BOJNCE. Nemocnica v Bojniciach má podpísanú prvú zmluvu na ďalšie obdobie. Vedenie zdravotníckeho zariadenia sa na podmienkach dohodlo s najmenšou zdravotnou poisťovňou Union.
"Z poisťovne sme dostali návrh, niektoré časti som telefonicky namietal a po úpravách sme novú zmluvu podpísali," informoval riaditeľ nemocnice Peter Glatz.
Doplnil, že podmienky nie sú úplne podľa predstáv nemocnice. "Ale vieme s tým žiť. S Unionom máme dohodu, že v septembri vyhodnotíme čerpanie zmluvy a v prípade potreby si opäť si sadneme za rokovací stôl," doplnil.
So Všeobecnou zdravotnou poisťovňou sa ešte začiatkom mája dohodli na dodatku k súčasnej zmluve, ktorý platí do konca júla. Ten nemocnici zaručil uhrádzanie preddavkov vo výške, ktorú určila poisťovňa.
Riaditeľ nemocnice avizoval, že ide o dočasné riešenie a v súčasnosti prebiehajú rokovania o uzatvorení novej zmluvy.
"Do polovice júna by sme mali získať predstavu poisťovne o balíku peňazí na paušálnu platbu za hospitalizácie, my sme im našu predstavu prezentovali na osobnom stretnutí," vysvetlil Glatz.
Vypovedanie zmlúv je krajné riešenie
V minulosti avizoval, že nevýhodné zmluvy s poisťovňami nepodpíše. V závere mája sa jeho slová potvrdili, nemocnica sa rozhodla vypovedať zmluvu poisťovni Dôvera, ktorej podmienky neakceptovala.

Glatz je pripravený tak spraviť aj v prípade štátnej poisťovne. "Samozrejme, ide o krajné riešenie, žiadna strana nechce, aby k niečomu takému došlo," povedal.
Zmluva, ktorú nemocnica Dôvere vypovedala, platí do konca augusta. Počas tohto obdobia sa pre jej poistencov pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti nič nemení.
"Nemocnica je povinná ošetriť každého poistenca Dôvery, nie je možné, aby niektorého odmietla. V prípade, že by k tomu predsa len došlo, prosíme, aby nás kontaktoval. Starostlivosť mu zabezpečíme u iných zmluvných poskytovateľov v čo najbližšom okolí," avizoval PR špecialista Dôvery Matej Štepiansky.
Že poistencom Dôvery v nemocnici poskytujú štandardnú zdravotnú starostlivosť ako doteraz, potvrdil aj Peter Glatz.
"Poisťovňa Dôvera nás požiadala o možnosť umiestniť vo vestibule pri hlavnom vchode do monobloku svoj informačný stánok," avizovala nemocnica na facebooku s tým, že žiadosti vyhoveli.
Klienti sa tak môžu ohľadom aktuálnej situácie informovať osobne, pracovníci poisťovne sú im k dispozícii priamo v nemocnici.
Definitívne riešenie sa odsúva
Pacientov bojnickej nemocnice tvorí približne šesťdesiat percent poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne, tridsať percent poistencov Dôvery a desať percent poistencov Unionu.
Finálne riešenie ohľadom nových zmlúv sa presúva v prípade Všeobecnej zdravotnej poisťovne na koniec júla a v prípade Dôvery na koniec augusta. Vtedy by už malo byť jasné, aké zmluvy a za akých podmienok s nimi nemocnica uzatvorí.
"Spomedzi nemocníc druhej kategórie patrí naša nemocnica z hľadiska počtu hospitalizácií, produkcie či náročnosti operácií, ktoré robíme, k dvom či trom najvýkonnejším, no platení sme druhí či tretí od konca," zopakoval riaditeľ výhradu, pre ktorú nemocnica vystúpila z Asociácie nemocníc Slovenska a o podmienkach nových zmlúv rokuje sama.

Doplnil, že pokiaľ poisťovne pridajú na platbách len symbolicky, tak zdravotnú starostlivosť nemocnica nedokáže poskytovať v potrebnej miere.
"Všetky tieto kroky robíme pre obyvateľov hornej Nitry, aby zdravotná starostlivosť v našej nemocnici bola financovaná na takej istej úrovni ako v iných porovnateľných nemocniciach. Očakávame, že táto požiadavka bude braná vážne," doplnil Glatz.