BOJNICE / PRIEVIDZA. Nemocnica v Bojniciach bojuje s vyťaženosťou svojho urgentného príjmu. Na ňom často končia pacienti, ktorí patria na lekársku pohotovosť či k obvodnému lekárovi.
Vedenie nemocnice apeluje na pacientov, aby návštevu urgentu vždy zvážili, pretože čím viac ľudí s nezávažnými stavmi príde, tým viac sa predlžujú čakacie doby na vyšetrenia.
Prednosť totiž vždy dostanú ľudia v stave, ktorý ohrozuje ich život. Nepomôže ani ani zavolať si sanitku, pretože všetci pacienti absolvujú triáž, ktorá určí ich poradie. Ľudia s menej závažnými ťažkosťami tak na vyšetrenie môžu čakať aj 24 hodín.
Vplyv na množstvo pacientov na urgentnom príjme môžu mať podľa vedenia nemocnice dovolenky špecialistov, absencia obvodných lekárov, ale aj presťahovanie pohotovosti na novú adresu.
Na sociálnych sieťach sa nezriedka objavujú laické odporúčania navštíviť urgent „pre istotu“. Odborníci však upozorňujú, že nejde o správny prístup a takýchto pacientov nemusia vyšetriť.

Menej ľudí na pohotovosti
Zdravotná pohotovosť pre dospelých aj deti od prvého augusta funguje na novej adrese.
Z budovy Unikliniky sa presťahovala do rodinného domu na Tajovského ulici 6 v Prievidzi. Stretlo sa to s vlnou kritiky.
„Je to nešťastné riešenie. Je tam problém zaparkovať. Hlavne, že na severe je prázdne zdravotné stredisko,“ myslí si Marcela.
„Je to pohotovosť na celý okres, v panike hľadať adresu, keď pohotovosť má byť v nemocnici či na poliklinike, je už moc,“ napísala Dagmara.
Pohotovosť prevádzkuje spoločnosť Lekárske a zdravotnícke služby. Jej zástupkyňa Zdenka Poliaková informovala, že pacienti sa im zatiaľ na parkovanie nesťažovali a kto chcel, tak k nim trafil. Doplnila však, že po presťahovaní zaznamenali pokles pacientov.
„Pohotovosť už nie je na takom exponovanom mieste. Predtým, keď išli ľudia okolo, prišli na pohotovosť, aj keď to nebolo nevyhnutné. Dnes už prídu vtedy, keď to naozaj potrebujú,“ vysvetlila.
Priznala však, že časť pacientov sa mohla presunúť na urgentný príjem do nemocnice. Aj na dverách bývalých priestorov informujú, kam sa pohotovosť presťahovala aj s telefonickými kontaktmi, podľa nej si to ľudia neprečítajú a zamieria rovno na urgent.
Kto patrí na urgent a kto nie
Takýto postup však v nemocnici považujú za nezodpovedný. Urgentný príjem je totiž určený len pre pacientov vo vážnom stave.
„Zabezpečuje poskytnutie rýchleho diagnostického a liečebného zásahu pacientom, u ktorých dôjde k náhlej zmene zdravia. A to tak závažnej, že ich ohrozuje trvalým poškodením zdravia alebo životných funkcií,“ vysvetlil primár urgentného príjmu v nemocnici v Bojniciach Miloš Panovčík.
Ide najmä o závažnejšie úrazy, stavy prejavujúce sa silnou bolesťou, dušnosťou, zmenou vedomia, známkami cievnej mozgovej príhody, krvácavé stavy, náhlu zmenu správania s ohrozovaním seba alebo okolia. Ide o stavy, u ktorých sa predpokladá hospitalizácia v nemocnici.
Naopak, na urgent nepatria pacienti s chronickými alebo dlhotrvajúcimi ťažkosťami, s ľahkými úrazmi ako sú udretia končatín či malé rezné ranky, ľudia s bežnými ľahkými infekciami ako kašeľ, bolesti hrdla, nezávažné vracanie a hnačky a pacienti s nezávažnými bolesťami brucha.
Nepatria sem ani bolesti pohybového aparátu bez prejavov akútneho zápalu či opuchu.
Pacientov triedia
Primár upozornil, že všetci pacienti na urgente prejdú triážou, v rámci ktorej sú rozdelení podľa naliehavosti do kategórií. Od toho sa následne odvíja dĺžka čakania na vyšetrenie.
„Urgentný pacient je ošetrený v čo najkratšom čase. Naopak, nezávažné stavy takto môžu čakať na ošetrenie až do 24 hodín,“ upozornil.
Triážny systém platí aj pre pacientov, ktorých privezie rýchla zdravotná služba. Primár upozornil, že ak si niekto zavolá záchranku len preto, aby sa vyhol čakaniu, je to zbytočné.
„Ak lekár vyhodnotí ich stav ako nezávažný, rovnako ostávajú čakať na podrobnejšie vyšetrenie v čakárni.,“ vysvetlil.
Nápor pacientov na urgentnom príjme predlžuje čakacie doby a komplikuje prácu lekárom.

„Bežne sa stáva, že sa v ambulanciách naakumulujú dva či tri vážne stavy, ktoré personál zamestnajú často aj na dve hodiny. Ľudia to nevidia a napriek vysvetleným pravidlám triáže odmietajú akceptovať dobu čakania na vyšetrenie a sú nervózni. V takých podmienkach sa potom pracuje veľmi ťažko,“ priznal Panovčík.
Doplnil, že každý urgentný stav riešia prednostne a po adekvátne dlhú dobu. Predlžuje sa tak najmä čas čakania u menej závažných stavov.
Nemusia ošetriť každého
Primár potvrdil, že je dosť prípadov, keď pacientov na urgentnom príjme neošetria.
„Ľudia často potrebujú iba usmerniť, vysvetliť, že ich zdravotný problém je nezávažný. Často zabúdajú, že s takýmito ťažkosťami im veľmi efektívne poradia v lekárňach. Veľa pacientov odošleme na pohotovosť alebo nasledujúci deň k obvodnému lekárovi,“ vysvetlil.
Riešenie situácie vidí v tom, že pacienti sa naučia, že urgentný príjem musí ostať „rezervovaný“ pre akútne stavy. Že narazený prst či viróza ich na živote neohrozuje.
„Musia si uvedomiť, že ktokoľvek z nás sa môže ocitnúť v situácii akútneho ohrozenia zdravia. Vtedy je základom voľné lôžko v ambulancii urgentného príjmu a stopercentné nasadenie zdravotného personálu, ktorý sa práve nezaoberá boľavým kolenom,“ doplnil Panovčík.
Ani na pohotovosť však nepatria všetky ťažkosti. Lekári ošetria pacientov s akútnymi závažnými stavmi, ktoré nepočkajú do ďalšieho dňa.
„Ľudia však prichádzajú aj s týždeň pretrvávajúcicmi tráviacimi problémami, alebo žiadajú odbery či sono vyšetrenie. Niekedy si chodia dať dokonca predpísať lieky,“ priblížila Poliaková.

Na to, ktorých pacientov ošetria na urgentnom príjme a ktorých na pohotovosti, nemali jednotný názor ani samotní lekári. Zástupcovia nemocnice a spoločnosti prevádzkujúcej pohotovosť sa preto stretli, aby si postup zjednotili.
„Dobrou správou je, že sme neidentifikovali žiadny systémový problém, skôr sa jednalo o chyby jednotlivcov,“ informoval Ján Krbúšik, námestník pre liečebno-preventívnu starostlivosť bojnickej nemocnice.
Doplnil, že predstavy a postupy jednotlivých lekárov môžu byť mierne odlišné, ale pre dobré fungovanie spolupráce je nutné ich čo najviac zjednotiť.
Lekárov chcú o tom informovať aj na seminári, ktorý k tejto téme pripravujú na koniec tohto roka.
