Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Kríza v mestskej hromadnej doprave nám nehrozí

Situáciu v banskobystrickej MHD na začiatku tohto roku prostredníctvom médií sledovalo celé Slovensko. Mnohí nad takýmto neúnosným stavom, kde počas pracovných dní jazdili autobusy ako počas víkendu a bolo ich celkovo málo, len nechápavo krútili hlavami.


Ako mohla nastať takáto situácia? Hrozí niečo podobné napríklad aj v mestách hornej Nitry? Na túto tému sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom SAD Prievidza, a. s., MICHALOM DANKOM.

*Pán riaditeľ, čo všetko predchádzalo vyhrotenej situácii v mestskej hromadnej doprave v Banskej Bystrici?
Vrátim sa tri roky dozadu, keď došlo na Slovensku k privatizácii SAD-iek, ktoré mali dovtedy na prevádzkovanie dopravy, teda aj MHD, monopol. Privatizácia priniesla nielen prílev súkromného kapitálu a skvalitnenie služieb, ale aj konkurenciu, ktorá by mala byť na prospech občana. Samozrejme, vznikajú aj niektoré nebezpečenstvá, ktoré sa prejavili aj v Banskej Bystrici. Vedenie tohto mesta totiž vypísalo verejnú súťaž na prevádzkovateľa MHD. Prihlásil sa aj konkurenčný prepravca SAD Zvolen, ktorý súťaž aj vyhral. Riešenie dopravy v tomto krajskom meste podmienil zrušením trolejbusovej dopravy, čo sa aj stalo. Podľa mňa to nebolo najšťastnejšie riešenie, pretože trolejbusová doprava, i keď si vyžaduje väčšie náklady, predsa je najekologickejšia. Navyše v Banskej Bystrici boli trolejbusy dosť krátko, len od roku 1989 a tento druh dopravy sa tu osvedčil. Samozrejme, SAD Zvolen viedli k zrušeniu trolejbusov ekonomické dôvody, no snáď by sa v mestskej pokladnici našli peniaze na jej dotovanie. Prekvapuje tiež, že verejná súťaž sa robila dosť narýchlo, viaceré veci neboli dotiahnuté dokonca.

*Súťaž teda vyhral nový prepravca. Prečo teda nastali problémy, ktorých sme cez médiá boli svedkami?
SAD Banská Bystrica mala spolu s mestom vytvorenú dcérsku spoločnosť, ktorá vlastnila autobusy a trolejbusy. Tie mali byť odovzdané novému prevádzkovateľovi, no nestalo sa tak. A pokiaľ niekomu chýba 35 autobusov, nedá sa MHD, v takom meste ako Banská Bystrica je, zabezpečiť na sto percent. Preto došlo k už známym krízovým stavom.

*Obyvateľov nášho okresu by určite zaujímalo, aká je situácia, čo sa MHD týka, v Prievidzi a v Bojniciach.
V okresnom meste a v Bojniciach v súčasnosti zabezpečujeme MHD prostredníctvom 35 autobusov. Teší nás, že so spojmi sú ľudia spokojní hlavne po poslednej zmene cestovného poriadku. Rozšírili sme totiž linky a pribudli aj dve nové zastávky pri farskom kostole v Prievidzi a pri gymnáziu. Určite sa kvalita cestovania zlepšila.

*Nemusia sa teda ľudia obávať, že by sa aj u nás zopakovala situácia ako v Banskej Bystrici?
Všetko sa môže stať, no len v tom prípade, ak nie sú dohodnuté obchodné vzťahy a zmluva s mestami nie je pre dopravcu dostatočne zaväzujúca. Problémy môžu nastať aj vtedy, ak nie sú jasné ekonomické záležitosti. Pevne verím, že u nás také niečo nehrozí. Musím zdôrazniť, že špecifikom mestských hromadných dopráv je ich vykonávanie vo verejnom záujme. Nikde nefungujú bez toho, aby neboli vykrývané ekonomické straty . Znamená to, že mesto, ktoré chce, aby na jeho území fungovala MHD, musí ju dotovať. To je aj prípad Prievidze a Bojníc, ktoré zo svojho rozpočtu na MHD prispievajú. Aj vďaka tomu sme mohli nakúpiť nové autobusy, a tak pre cestujúcich zabezpečiť kvalitnejšie služby. Ak bude s oboma mestami dobrá spolupráca pokračovať aj v budúcnosti, vozový park by sme mohli modernizovať každý rok.

*Nespomenuli sme ešte Handlovú, ktorá má tiež mestskú hromadnú dopravu.
Mesto Handlová vypísalo verejnú súťaž na prevádzku MHD. Naša spoločnosť SAD Prievidza sa do nej prihlásila ako jediná. Veríme, že sa nám s Handlovou podarí podpísať dlhodobejšiu zmluvu, aby sme mohli zabezpečiť kvalitné cestovanie pre občanov mesta a aj tu realizovať výmenu vozového parku.

*Pristavme sa ešte pri prímestskej doprave, ktorá zaujíma ľudí predovšetkým z dedín.
O zabezpečení prímestskej dopravy máme podpísanú dlhodobú zmluvu s Trenčianskym samosprávnym krajom. Vzhľadom na to sme vlani mohli nakúpiť nové autobusy. Počet spojov, ktoré zabezpečujeme, závisí predovšetkým od ekonomiky. Sme schopní urobiť spoj kedykoľvek a kdekoľvek, no ak by ním cestoval jeden človek, bolo by to ekonomicky neúnosné. VÚC samozrejme pamätá na okrajové obce a niektoré spoje do nich dotuje. No aj v tomto smere existujú určité limity.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 332
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 591
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 020
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 275
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 780
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 747
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 529
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 635
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 562
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 498
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Vážne zraneného rysa zachraňujú v bojnickej zoo

Zraneného rysa videli ľudia najskôr v okolí Podhradia. Vysilenú samicu napokon našli v kuríne rodinného domu v Lehote pod Vtáčnikom. Ošetrovatelia z bojnickej zoo sa momentálne vzácne zviera snažia zachrániť.

Boja sa narastania poplatku za komunálny odpad

Riaditeľ CSS Bôrik poukázal na minuloročné zvyšovanie poplatku za komunálny odpad. V tomto roku by za odpad mali platiť novým systémom, a preto sa bojí ďalšieho nárastu. Obec v nových podmienkach naopak vidí možnosť zníženia poplatku.

Ilustračné foto.

Mobilné odberové miesto pri bojnickej nemocnici bude fungovať i počas víkendu

Mobilné odberové miesto (MOM) pri Nemocnici s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach bude fungovať aj počas 23. a 24. januára.

Testovanie na nový koronavírus.

Mesto Handlová zriadi na skríningové testovanie 13 odberných miest

Mesto Handlová sa pripojí k skríningovému testovaniu obyvateľstva na ochorenie COVID-19. Počas víkendu 23. a 24. januára zriadi 13 odberných miest.

Celomestské testovanie v Košiciach.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Už ste čítali?