Zo starého domu urobil ľudové múzeum, v ktorom vracia ľudí o storočie späť, mnohí sú šokovaní

Rastislav Haroník býva vo vlastnom múzeu.

Rastislav Haroník pred domom z roku 1873Rastislav Haroník pred domom z roku 1873 (Zdroj: Slavomír Pavle)

Je iný. Je to človek, ktorý vníma krásu tam, kde ju iní prehliadajú. Keď sa pred päťdesiatimi rokmi pustil do obnovy jedného z najstarších domov v obci, aby ho zachránil, pripadal miestnym ako čudák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ten pocit má dodnes a to i napriek tomu, že na konci jednej z dolín Nitrianskeho Pravna v okrese Prievidza v časti Vyšehradné, z neho dokázal v priebehu desaťročí urobiť dom snov a naplniť ho stovkami pokladov.

Za príkladnú rekonštrukciu obydlia získal v roku 1993 ocenenie Europa Nostra, ktoré zviditeľňuje nevšedné projekty v oblasti kultúrneho dedičstva. Osobitná kapitola v jeho tvorbe patrila aj historickým replikám pecí pre hradné interiéry.

SkryťVypnúť reklamu

On sám tvrdí, že nič výnimočné. Je za tým len robota, dlhoročná a poctivá. O niečom takom sa v mladosti nikdy nepremýšľa do dôsledkov. Na to treba mať podľa neho len jednoducho šťastie a jeho stretlo v pravý čas.

RASTISLAV HARONÍK, umelec, zberateľ, pedagóg, odborník na historickú ľudovú keramiku a odevy oslávi v tomto roku magické jubileum, 77 rokov. Viac o sebe, dome a jeho pokladoch prezradil v rozhovore.

Ako spätne hodnotíte svoj život, ste tam kde ste chceli byť?

Keď sa obzriem späť, môžem povedať, že áno. Som tam, kde som vždy chcel byť. Dnes žijem tak, ako som si to vysníval. Bolo to cieľavedomé, neprišlo to samo. Roky som pracoval, nič nebolo zadarmo. Celý tento priestor, od pôvodnej časti domu až po dielňu som si vybudoval vlastnými rukami. Kedysi tu stála len stará budova. Nebolo tu miesto ani na dýchanie, nieto ešte na bývanie a prácu.

SkryťVypnúť reklamu

Postupne som to rozšíril, vytvoril podmienky na bývanie, keramickú dielňu aj malé múzeum. Chýba mi už len jedna vec, stodola. Mal som sen vybudovať hospodársku budovu, ako to kedysi bývalo pri gazdovských domoch. Miesto, kde by som mohol pokračovať v práci, vystaviť svoju zbierku. Ale keď som na to konečne mal našetrené, prišiel covid. A potom všetko zdraželo tak, že som na to nemal dosť. Už sa to nedalo zrealizovať. Mrzí ma to, ale čo, všetko sa nedá.

Prečo ste si zvolili život v starom dome a nie v modernom bývaní?

Mnohí dnes chcú bývať v novom. Staré domy búrajú alebo prerábajú tak, že z nich nezostane nič pôvodné. Mňa to ale vždy ťahalo k tradícii, remeslu a ľudovej kultúre. Po prvom ročníku na strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave som išiel cez prázdniny k spolužiakovi do Martina. Zobral ma do miestneho múzea. Ako dieťa som tam už raz bol, ale veľa som si z toho nepamätal, len dlabaný drevený čln. Asi v sedemnástich rokoch na mňa to isté múzeum urobilo obrovský dojem.

SkryťVypnúť reklamu

Doslova v jedinom okamihu som prepadol čaru ľudového umenia, remesla a tradičného spôsobu života. To ma úplne vzalo. Ráno som bol ešte normálny a popoludní som už bol zberateľ.

Začal som zbierať keramiku a hľadať staré veci už po ceste domov z Martina. Prechádzal som dedinami, časť cesty peši a keď som videl nejakú rozpadnutú stajňu, vliezol som tam a hľadal črepy. Vracal som sa domov s taškami plnými úlomkov. Bolo mi jasné, že sa tým chcem zaoberať celý život.

Čo všetko je vo vašej zbierke?

Mám toho veľa, za dlhé roky sa mi podarilo nazbierať všetko možné. Najviac si vážim veci, ktoré súvisia s čiernou kuchyňou. Vtedy sa varilo na otvorenom ohni a používali sa špeciálne riady, ktoré stáli nad ohňom na vlastných nôžkach, čo je typický riad pre čiernu kuchyňu. Také nádoby mohli mať sto rokov, ale aj tristo, tvarovo sa nemenili celé stáročia. Boli to praktické a jednoduché veci, ale úžasne premyslené.

Napríklad niektoré sú zadymované, to bola technológia, pri ktorej sa počas výpalu nádoba nasiakla sadzami. Tie upchali póry v hline a nádoba nepresakovala, aj keď nebola glazovaná. To je podľa mňa úplne fascinujúce. Mám aj pohár zo štrnásteho storočia, ktorý som kúpil kedysi na burze. Nie je glazovaný, len zadymovaný. A to, že takýto kus prežil stáročia, je pre mňa malý zázrak.

Sú vašou inšpiráciou pri práci s keramikou aj predmety z minulosti?

Okrem tradičnej úžitkovej keramiky sa teraz viac venujem dekoratívnej tvorbe, hlavne plastikám. Najviac ma oslovili sakrálne motívy. Panna Mária ako Madona alebo ako pieta. Inšpirujem sa historickými ľudovými soškami, ktoré si ľudia kupovali na púťach, napríklad Šaštínska Madona. Nosili si ich domov z púte a dávali si ich na fasádu domov alebo do takzvaného svätého kúta. Dnes sa snažím nadviazať na túto tradíciu, síce po svojom, ale s rešpektom.

Veľmi ma baví aj povrchová úprava, hlavne tá ručná, nedokonalá. Každý kúsok nesie rukopis človeka, odtlačok prsta, jemnú asymetriu. Strojová výroba je síce presná, ale sterilná. Ja mám rád v keramike skôr tú ľudskosť.

Zaujímajú sa o keramiku dnešní mladí ľudia?

Veľmi málo. Keď som ešte robil amatérske dielne, väčšinou sa hlásili ženy, čo je paradox, lebo keramika bola historicky mužská práca. Bola fyzicky náročná, hlavne pri práci s hlinou a s pecou. Dnes prídu ľudia, skúsia si to, ale po piatich minútach si už mládež hlinu len tak pohadzuje, alebo sa ňou obhadzuje. Skutočne seriózny záujem o túto prácu som za celý ten čas, čo sa jej venujem od nikoho nezažil.

A aj keby chcel niekto začať, nie je to jednoduché. Treba mať vybavenie, hlavne pec. Ja som kedysi svoje prvé výrobky nosil do starej tehelne a tam ich vypaľoval. Niesol som ich v koši v rukách. Boli to ťažké začiatky. Ale bez pece sa keramika jednoducho nedá robiť.

Ako reagujú návštevníci na vaše dielo a múzeum, čo ich najviac zaujíma?

Ľudí to väčšinou veľmi zaujme, hlavne deti sú fascinované. Zrazu sa ocitnú v inom svete. Najväčší efekt prekvapenia býva v tradičnej izbe alebo v čiernej kuchyni. Keď im poviem, že sa všade svietilo horiacimi trieskami - lúčmi, úplne im to zmení predstavu o živote v minulosti. Dokonca sa zvyknú spýtať kde bol televízor. To, že nebola elektrina nedokážu ani pochopiť.

Keď prídu k nám na návštevu, vidia, ako sa kedysi bývalo, nábytok, keramiku, originálne riady, nástroje a množstvo ošatenia s nádhernými ľudovými motívmi. Mnohé z exponátov sú jedinečné unikáty staré sto aj dvesto rokov. Všetko je autentické. Vstúpia a majú pocit, akoby sa ocitli o sto rokov späť. Ľudia sú prekvapení a často sa pýtajú, či to všetko v tomto dome bolo. A pritom tu bola len lopata na chlieb, ohreblo a vidlica k peci, všetko ostatné som priniesol a vybudoval za päťdesiat rokov sám.

Ako vnímate súčasnosť v kontexte minulosti?

Svet sa veľmi rýchlo mení. Naivne som dúfal, že sa bude zlepšovať. Kedysi som poznal ľudí, ktorí boli negramotní. Myslel som si, že keď sa naučia písať a čítať budú vzdelanejší a tým pádom aj lepší. Mnohí však zabúdajú, čo sú skutočné hodnoty. Už si nevedia vážiť ani obyčajnú prácu, zručnosti, nemajú trpezlivosť a to je škoda. Svet je niekde inde ako som čakal.

Kultúra

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 932
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 105
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 871
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 841
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 665
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 317
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 593
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 473
  1. Otilia Horrocks: Slovensko pod paľbou kritiky zvonka aj zvnútra alebo aj o diletantoch /plus video/
  2. Ivan Čáni: „Absolútne nevedomý“ Danko opäť útočí do Fica, aby mu mohol onedlho zas a znova „vyznať lásku“.
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  5. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  6. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  7. Tomáš Vereš: Cena spokojnosti
  8. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 189 084
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 294
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 136
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 748
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 231
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 771
  7. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 3 449
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 309
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Otilia Horrocks: Slovensko pod paľbou kritiky zvonka aj zvnútra alebo aj o diletantoch /plus video/
  2. Ivan Čáni: „Absolútne nevedomý“ Danko opäť útočí do Fica, aby mu mohol onedlho zas a znova „vyznať lásku“.
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  5. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  6. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  7. Tomáš Vereš: Cena spokojnosti
  8. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 189 084
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 294
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 136
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 748
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 231
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 771
  7. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 3 449
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 309
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu