňuje a nepripúšťa rozličný výklad a zároveň rešpektuje prvotný zámer pôsobiť aj preventívne. Je zjednodušené a sprehľadnené,“ uviedol pre MY Hornonitrianske noviny Vít Zajac z MsP Prievidza a pokračoval: „Urobiť zmenu bolo nutné, aby sme upresnili, že zákon o obecnej polícii oprávňuje príslušníkov MsP riešiť priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky na všetkých komunikáciách na území mesta bez ohľadu na to, či ide o miestne komunikácie alebo komunikácie spadajúce pod správu SSC, VÚC a pod.“ Všeobecne záväzné nariadenie mesta rešpektuje právo príslušníkov riešiť priestupky prekročenia rýchlosti dopravnou značkou ,B 27a´ na všetkých komunikáciách na území mesta a stanovuje postup MsP v prípade merania rýchlosti mimo územia mesta v súlade s platnými zákonnými normami.“ Vít Zajac ďalej upresňuje: „Na miestach, kde nie je rýchlosť obmedzená dopravnou značkou, ale platí zo zákona šesťdesiatka, potrebuje mestská polícia pri pokutovaní zistených priestupkov asistenciu štátnej polície. Pri meraní v úsekoch, kde je rýchlosť stanovená dopravnou značkou ,B 27a´ napríklad na 40 km, túto asistenciu nepotrebujeme !“ Pôvodné VZN obsahovalo i klauzulu, že miesto merania musí byť riadne označené, čo bolo často predmetom sporu medzi vodičmi a policajtmi. „Šoféri si tento bod vysvetľovali tak, že miesto, kde sa meria, musí byť označené prinajmenšom pútačom, preto bol zavádzajúci,“ dodáva príslušník MsP.
Všeobecne záväzné nariadenie č. 87/2006 o používaní cestných meračov rýchlosti Mestskou políciou Prievidza bolo schválené uznesením Mestského zastupiteľstva v Prievidzi a nadobúda platnosť od 9. 3. 2006.