Dotkne sa nás to aj po ekonomickej stránke, pretože nám bude krátený rozpočet asi o 500 tisíc korún,“ hovorí riaditeľ Základnej školy v Kanianke Anton Smatana. Napriek tomu boli na otvorenie nového školského roku pripravení. Ešte minulý týždeň robili vnútorné úpravy tried, ktoré svojpomocne vymaľovali, vykosili a vyčistili ihriská a areál školy.
V Kanianke otvárajú dve triedy prváčikov po 18 žiakov. Na prvom stupni je podľa A. Smatanu zabezpečená odbornosť pedagógov takmer na 100 percent. „V ročníkoch 5 –9 sa blíži k 92 percentám. V súvislosti s učiteľmi musím spomenúť, že od 1. júla tohto roku majú zvýšené platy. Robili sme analýzu a zistili, že do konca roka nám na mzdy chýba 720-tisíc korún. Žiaľ, doteraz som nedostal odpovede z krajského školského úradu ani ministerstva školstva, ako túto situáciu riešiť. Robíme aspoň rôzne úsporné opatrenia. Namontovali sme merače teplej úžitkovej vody. Doteraz sme platili paušálne 50 tisíc korún. Po namontovaní meračov sme za júl a august ušetrili sto tisíc korún. Tieto peniaze by sme chceli z prevádzkových nákladov presunúť na mzdové.“
V rámci učebných plánov sa môžu žiaci v Základnej škole v Kanianke v rozšírenom vyučovaní venovať angličtine a nemčine už od tretieho ročníka. Pestrá je tiež mimoškolská činnosť, ktorá je aj tu riešená formou vzdelávacích poukazov. Na výber majú žiaci až 45 rôznych krúžkov. „Vlani fungovalo 28. Záujem medzi deťmi bol o ne veľký, veď vzdelávacie poukazy zo všetkých žiakov neodovzdalo asi len 15. Na druhej strane máme v krúžku komorného spevu aj stredoškoláčky z Prievidze,“ dodal A. Smatana.
Po zrušení Základnej školy Krššákovej v Handlovej pribudlo v ZŠ na Školskej ulici v Handlovej asi 50 nových žiakov. Riaditeľ tejto školy Jozef Ondriš pre MY Hornonitrianske noviny povedal, že naplnenie tried je optimálne, i keď by mohlo byť aj vyššie. „Snažili sme sa počas prázdnin budovu školu skrášliť, čo zapadá do rámca projektu jej revitalizácie na roky 2002 až 2006. Vymaľovali sme napríklad školský klub a vstupné priestory do budovy. Využili sme pri tom svetlé veselé farby, aby sa škola oživila a presvetlila.“
Areál tejto školy je plný zelene, čo pripomína lúku a les. „Chceli by sme v ňom preto vybudovať náučný chodník, ktorý by sme využívali pri vyučovaní,“ povedal o smelých plánoch J. Ondriš.