PRIEVIDZA. Vedenie Prievidze chce zrušiť historické uznesenie z roku 2011 týkajúce sa obchvatu mesta, na ktorý obyvatelia čakajú už takmer dve desaťročia.
V ňom sa samospráva v minulosti zaviazala vybudovať prepojenie z križovatky na sídliskách Zapotôčky a Nové mesto na plánovaný obchvat mesta.
Napojenie malo byť z križovatky ulíc Ľ. Ondrejova, Nábrežnej ulice a Ulice P. J. Šafárika. Mesto tiež tiež malo vybudovať most ponad rieku Nitru, cez ktorý mala viesť cestná spojnica z Prievidze do Kanianky.
Reagujú na aktuálne dianie
Radnica plánovaním zrušením tohto záväzku reaguje na aktuálne obstarávanie novej štúdie uskutočniteľnosti druhej etapy obchvatu Prievidze.
Primátorka Katarína Macháčková vysvetlila, že pri tomto rozhodnutí po štrnástich rokoch dôsledne zvážili nové okolnosti, možnosti a riziká spojené s pôvodným záväzkom.
"Potrebujeme si uvoľniť ruky a nebyť viazaní tým, čo dnes nie je ani technicky, ani z pohľadu platnej územnoplánovacej dokumentácie uskutočniteľné,“ uviedla primátorka.
O návrhu bude rokovať mestské zastupiteľstvo v najbližšom období.

Mesto chce k tomuto kroku pristúpiť po tom, ako na jeseň minulého roka Slovenská správa ciest vyhlásila verejné obstarávanie na štúdiu realizovateľnosti druhej etapy obchvatu Prievidze. Úspešným uchádzačom, ktorý ju má vypracovať, je spoločnosť DOPRAVOPROJEKT, a. s. Bratislava.
Od štúdie radnica očakáva odporúčania, kde a ako má byť obchvat vedený, aký má dopravný potenciál, čo dáva zmysel z pohľadu mobility aj životného prostredia.
"Nemôžeme sa dnes držať niečoho, čo bolo v minulosti predpokladané, ak sa pripravuje realizácia úplne nového odborného posúdenia celej situácie,“ vysvetľuje vedúca odboru stavebného poriadku, výstavby a životného prostredia Andrea Nikmonová.
Náklady chcú presunúť na štát
Zrušenie starého záväzku mestu v budúcnosti umožní požadovať, aby bolo napojenie miestnych ciest na obchvat súčasťou takzvaných vyvolaných investícií, čo znamená, že by boli financované zo strany štátu, nie mesta.
„Ak štúdia potvrdí potrebu dopojenia, budeme požadovať, aby ho zabezpečila Slovenská správa ciest v rámci samotnej stavby obchvatu," povedala Nikmonová.
Doplnila, že pri väčších dopravných projektoch sú takéto stavby bežne súčasťou vyvolaných investícií. Príkladom má byť aj napojenie sídliska Píly v rámci dostavby prvej etapy obchvatu.

„Takýto prístup je výhodnejší, odbremeňuje mestský rozpočet a zabezpečuje, že všetky súčasti dopravného riešenia budú navrhnuté a realizované komplexne. Práve nevhodná realizácia by mohla naopak viesť k novým dopravným problémom a zvýšenému tranzitu v oblastiach, kde to nie je žiaduce,“ dodala primátorka.
Cestu do Kanianky nemožno napojiť
Mesto pripomenulo aj fakt, že trenčianske krajské zastupiteľstvo nevyhovelo jednej z požiadaviek v pôvodnom uznesení o zahrnutí požiadavky vybudovania cesty III. triedy, ktorá by bola pokračovaním miestnej komunikácie od sídliskovej križovatky a plánovaného mosta ponad rieku Nitra do Kanianky.
Kraj to odôvodnil tým, že technické a legislatívne obmedzenia povoľujú na cestu prvej triedy napojiť len cestu druhej alebo tretej triedy, čo robí časť historického uznesenia neuskutočniteľnou.
Macháčková avizuje, že mesto je pripravené prijať nové uznesenie, ktoré bude stáť na reálnych možnostiach a aktuálnych odporúčaniach.

Na obchvat mesta Prievidžania čakajú už takmer dve desaťročia. V závere júla bolo doriešené financovanie dostavby prvej etapy z eurofondov. Po nevyhnutných administratívnych úkonoch nadobudne platnosť zmluva o dielo a zhotoviteľovi začnú plynúť lehoty, v ktorých má stavbu dokončiť.
"V aktívnej komunikácii s ministerstvom dopravy stále pokračujeme, pretože pre mesto je veľmi dôležitá aj druhá etapa obchvatu. Až obidve plánované etapy budú pre naše mesto trvalým riešením,“ zdôraznila primátorka.