Ako mohla nastať takáto situácia? Hrozí niečo podobné napríklad aj v mestách hornej Nitry? Na túto tému sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom SAD Prievidza, a. s., MICHALOM DANKOM.
*Pán riaditeľ, čo všetko predchádzalo vyhrotenej situácii v mestskej hromadnej doprave v Banskej Bystrici?
Vrátim sa tri roky dozadu, keď došlo na Slovensku k privatizácii SAD-iek, ktoré mali dovtedy na prevádzkovanie dopravy, teda aj MHD, monopol. Privatizácia priniesla nielen prílev súkromného kapitálu a skvalitnenie služieb, ale aj konkurenciu, ktorá by mala byť na prospech občana. Samozrejme, vznikajú aj niektoré nebezpečenstvá, ktoré sa prejavili aj v Banskej Bystrici. Vedenie tohto mesta totiž vypísalo verejnú súťaž na prevádzkovateľa MHD. Prihlásil sa aj konkurenčný prepravca SAD Zvolen, ktorý súťaž aj vyhral. Riešenie dopravy v tomto krajskom meste podmienil zrušením trolejbusovej dopravy, čo sa aj stalo. Podľa mňa to nebolo najšťastnejšie riešenie, pretože trolejbusová doprava, i keď si vyžaduje väčšie náklady, predsa je najekologickejšia. Navyše v Banskej Bystrici boli trolejbusy dosť krátko, len od roku 1989 a tento druh dopravy sa tu osvedčil. Samozrejme, SAD Zvolen viedli k zrušeniu trolejbusov ekonomické dôvody, no snáď by sa v mestskej pokladnici našli peniaze na jej dotovanie. Prekvapuje tiež, že verejná súťaž sa robila dosť narýchlo, viaceré veci neboli dotiahnuté dokonca.
*Súťaž teda vyhral nový prepravca. Prečo teda nastali problémy, ktorých sme cez médiá boli svedkami?
SAD Banská Bystrica mala spolu s mestom vytvorenú dcérsku spoločnosť, ktorá vlastnila autobusy a trolejbusy. Tie mali byť odovzdané novému prevádzkovateľovi, no nestalo sa tak. A pokiaľ niekomu chýba 35 autobusov, nedá sa MHD, v takom meste ako Banská Bystrica je, zabezpečiť na sto percent. Preto došlo k už známym krízovým stavom.
*Obyvateľov nášho okresu by určite zaujímalo, aká je situácia, čo sa MHD týka, v Prievidzi a v Bojniciach.
V okresnom meste a v Bojniciach v súčasnosti zabezpečujeme MHD prostredníctvom 35 autobusov. Teší nás, že so spojmi sú ľudia spokojní hlavne po poslednej zmene cestovného poriadku. Rozšírili sme totiž linky a pribudli aj dve nové zastávky pri farskom kostole v Prievidzi a pri gymnáziu. Určite sa kvalita cestovania zlepšila.
*Nemusia sa teda ľudia obávať, že by sa aj u nás zopakovala situácia ako v Banskej Bystrici?
Všetko sa môže stať, no len v tom prípade, ak nie sú dohodnuté obchodné vzťahy a zmluva s mestami nie je pre dopravcu dostatočne zaväzujúca. Problémy môžu nastať aj vtedy, ak nie sú jasné ekonomické záležitosti. Pevne verím, že u nás také niečo nehrozí. Musím zdôrazniť, že špecifikom mestských hromadných dopráv je ich vykonávanie vo verejnom záujme. Nikde nefungujú bez toho, aby neboli vykrývané ekonomické straty . Znamená to, že mesto, ktoré chce, aby na jeho území fungovala MHD, musí ju dotovať. To je aj prípad Prievidze a Bojníc, ktoré zo svojho rozpočtu na MHD prispievajú. Aj vďaka tomu sme mohli nakúpiť nové autobusy, a tak pre cestujúcich zabezpečiť kvalitnejšie služby. Ak bude s oboma mestami dobrá spolupráca pokračovať aj v budúcnosti, vozový park by sme mohli modernizovať každý rok.
*Nespomenuli sme ešte Handlovú, ktorá má tiež mestskú hromadnú dopravu.
Mesto Handlová vypísalo verejnú súťaž na prevádzku MHD. Naša spoločnosť SAD Prievidza sa do nej prihlásila ako jediná. Veríme, že sa nám s Handlovou podarí podpísať dlhodobejšiu zmluvu, aby sme mohli zabezpečiť kvalitné cestovanie pre občanov mesta a aj tu realizovať výmenu vozového parku.
*Pristavme sa ešte pri prímestskej doprave, ktorá zaujíma ľudí predovšetkým z dedín.
O zabezpečení prímestskej dopravy máme podpísanú dlhodobú zmluvu s Trenčianskym samosprávnym krajom. Vzhľadom na to sme vlani mohli nakúpiť nové autobusy. Počet spojov, ktoré zabezpečujeme, závisí predovšetkým od ekonomiky. Sme schopní urobiť spoj kedykoľvek a kdekoľvek, no ak by ním cestoval jeden človek, bolo by to ekonomicky neúnosné. VÚC samozrejme pamätá na okrajové obce a niektoré spoje do nich dotuje. No aj v tomto smere existujú určité limity.