Nedeľa, 21. október, 2018 | Meniny má Uršuľa

Kríza v mestskej hromadnej doprave nám nehrozí

Situáciu v banskobystrickej MHD na začiatku tohto roku prostredníctvom médií sledovalo celé Slovensko. Mnohí nad takýmto neúnosným stavom, kde počas pracovných dní jazdili autobusy ako počas víkendu a bolo ich celkovo málo, len nechápavo krútili hlavami.


Ako mohla nastať takáto situácia? Hrozí niečo podobné napríklad aj v mestách hornej Nitry? Na túto tému sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom SAD Prievidza, a. s., MICHALOM DANKOM.

*Pán riaditeľ, čo všetko predchádzalo vyhrotenej situácii v mestskej hromadnej doprave v Banskej Bystrici?
Vrátim sa tri roky dozadu, keď došlo na Slovensku k privatizácii SAD-iek, ktoré mali dovtedy na prevádzkovanie dopravy, teda aj MHD, monopol. Privatizácia priniesla nielen prílev súkromného kapitálu a skvalitnenie služieb, ale aj konkurenciu, ktorá by mala byť na prospech občana. Samozrejme, vznikajú aj niektoré nebezpečenstvá, ktoré sa prejavili aj v Banskej Bystrici. Vedenie tohto mesta totiž vypísalo verejnú súťaž na prevádzkovateľa MHD. Prihlásil sa aj konkurenčný prepravca SAD Zvolen, ktorý súťaž aj vyhral. Riešenie dopravy v tomto krajskom meste podmienil zrušením trolejbusovej dopravy, čo sa aj stalo. Podľa mňa to nebolo najšťastnejšie riešenie, pretože trolejbusová doprava, i keď si vyžaduje väčšie náklady, predsa je najekologickejšia. Navyše v Banskej Bystrici boli trolejbusy dosť krátko, len od roku 1989 a tento druh dopravy sa tu osvedčil. Samozrejme, SAD Zvolen viedli k zrušeniu trolejbusov ekonomické dôvody, no snáď by sa v mestskej pokladnici našli peniaze na jej dotovanie. Prekvapuje tiež, že verejná súťaž sa robila dosť narýchlo, viaceré veci neboli dotiahnuté dokonca.

*Súťaž teda vyhral nový prepravca. Prečo teda nastali problémy, ktorých sme cez médiá boli svedkami?
SAD Banská Bystrica mala spolu s mestom vytvorenú dcérsku spoločnosť, ktorá vlastnila autobusy a trolejbusy. Tie mali byť odovzdané novému prevádzkovateľovi, no nestalo sa tak. A pokiaľ niekomu chýba 35 autobusov, nedá sa MHD, v takom meste ako Banská Bystrica je, zabezpečiť na sto percent. Preto došlo k už známym krízovým stavom.

*Obyvateľov nášho okresu by určite zaujímalo, aká je situácia, čo sa MHD týka, v Prievidzi a v Bojniciach.
V okresnom meste a v Bojniciach v súčasnosti zabezpečujeme MHD prostredníctvom 35 autobusov. Teší nás, že so spojmi sú ľudia spokojní hlavne po poslednej zmene cestovného poriadku. Rozšírili sme totiž linky a pribudli aj dve nové zastávky pri farskom kostole v Prievidzi a pri gymnáziu. Určite sa kvalita cestovania zlepšila.

*Nemusia sa teda ľudia obávať, že by sa aj u nás zopakovala situácia ako v Banskej Bystrici?
Všetko sa môže stať, no len v tom prípade, ak nie sú dohodnuté obchodné vzťahy a zmluva s mestami nie je pre dopravcu dostatočne zaväzujúca. Problémy môžu nastať aj vtedy, ak nie sú jasné ekonomické záležitosti. Pevne verím, že u nás také niečo nehrozí. Musím zdôrazniť, že špecifikom mestských hromadných dopráv je ich vykonávanie vo verejnom záujme. Nikde nefungujú bez toho, aby neboli vykrývané ekonomické straty . Znamená to, že mesto, ktoré chce, aby na jeho území fungovala MHD, musí ju dotovať. To je aj prípad Prievidze a Bojníc, ktoré zo svojho rozpočtu na MHD prispievajú. Aj vďaka tomu sme mohli nakúpiť nové autobusy, a tak pre cestujúcich zabezpečiť kvalitnejšie služby. Ak bude s oboma mestami dobrá spolupráca pokračovať aj v budúcnosti, vozový park by sme mohli modernizovať každý rok.

*Nespomenuli sme ešte Handlovú, ktorá má tiež mestskú hromadnú dopravu.
Mesto Handlová vypísalo verejnú súťaž na prevádzku MHD. Naša spoločnosť SAD Prievidza sa do nej prihlásila ako jediná. Veríme, že sa nám s Handlovou podarí podpísať dlhodobejšiu zmluvu, aby sme mohli zabezpečiť kvalitné cestovanie pre občanov mesta a aj tu realizovať výmenu vozového parku.

*Pristavme sa ešte pri prímestskej doprave, ktorá zaujíma ľudí predovšetkým z dedín.
O zabezpečení prímestskej dopravy máme podpísanú dlhodobú zmluvu s Trenčianskym samosprávnym krajom. Vzhľadom na to sme vlani mohli nakúpiť nové autobusy. Počet spojov, ktoré zabezpečujeme, závisí predovšetkým od ekonomiky. Sme schopní urobiť spoj kedykoľvek a kdekoľvek, no ak by ním cestoval jeden človek, bolo by to ekonomicky neúnosné. VÚC samozrejme pamätá na okrajové obce a niektoré spoje do nich dotuje. No aj v tomto smere existujú určité limity.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  2. Virtuálne sídlo v Bratislave
  3. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  4. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  6. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  7. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  8. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 691
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 992
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 501
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 755
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 360
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 602
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 7 932
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 342
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 582
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 971

Hlavné správy z MY Horná Nitra

Viac ako tisícka ľudí strávila deň s mládežou

Na Dni s mládežou sa 
prezentovali stredné školy v okrese, mládežnícke 
organizácie aj miestni 
zamestnávatelia. 
Žiakom základných škôl tak ukázali, čo ich čaká 
v budúcnosti.

FOTO: Peter Župník odfotil mačku, ktorá chcela byť tigrom

Fantazijný svet zvieracej ríše zachytil objektívom na výstave A N I M A popredný slovenský fotograf Peter Župník.

Aj had môže chutiť vynikajúco

Obrovský had, hlava čarodejníka, psík, kukučkové hodiny aj klasické torty plné nežnej fantázie, napríklad tá pre vílu. Všetko toto, ale aj iné diela sa objavili na súťaži o najkrajšiu tortu Slovenska.

Vlado Valenta stretol v horách už trikrát Brockenské strašidlo

Brockenský prízrak alebo aj vidmo. Väčšina z nás ho počas života neuvidí ani jedenkrát. Vlado Valenta bol na dotyk zázračnej pestrofarebnej glorioly už tri razy.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?