Žiaľ, sadli sme si do tmavého kúta. Už som dojedala dezert, keď sme si všimli na stene nejaké chrobáčiky. Automaticky som vyskočila a spod mojej stoličky vybehla ďalšia podozrivá háveď. Nakoniec som sa odhodlala pozrieť bližšie. Boli to malé šváby, tzv. rusi. Viac nám nebolo treba. Zobrali sme nohy na plecia a odvtedy sme do reštaurácie nevstúpili. Radšej oželiem výborné jedlo, ako by som mala vždy pátrať, čo je v ňom zapečené.
Mnohých v poslednom čase šokovali i zábery z českých reštaurácií. Ľudia len krútili hlavami, s otázkou, či je to vôbec možné. My sme položili túto otázku riaditeľovi Regionálneho úradu verejného zdravia (RÚVZ) v Bojniciach Gabrielovi Šimkovi. „U nás v regióne nenájdete reštaurácie, ktorých priestory by sa podobali na zábery z televízie. Všetky zariadenia minimálne spĺňajú základné štandardy z hľadiska hygieny a epidemiológie. Kvalita však nie je stále rovnaká vo všetkých prevádzkach, kolíše v závislosti od majiteľov a personálu. Veľkú úlohu hrajú hlavne zákazníci,“ upozorňuje riaditeľ a pokračuje: „Pokiaľ nie je zákazník spokojný s jedlom, ktoré dostane na stôl, mal by ho reklamovať a samozrejme avizovať nedostatky na Úrad verejného zdravia. Reagujeme i na anonymné sťažnosti od občanov.“ Každé zariadenie poskytujúce stravu musí u nás prechádzať pravidelnými prehliadkami a pri otvorení musí mať každá reštaurácia i rýchle občerstvenie vypracovaný prevádzkový poriadok. Ten rieši celý postup práce s potravinami a proces upratovania, dezinfekcie a deratizácie. „Treba si uvedomiť, že sa tu pracuje s komoditami ako zelenina, ovocie, či múka. Vždy je možnosť, že sa s nimi do kuchyne dostane i hmyz. Majiteľ je ale povinný, ak narazí na podobný problém, urobiť všetky potrebné opatrenia podľa prevádzkového poriadku. Musí znížiť výskyt nežiadúceho hmyzu. Faktom však zostáva, že dostať sa v tejto oblasti na nulu nie je reálne možné. Čo sa týka švábov v spomínanej reštaurácii, predpokladáme, že nejde len o problém jej prevádzky, ale o problém celej budovy. Dôležité je podniknúť potrebné opatrenia na minimalizovanie ich výskytu,“ vysvetľuje G. Šimko. V rámci spádového regiónu má RÚVZ na starosti viac ako dvetisíc reštauračných prevádzok od veľkých jedální cez reštaurácie až po stánky s rýchlym občerstvením. Počet pracovníkov úradu umožňuje vykonať kontrolu v každom zariadení priemerne raz za rok. Prioritou sú najmä školské a závodné jedálne. „Keď sa už do prevádzky dostaneme, to nie je len o tom, že pozrieme iba prostredie v ktorom sú potraviny skladované. Zaujímame sa i o dodržiavanie záručnej doby potravín, kontrolujeme správnu teplotu, odoberáme jedlo na mikrobiologický rozbor,“ hovorí riaditeľ. Najčastejšie sa pracovníci RÚVZ stretávajú s problémom „kríženia čistej a špinavej prevádzky“, čo znamená, že na jednom mieste sa pracuje s uvarenou i surovou stravou a dostávajú sa spolu do kontaktu.
Zaujímavé je, že nespokojný zákazník v reštaurácii nie je nijakou raritou a predsa, G. Šimko konštatuje: „Sťažností od návštevníkov reštauračných zariadení je minimum. Ako riaditeľ pracujem na RÚVZ šesť rokov, ale spomínam si len na jediný prípad, kedy sa klient dožadoval kontroly reštaurácie.“
Prestalo aj vám v poslednom čase chutiť jedlo, ktoré si sami neuvaríte, hoci donedávna ste nemali zábrany navštevovať reštaurácie i každý deň? Môžeme vám povedať, že zrejme to nebude naozaj také strašné, ako sme videli v médiách. Veď kto iný pozná reštauračné kuchyne lepšie ako riaditeľ RÚVZ Gabriel Šimko a on sa myšlienke na dobrú večeru v reštaurácii nebráni.