Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Kríza v mestskej hromadnej doprave nám nehrozí

Situáciu v banskobystrickej MHD na začiatku tohto roku prostredníctvom médií sledovalo celé Slovensko. Mnohí nad takýmto neúnosným stavom, kde počas pracovných dní jazdili autobusy ako počas víkendu a bolo ich celkovo málo, len nechápavo krútili hlavami.


Ako mohla nastať takáto situácia? Hrozí niečo podobné napríklad aj v mestách hornej Nitry? Na túto tému sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom SAD Prievidza, a. s., MICHALOM DANKOM.

*Pán riaditeľ, čo všetko predchádzalo vyhrotenej situácii v mestskej hromadnej doprave v Banskej Bystrici?
Vrátim sa tri roky dozadu, keď došlo na Slovensku k privatizácii SAD-iek, ktoré mali dovtedy na prevádzkovanie dopravy, teda aj MHD, monopol. Privatizácia priniesla nielen prílev súkromného kapitálu a skvalitnenie služieb, ale aj konkurenciu, ktorá by mala byť na prospech občana. Samozrejme, vznikajú aj niektoré nebezpečenstvá, ktoré sa prejavili aj v Banskej Bystrici. Vedenie tohto mesta totiž vypísalo verejnú súťaž na prevádzkovateľa MHD. Prihlásil sa aj konkurenčný prepravca SAD Zvolen, ktorý súťaž aj vyhral. Riešenie dopravy v tomto krajskom meste podmienil zrušením trolejbusovej dopravy, čo sa aj stalo. Podľa mňa to nebolo najšťastnejšie riešenie, pretože trolejbusová doprava, i keď si vyžaduje väčšie náklady, predsa je najekologickejšia. Navyše v Banskej Bystrici boli trolejbusy dosť krátko, len od roku 1989 a tento druh dopravy sa tu osvedčil. Samozrejme, SAD Zvolen viedli k zrušeniu trolejbusov ekonomické dôvody, no snáď by sa v mestskej pokladnici našli peniaze na jej dotovanie. Prekvapuje tiež, že verejná súťaž sa robila dosť narýchlo, viaceré veci neboli dotiahnuté dokonca.

*Súťaž teda vyhral nový prepravca. Prečo teda nastali problémy, ktorých sme cez médiá boli svedkami?
SAD Banská Bystrica mala spolu s mestom vytvorenú dcérsku spoločnosť, ktorá vlastnila autobusy a trolejbusy. Tie mali byť odovzdané novému prevádzkovateľovi, no nestalo sa tak. A pokiaľ niekomu chýba 35 autobusov, nedá sa MHD, v takom meste ako Banská Bystrica je, zabezpečiť na sto percent. Preto došlo k už známym krízovým stavom.

*Obyvateľov nášho okresu by určite zaujímalo, aká je situácia, čo sa MHD týka, v Prievidzi a v Bojniciach.
V okresnom meste a v Bojniciach v súčasnosti zabezpečujeme MHD prostredníctvom 35 autobusov. Teší nás, že so spojmi sú ľudia spokojní hlavne po poslednej zmene cestovného poriadku. Rozšírili sme totiž linky a pribudli aj dve nové zastávky pri farskom kostole v Prievidzi a pri gymnáziu. Určite sa kvalita cestovania zlepšila.

*Nemusia sa teda ľudia obávať, že by sa aj u nás zopakovala situácia ako v Banskej Bystrici?
Všetko sa môže stať, no len v tom prípade, ak nie sú dohodnuté obchodné vzťahy a zmluva s mestami nie je pre dopravcu dostatočne zaväzujúca. Problémy môžu nastať aj vtedy, ak nie sú jasné ekonomické záležitosti. Pevne verím, že u nás také niečo nehrozí. Musím zdôrazniť, že špecifikom mestských hromadných dopráv je ich vykonávanie vo verejnom záujme. Nikde nefungujú bez toho, aby neboli vykrývané ekonomické straty . Znamená to, že mesto, ktoré chce, aby na jeho území fungovala MHD, musí ju dotovať. To je aj prípad Prievidze a Bojníc, ktoré zo svojho rozpočtu na MHD prispievajú. Aj vďaka tomu sme mohli nakúpiť nové autobusy, a tak pre cestujúcich zabezpečiť kvalitnejšie služby. Ak bude s oboma mestami dobrá spolupráca pokračovať aj v budúcnosti, vozový park by sme mohli modernizovať každý rok.

*Nespomenuli sme ešte Handlovú, ktorá má tiež mestskú hromadnú dopravu.
Mesto Handlová vypísalo verejnú súťaž na prevádzku MHD. Naša spoločnosť SAD Prievidza sa do nej prihlásila ako jediná. Veríme, že sa nám s Handlovou podarí podpísať dlhodobejšiu zmluvu, aby sme mohli zabezpečiť kvalitné cestovanie pre občanov mesta a aj tu realizovať výmenu vozového parku.

*Pristavme sa ešte pri prímestskej doprave, ktorá zaujíma ľudí predovšetkým z dedín.
O zabezpečení prímestskej dopravy máme podpísanú dlhodobú zmluvu s Trenčianskym samosprávnym krajom. Vzhľadom na to sme vlani mohli nakúpiť nové autobusy. Počet spojov, ktoré zabezpečujeme, závisí predovšetkým od ekonomiky. Sme schopní urobiť spoj kedykoľvek a kdekoľvek, no ak by ním cestoval jeden človek, bolo by to ekonomicky neúnosné. VÚC samozrejme pamätá na okrajové obce a niektoré spoje do nich dotuje. No aj v tomto smere existujú určité limity.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 431
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 795
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 046
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 023
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 893
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 253
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 476
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 727
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 623
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 586
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Druhú ligu chytal ako 43-ročný. Označili ho za iniciátora hráčskeho protestu

Receptom na futbalovú dlhovekosť však nebola povestná bošácka slivovica, ale niečo iné.

Vladimír Figura
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Protipožiarne kontroly mesto tento rok pre pandémiu vynechá

Mesto Handlová tento rok pre pandémiu nového koronavírusu vynechá protipožiarne kontroly objektov v správe mesta.

mestský úrad Handlová

Na Slovensku pribudlo 2 581 prípadov nákazy koronavírusom

Pred poslancami Národnej rady SR to povedal predseda vlády Igor Matovič (OĽaNO), ktorý dnes požiadal o vystúpenie v pléne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Ľudia stoja v radoch pred odbernými miestami

Odberové miestnosti sa otvorili o ôsmej hodine ráno.

Už ste čítali?