Investičné akcie
Na tento rok je vyčlenených pre školstvo približne desať miliónov korún, pričom investičné akcie sú financované v dvoch líniách cez odbor školstva a cez odbor výstavby a regionálneho rozvoja MsÚ Prievidzaštyri milióny. Pričom zo štátu mali školy nárok len na štyri a pol milióna korún, ďalšie prostriedky na rozvoj školstva vyčlenilo samotné mesto. „Najväčšou plánovanou akciou odboru školstva je rekonštrukcia strechy na dvoch pavilónoch ZŠ Rastislavovej a tiež dokončenie plynovej kotolne na ZŠ Mariánska. Tieto investície sú hradené z prostriedkov, ktoré dostáva každá škola zo zákona, čo predstavuje sedemstopäťdesiat korún ročne na žiaka. Tiež sa spolupodieľame sa na financovaní projektov na ktoré sme dostali peniaze z Európskej únie. Na ZŠ Energetikov, ktorá má špecializované futbalové triedy sa buduje umelý trávnik,“ upresňuje Milan Rybanský, vedúci odboru školstva. Odbor výstavby a regionálneho rozvoja, zase realizuje vybudovanie protipožiarnych dverí na ZŠ Šafárika v hodnote dva milióny korún. Na túto základnú školu poputuje aj druhá významná investícia. „Z Krajského športového centra v Trenčíne sme dostali dotáciu vo výške 100 tisíc korún na vybudovanie ihriska pre plážový volejbal a mesto prispeje sumou takisto 100 tisíc korún. Ihrisko bude dobudované dokonca septembra,“ dodáva Vladimír Falat, vedúci odboru výstavby a regionálneho rozvoja. O menších investičných zámeroch si rozhodujú školské zariadenia samé. V budúcnosti by na rozvoj školstva v meste mali ísť i finančné prostriedky, ktoré Prievidza získa odpredajom školských objektov.
Personálne zabezpečenie
Školy sú personálne zabezpečené, pričom dopyt po pracovných miestach je vyšší ako ponuka, kvôli znižujúcemu sa počtu detí a určitá skupina učiteľov je nezamestnaná. Paradoxne na druhej strane je nízky počet kvalifikovaných pedagógov v odboroch zemepis, cudzí jazyk a výpočtová technika. Kvalifikovaní ľudia v posledných dvoch nachádzajú veľmi dobré uplatnenie v praxi, kde sú lepšie odmeňovaní. V dôsledku tohto sú predmety sú vyučované nekvalifikovanými. V súčasnosti sme sa dostali do štádia, kedy sme skončili s racionalizáciou školstva v meste a teraz by sme sa chceli zamerať práve na zvyšovanie kvality vyučovania. Prijali sme určité opatrenia. Učiteľom nemajúcim potrebnú kvalifikáciu na predmety ktoré vyučujú, vytvárame podmienky, aby si doplnili požadované vzdelanie. Problémom však je nedostatočné finančné ohodnotenie pedagógov. Pokiaľ nebudú v rezorte školstva primerané platy, len veľmi ťažko nalákame kvalitných ľudí,“ upozorňuje M. Rybanský. V tomto smere už štát podnikol koncom minulého školského roku prvé kroky. Schválená bola nová platová tabuľka pre učiteľov. No dodnes nemá mestský úrad potrebný objem finančné prostriedky na vyplácanie platov podľa nej. „Máme len neoficiálne informácie z tlače a ministerstva, že situácia by sa mala vyriešiť do 15. septembra. Bez týchto peňazí nemôžme vytvoriť základňu pre stabilizáciu školstva u nás,“ konštatuje vedúci odboru.
Školské jedálne
Už dlhšiu dobu sa mesto zaoberá existenciou zariadení školského stravovania. Na základe požiadaviek rodičov podalo rozhodnutie, udržať pre tento školský rok jedálne pri všetkých základných i materských školách. Súčasný systém je však veľmi finančne náročný. M. Rybanský potvrdzuje, že mesto z tohto dôvodu pripravuje zmenu vo fungovaní školských jedální: „Existenciu uvedených zariadení ohrozuje neustále zvyšovanie cien energií a znižujúci sa počet detí. Je teda nevyhnutné do budúcnosti spraviť razantnejšie opatrenia, aby neustále nedochádzalo k zvyšovaniu nákladov a tým aj zvyšovaniu poplatkov za stravovanie. Na racionalizáciu školských jedální máme pripravených viacero modelov, ktoré prednesieme na mestskom zastupiteľstve. Každá z možností bude smerovať k zachovaniu kvality tohto typu stravovania a zároveň k znižovaniu nákladov. Uisťujem rodičov, že v tomto školskom roku pôjde zatiaľ všetko po starom.“
Detské jasle
V minulosti boli vo väčších mestách detské jasle samozrejmosťou. Avšak tento druh zariadenia v Prievidzi dnes neexistuje a ani v blízkej dobe sa nepočíta s jeho vytvorením. „Monitorovali sme situáciu u riaditeliek materských škôl, či nie je žiadosť rodičov o vytvorenie detských jaslí. Takúto požiadavku sme nezaregistrovali. Dokonca sa nezrealizovali ani pokusy vytvoriť súkromné jasle. Mali sme troch žiadateľov o priestory na tento účel, ale na ďalšie rokovania už neprišli.