LEHOTA POD VTÁČNIKOM. Majú najazdených milióny kilometrov. Cez deň sú to vodiči a v noci strážnici. Vodiči kamiónov sú najzraniteľnejší počas spánku. Zažili krádeže, lúpežné prepadnutia i plynové uspatia. I napriek tomu považujú túto prácu stále za celkom bezpečnú.
Vo svojich nákladných autách pôsobia síce ako tichí pútnici moderného sveta, dobre ukrytí v pokoji a izolácii od svojho okolia, ale na akcii, ktorá je stretnutím profesionálov za volantom a prepravcov nákladov na dlhé vzdialenosti, ukázali, že sa vedia aj baviť.
Stretnutie viac ako stovky priaznivcov trakerov, vodičov kamiónov a ich obdivovateľov sa na hornej Nitre uskutočnilo aj tento rok na rovnakom mieste ako predchádzajúce dva ročníky, a to opäť v areáli dopravného centra pri obci Lehota pod Vtáčnikom.
Kamióny sú opäť populárne
Záujem verejnosti o akciu má na hornej Nitre z roka na rok stúpajúcu tendenciu a hoci nejde o klasický zraz ťahačov, na aké sme zvyknutí zo sveta, láka práve pre svoju komornejšiu až rodinnú atmosféru. Potvrdila to aj Katarína Šagátová, zodpovedná za jeho organizáciu.
„Kamióny sa opäť stávajú populárnejšími. Bolo to vidieť aj na tomto zraze, ktorý bol síce pre šoférov na pozvánky, ale verejnosť mala umožnený vstup bez obmedzenia. Netradičné bolo aj to, že varili manželky kamionistov. Naším cieľom bol predovšetkým relax,“ doplnila.
Len čo vodiči slávnostne naleštených ťahačov ukončili všetky prípravné práce, záujem o do detailu prepracované interiéry prejavili aj zvedaví návštevníci, ktorých sa tu i napriek daždivému počasiu stretlo opäť mimoriadne veľa.
Organizátori pripravili pre všetkých, ktorí prišli zaujímavý sprievodný program plný súťaží a dobrej nálady. Kilometroví milionári z ťahačov sa k nim ochotne pripojili, ukázali svoje autá a prezradili veľa zaujímavého.
Cez deň vodiči, v noci strážnici
Zoltán Nagy z Lehoty pod Vtáčnikom jazdí na kamióne dvadsaťtri rokov a na jeho tachometri začínajú milióny najazdených kilometrov číslovkou tri. Mesačne ich robí okolo desaťtisíc. Vystúpiť z bezpečnej kabíny ťahača a komunikovať s ľuďmi je preňho zakaždým výzva.
„Rád jazdím sám a nikoho ďalšieho k tomu nepotrebujem. Už som si za tie roky zvykol a poradiť si viem takmer so všetkým. Som na to pripravený a neraz som si to mal možnosť celkom úspešne vyskúšať," dodal.

Tak ako ostatní, aj on niekoľkokrát precestoval naprieč celú Európu všetkými smermi a až na pár výnimiek považuje túto prácu na cestách za celkom bezpečnú. O niečom inom to je na parkoviskách, keď šoféri oddychujú a zároveň strážia svoje autá.
„Najzraniteľnejší sme počas spánku. V Španielsku mi dokázali vybrať z nádrží naftu i napriek dvojitému isteniu otváracieho systému. Raz som sa zobudil a v kabíne bol zlodej s mojou peňaženkou v ruke. Zahodil ju a utiekol keď zistil, že sú v nej len karty a žiadna hotovosť,“ doplnil.
Radoslav Kotrík z Partizánskeho začínal ako hasič v Leviciach. Po deviatich rokoch zmenil povolanie a stal sa vodičom. Šoférovanie veľkých áut ho lákalo odmalička. Za volantom ťahača sedáva už dvadsať rokov a najazdil viac ako dva milióny kilometrov.