Zatiaľ je to len predstava, no nemusí byť nereálna.
Aj u nás sa čoraz častejšie a naliehavejšie hovorí o náhradných rodinách, no ľudia napriek tomu nemajú o nich veľa informácií. Spoločnosť Úsmev ako dar, ktorá je známa svojimi aktivitami v prospech detí z detských domovov, prichádza s novým programom Pride. Práve on by mal prispieť k tomu, aby sa o náhradnom rodičovstve viac vedelo a aby sa našli aj ľudia, ktorí by si deti z domova chceli osvojiť. Spoločnosť Úsmev ako dar má heslo „Aby každé dieťa malo rodinu...“ a chcela by ho naplniť do poslednej bodky. Barbora Kotríková z prievidzskej pobočky Úsmev ako dar vyštudovala psychológiu a keď sa objavil program Pride, zobrala to ako výzvu, možnosť využiť získané vedomosti v praxi. „Vždy som inklinovala k tejto sfére. Je úžasné, že môžem prežívať to, čo deti v domove. Teším sa, keď sa dostanú do rodín a budú šťastné.“
Rodičia, ktorí si chcú osvojiť dieťa, musia absolvovať prípravu. Na Slovensku ju vykonávajú štyri subjekty, medzi nimi v programe Pride aj Úsmev ako dar. „Rodičia by totiž mali vedieť aké sú formy náhradnej starostlivosti a čo všetko to obnáša. Musia vedieť, aké majú povinnosti, ale aj práva, ktoré podmienky musia splniť, aby mohli dieťa prijať. Mimoriadne dôležité však je, aby vedeli, aké sú deti z detských domovov. Majú totiž za sebou špecifické skúsenosti z prostredia domova, občas môžu byť zlé, nesú si so sebou rôzne traumy. Náhradní rodičia sa musia snažiť pochopiť toto správanie.“ O tomto všetkom hovorí s potenciálnymi náhradnými rodičmi aj Barbora Kotríková, ktorá má v rámci Pride označenie trénerka. Špecifikom tohto programu je nielen príprava na osvojenie dieťaťa, ale ďalšia systematická práca s dieťaťom a jeho novými rodičmi aj v budúcnosti.
V týchto dňoch začína kampaň spoločnosti Úsmev ako dar venovaná náhradnému rodičovstvu. „Záujemcov o osvojenie dieťaťa je u nás dosť. Skôr chceme, aby sa náhradnému rodičovstvu venovala v našej spoločnosti patričná pozornosť a predovšetkým úcta. Neraz sa totiž na takýchto rodičov okolie pozerá ako na mimozemšťanov. V iných krajinách si ich mimoriadne vážia, majú vysokú prestíž. U nás to tak zatiaľ nie je a my by sme to chceli zmeniť,“ zdôraznila B. Kotríková. Kampaň budú sprevádzať televízne spoty, množstvo plagátov, no predovšetkým otázka: Máte voľné miesto vo svojom srdci?