Fotografie lovcov vlakov sú fenomén, ktorý zlákal priaznivcov železníc u nás i vo svete

Ich koníčkom sú železnice.

Lovci vlakovLovci vlakov (Zdroj: Slavomír Pavle)

HORNÁ NITRA. Kým bežní ľudia vnímajú vlaky len ako prostriedok dopravy, pre nich sú lokomotívy a súpravy vlakov umeleckým objektom. Nadšenci železničnej fotografie trávia hodiny v teréne, sledujú grafikon, svetlo a čakajú na dokonalý záber.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Fotografi vlakov sú ľudia, ktorí milujú železnicu. Niektorí z nich pracujú priamo na trati, iní sú čistí fanúšikovia. Ich cieľom je odfotiť zaujímavé súpravy, rušne alebo netradičné vlaky a potom si zábery medzi sebou zdieľať.

Moderné súpravy síce jazdia častejšie, ale pre fotografov nie sú až také zaujímavé. Omnoho viac ich priťahujú staré mašiny a historické zostavy, ktoré na trati stretávajú čoraz zriedkavejšie. Zachytiť ich v správnom momente je výzvou a zároveň veľkou poctou.

SkryťVypnúť reklamu

Základom je dobré miesto

Na Slovensku ich nie je veľa, no sú pevnou komunitou, ktorú spája vášeň, vytrvalosť a obrovská dávka trpezlivosti. Na stránke venovanej vlakom a všetkému, čo s nimi súvisí, diskutujú len pod svojimi krstnými menami, prípadne prezývkami.

„Nemáme záujem sa prezentovať inak, takto nám to stačí. Nie každý môže to, čo robíme, chápať tak ako my a svojim spôsobom je to pre nás určitá ochrana, tak radšej zostávame v anonymite. Navzájom sa však viacerí poznáme aj osobne,“ vysvetľuje Braňo.

Hovorí, že fanúšikom železnice je od detstva. Vlaky ho fascinujú celý život a časom k tomu pridal aj fotografiu. Najradšej zachytáva staré stroje alebo zaujímavé súpravy v peknej krajine. Nie je to až tak uletené, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať, pretože v tom podľa neho nie sú sami.

SkryťVypnúť reklamu

„Svet je plný nadšencov ako sme my aj v rôznych iných oblastiach. Poznám kolegu, ktorý fotil kombajny a traktory, keď sa žalo. Iného spolužiaka zase bavili lietadlá. Každý si môže nájsť to svoje, čo ho najviac zaujíma,“ pridáva sa Patrik.

Ideálny záber je podľa nich kombináciou pekného miesta, správneho svetla a zaujímavého vlaku. Musia sledovať grafikon, aby vedeli, kedy vlak pôjde, a vybrať miesto tak, aby slnko správne svietilo na vlak, nie spoza neho.

„Najcennejšie zábery vznikajú pri netradičných príležitostiach, búrkach, západoch slnka alebo počas historických jázd parných vlakov. Zábery s dramatickým pozadím sú vo svete železničnej fotografie obzvlášť cenené,“ tvrdia zhodne.

Mimoriadne zaujímavým priestorom sú podľa nich najmä zákruty, mosty, otvorené lúky či hory, ktoré poskytujú dokonalé kulisy. Vlak musí byť navyše pekne osvetlený, aby naplno vynikla jeho krása.

SkryťVypnúť reklamu

Vlaky fotia aj vo svete

„Tých vážnejších fotografov je podľa mňa okolo štyridsať. Ak prirátame aj mladších nadšencov s mobilmi, počet stúpa k stovke. V zahraničí, hlavne v Čechách, je komunita ešte väčšia, ale nás, čo to robíme so zrkadlovkami a serióznejšie, je menej, dopĺňa Braňo.

Majú vlastnú stránku, kde sa môže prezentovať každý, koho vlaky zaujímajú. Podobní nadšenci sú podľa ich slov v rôznych krajinách sveta. Neprezentujú však len fotografie. Tento záujem má oveľa širší záber, sledujú aj nové trendy v železničnej doprave, ako sú napríklad autonómne vlaky a informujú sa o tom.

„Radšej fotografujeme staré vlaky. Nové sú všade a nezdajú sa nám až také vzácne. Staré mašiny, historické parné lokomotívy alebo nákladné súpravy majú pre nás väčšiu hodnotu lebo sú už raritou,“ dodáva Patrik.

Obaja zhodne potvrdzujú, že ide aj o finančne náročný koníček. Najmä ak musia cestovať z jedného konca republiky na druhý, ale podľa nich to stojí za to. Je to aj o stretnutiach ľudí, ktorí sa môžu pri spoločnom fotografovaní porozprávať.

„Železničiari nás vnímajú rôzne. Niektorí nás berú negatívne, hlavne tí, ktorých práca na železnici nebaví. Ale nájdu sa aj takí, ktorí sa tešia, keď vidia peknú fotku. Väčšina nás vníma asi neutrálne a nestarajú sa, čo so svojím voľným časom robíme,“ konštatuje Braňo.

Pridať sa môže každý

Ich cieľom nie je nič extrémne, čo by prinášalo riziko. Skôr naopak, motivuje ich zvláštny vzťah k železnici a nadšenie, ktoré fotografiami vlakov preukazujú. Žiadne automatické systémy na koľajniciach nepoužívajú, ide len o poctivú fotku z bezpečnej vzdialenosti.

„Niektorí nás volajú blázni, ale ja sa považujem za fotografa železnice. Každý si na nás nájde vlastné pomenovanie. Existujú rôzne skupiny ľudí, ktorí sa venujú ešte čudesnejším koníčkom, sledujú napríklad trasy lietadiel a podobne,“ ozrejmil Patrik.

Keď fotia z verejného priestranstva, nepotrebujú žiadne povolenie. Ako sami zdôrazňujú, musia len dávať pozor, aby neboli v ochrannom pásme pri trati.

„Nemáme v úmysle spôsobovať niekomu problémy nedodržiavaním pravidiel, sami ich veľmi dobre poznáme. Tí, ktorí by s tým chceli začať, by ich mali poznať tiež. Určite to stojí za to pretože radosť z každého dobrého záberu je neopísateľná,“ uzatvára Braňo.

Sme v obrazoch

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Jahody dováža výrobca džemov z Moldavska, šípky z Nemecka
  2. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  3. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Apolka horí!
  3. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  5. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  6. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  8. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 685
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 697
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 220
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 079
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 879
  6. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 2 786
  7. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 651
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 943
  1. Zuzana Kučminová: Zvyk mi dáva korene, zvedavosť mi dáva krídla
  2. Jakub Konečný: Dana Drábová nás nečakane opustila
  3. Miroslav Kocúr: Novela ústavy a úcta ku každému životu
  4. Dávid Polák: Dva roky od 7. októbra
  5. Milan Removčík: Rozsutec
  6. Erik Kriššák: Úpal
  7. Ján Šeďo: Zachránili "ju", jej "reči" je rozumieť aj bez slov.
  8. Jakub Konečný: Izrael a Palestína potrebujú prímerie, mier aj zmierenie
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 902
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 14 565
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 11 493
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 254
  5. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 7 986
  6. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 6 626
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 125
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 964
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Súčasné podnikanie sa rýchlo mení a tým aj požiadavky na financovanie.


Vizualizácia Čerešňového sadu v Prievidzi po revitalizácii.

Pribudne aj čerešňová alej.


Michal Krčméry, Darina Maňurová a Mikuláš Černota

Od škôl a zdravotníctva po kešu stromy a púštne záhrady – slovenské projekty menia životy zraniteľných komunít.


Ilustračná fotografia.

Vtáky našli vo Východných Karpatoch.


TASR

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu