NOVÁKY. Obyvatelia Duklianskej ulice v Novákoch majú obavy. V dopravných špičkách parkujú rovno pred ich rodinnými domami kamióny naložené výbušninami. Ich vjazd a výjazd na hlavnú cestu komplikuje križovatka, na ktorú dlhší čas upozorňujú.
Nákladné autá vozia nebezpečný náklad do Vojenského opravárenského podniku okolo rodinných domov po ulici plnej chodcov a cyklistov. Ľudia žiadajú novú prístupovú cestu do závodu a bezpečnostné úpravy na Duklianskej. Kompetentní tam zatiaľ osadili len zrkadlo.
Obyvatelia sa obávajú ďalšieho nešťastia
„Necítim sa tu vôbec bezpečne, po ceste medzi našimi domami chodí aj tridsať kamiónov denne. Ich hmotnosť ju už začína deformovať do jednej strany, čo vidieť aj na plotoch. Už tu boli aj dve havárie kamiónov a nikto netušil, čo viezli. Našťastie sa nič nestalo,“ uviedol Nováčan Ľuboš Karak.
Strach z nákladných áut naložených muníciou má aj ďalší obyvateľ Duklianskej ulice Koloman Svaček.
„Len raz to tu vybuchne a už tu nebude ničoho. Žijem tu od narodenia, mám 75 rokov a nemám z toho vôbec dobrý pocit. Videl som tu aj nehodu a asi sme mali len veľké šťastie, že sa nič nestalo. Jazdí tu čím ďalej tým viac týchto áut a to tu nebolo,“ doplnil.
Po výbuchu spred osemnástich rokov, ktorý bol najväčšou priemyselnou haváriou u nás a zrovnal Vojenský opravárenský podnik so zemou, sa prestala využívať aj železnica, a to i napriek tomu, že v blízkosti areálu je železničná prípojka.

Problematickú situáciu eskalovalo oznámenie VOP o spustení novej plniacej linky na veľkokalibrovú muníciu pre tanky a mínomety, o ktorej s obyvateľmi dotknutej oblasti nikto verejne nekomunikoval. Ani o tom, prečo musia práve ich ulicou prepravovať tony nebezpečných nákladov.
Úrady upozornil občiansky aktivista
Kompetentných upozornil na problém občiansky aktivista Vladimír Šimko, ktorý má osobné skúsenosti s vozidlami na tejto ulici a bol aj pasívnym účastníkom dopravnej nehody nákladného auta s označením ADR, ktoré prepravovalo nebezpečný náklad.
„V posledných rokoch sa postupne začali objavovať aj stavebné a iné špeciálne autá. Táto ulica sa zmenila na tranzitnú trasu pre ťažké nákladné vozidlá a kamióny s nebezpečným nákladom,“ upozornil Šimko.
Ako ďalej uviedol, z bežnej miestnej cesty sa tak stala priemyselná trasa, cez ktorú denne prechádzajú desiatky nákladných áut. Nárast dopravy, spojený s pohybom cyklistov a chodcov, vytvára veľmi nebezpečné podmienky a vyvoláva obavy o bezpečnosť.
Duklianska ulica, ktorá je k vojenskému závodu zároveň jedinou prístupovou cestou, navyše nemá ani na jednej zo strán cesty žiadny chodník pre chodcov a cyklistov.

„Počas týždňa a hlavne cez víkend, je cesta preplnená desiatkami cyklistov a jej profil pre autá a ťažkú techniku sa tak stáva ešte problémovejším. Tento zmiešaný typ premávky vytvára veľmi nebezpečné situácie,“ doplnil.
Podľa jeho slov mnohí z obyvateľov ulice majú ešte stále čerstvé spomienky na výbuch v areáli Vojenského opravárenského podniku Nováky, pri ktorom prišlo o život osem ľudí, spôsobil značné poškodenie a šok v komunite. Zároveň tvrdí, že tento výbuch v minulosti vyvolal vážne psychologické traumy u mnohých obyvateľov, ktorí ho prežili.
„Niektorí ľudia sú stále traumatizovaní. Pamätajú si tlakové vlny a zvuky výbuchu. Strach, že sa to môže zopakovať, je reálny. Je to stále veľmi bolestivá spomienka, ktorá zvyšuje obavy o bezpečnosť,“ hovorí Šimko.
Požadujú bezpečnostné úpravy a novú cestu
Obyvatelia sa rozhodli konať, keďže sa cítili nepochopení a ignorovaní. Vznikla občianska iniciatíva, ktorá sa rozhodla upozorniť na porušovanie ústavného práva na priaznivé a bezpečné životné prostredie. Mesto a poslancov Novák o tom informovali v septembri 2024.
„Okrem mesta Nováky sme poslali podnet na okresný úrad v Trenčíne, prezidentovi, poslancom, príslušné ministerstvá dopravy, obrany a životného prostredia, prokuratúram, polícii, aby boli informovaní a konali podľa svojich zákonných kompetencií,“ uviedol Šimko.

Cieľom iniciatívy podľa neho bolo prinútiť kompetentné orgány, aby sa začali zaoberať problémami a navrhli konkrétne riešenia. Obyvatelia požadovali bezpečnostné úpravy existujúcej Duklianskej ulice, ako aj vybudovanie novej prístupovej cesty k vojenskému závodu, ktorá by odľahčila dopravu v tejto oblasti.
Na podnet ľudí bol vykonaný štátny odborný dozor nad situáciou na Duklianskej ulici. Zúčastnili sa na ňom zástupcovia mestského úradu, polície, okresného úradu Trenčín, VOP a zástupcovia obyvateľov, ktorí vyjadrili znepokojenie.
„Výsledok bol však sklamaním, jediné, čo kompetentní odporučili, bolo osadenie dopravného zrkadla. To je však len krátkodobé riešenie. Obávame sa, že to najdôležitejšie, teda vyriešenie problému alternatívnou cestou mimo obydlia, zostalo neriešené,“ uviedol Šimko.
Mesto Nováky v zápise z októbra minulého roka informovalo, že šetrením cestného orgánu neboli preukázané žiadne závažné porušenia, na základe ktorých by mesto muselo pristúpiť k opatreniam.
Primátor Branislav Adamec tiež informoval, že mesto nezaznamenalo žiadnu zvýšenú nehodovosť nákladných, alebo iných motorových vozidiel. Tak isto neeviduje ani žiadne závažné porušenia, kvôli ktorým by museli byť nariadené opatrenia k doprave.
"Aj napriek tomu mesto Nováky zvýšilo bezpečnosť premávky na Duklianskej ulici zavedením zníženej rýchlosti, alebo osadením zrkadla. Najvhodnejším riešením na eliminovanie počtu prejazdov nákladných automobilov cez Dukliansku ulicu sa javí vybudovanie novej prístupovej komunikácie mimo zastavaného územia, či využívania železničnej vlečky," povedal.
Štátny dozor nezistil žiadne nedostatky
Vladimír Šimko oslovil aj vedenie holdingu v Českej republike, pod ktorý VOP Nováky patrí a ktorý v odpovedi deklaroval, že tému, na ktorú upozorňuje, vedenie aktívne komunikuje s mestom Nováky, občanmi postihnutými dopravnou situáciou, ako aj s príslušnými orgánmi.
„Treba však zdôrazniť, že predmetné cesty nie sú vo vlastníctve VOP Nováky, ale mesta Nováky a Ministerstva obrany SR. VOP Nováky sa bude naďalej zúčastňovať na rokovaniach o zlepšení dopravnej situácie v lokalite. Zároveň sa bude snažiť zorganizovať logistiku, ktorá je potrebná pre činnosť spoločnosti tak, aby sa dopravná situácia zlepšila aj pri súčasnom stave ciest,“ informoval v novembri 2024 Andrej Čírtek hovorca spoločnosti.

Ako VOP plánuje do budúcnosti riešiť túto problematiku tak, aby sa ľudia nemuseli obávať možných kolízií a následkov, ktoré by z toho mohli vzniknúť, odpovedal riaditeľ marketingu a komunikácie Michal Fúrik.
„Spoločnosť VOP Nováky spĺňa všetky bezpečnostné predpisy týkajúce sa prepravy. Prepravu nebezpečných tovarov realizujeme v súlade s platnou slovenskou legislatívou a v zmysle požiadaviek ADR prepravy. Dňa 22. októbra 2024 sme boli súčinní pri výkone štátneho dozoru nad pozemnými komunikáciami, ktorý nezistil žiadne nedostatky,“ uviedol.
Ministerstvo obrany na otázky do termínu uzávierky nereagovalo.
Aktivista upozorňuje úrady na alibizmus
Ako vysvetlil Šimko, ministerstvo obrany ho informovalo vo februári tohto roka aj o prípadnej novej dohode o užívaní komunikácie so všetkými subjektmi, ktoré ju využívajú. Obsah a termín stretnutia a možné postupy riešenia v súčasnom štádiu však podľa neho nie je možné stanoviť.
„K dnešnému dňu je stav taký, že bola podaná sťažnosť prednostovi Okresného úradu v Trenčíne na nedostatočné konanie tohto úradu a plynie doba na vyrozumenie,“ uviedol Šimko.

Podľa jeho vyjadrenia mu alibizmus všetkých dotknutých orgánov pri riešení tohto problému pripomína to, čo zažil už raz počas riešenia úseku cesty pri Nitrici v Prievidzskom okrese, ktorá dostala prívlastok cesta smrti.
„Vtedy občania upozorňovali na desiatky smrteľných nehôd, ktoré sa tam za viac ako dve desaťročia stali. Potom prišla nehoda s ôsmymi smrteľnými zraneniami naraz a úrady začali konať. Aj občania Duklianskej ulice majú svoje práva. Zbrojárska výroba pod ochranou štátu jej nemôže byť nadradená,“ uzavrel Šimko.