BYSTRIČANY. Na začiatku bol otvorený list vedeniu školy a obce. Rodičia žiakov v ňom vyjadrujú obavy z výrazných zmien, ktoré nastali po odchode dlhoročného riaditeľa základnej školy v obci Bystričany neďaleko Prievidze.
Na konci bolo šesťhodinové zasadnutie obecného zastupiteľstva s rekordnou účasťou verejnosti, na ktorom sa čítal ďalší otvorený list o dôvodoch zvýšenia poplatkov za stravnú jednotku na žiaka, ktorý vyvolal ešte väčšiu diskusiu.
V obci, kde pozná každý každého, je akýkoľvek otvorený list, ktorý bol navyše zverejnený na sociálnej sieti, okamžite predmetom diskusií. A reakcie naň bývajú zvyčajne plné emócií. Dvojnásobne to platí vtedy, ak sa problematika týka detí, školy, a tým pádom celej komunity.
V piatok 14. marca sa v sále kultúrneho domu v Bystričanoch na verejnom zasadnutí obecného zastupiteľstva stretli všetci tí, ktorí mali záujem s poslancami na aktuálne témy diskutovať. Viacerí odchádzali so zmiešanými pocitmi.
Tému otvorili obavy rodičov
V otvorenom liste, ktorý podpísalo 45 rodičov, sa okrem iného píše aj o zmene atmosféry, ktorá nastala po odchode bývalého riaditeľa a vyjadrujú obavy z výrazných zmien, ktoré nastali v škole.
"Škola, v ktorej vždy vládol pokoj, priateľstvo, úsmev, porozumenie a pohoda sa zmenila. Nechcem a nebudem tichým svedkom začiatku konca našej školy,“ uviedla Slavomíra Kalafutová, ktorá list zverejnila.
Apeluje v ňom na vedenie školy a obce, aby sa vrátili k osvedčeným princípom, ktoré robili školu výnimočnou a žiada, aby sa transparentne vybrali noví vedúci pracovníci s jasnými víziami.
„Naša základná a materská škola bude naďalej v maximálnej možnej miere a v zmysle zákona podporovaná, aby bola naozaj plnohodnotným a čo možno najideálnejším miestom pre naše deti,“ zdôraznil v reakcii na list starosta obce Filip Lukáč
V liste rodičia apelujú aj na zvyšovanie odborných kvalít nového riaditeľa školy, ktorý by mal pokračovať v nastavených parametroch školy a zároveň priniesť nové nápady na zlepšenie.
„Nový riaditeľ musí byť na vysoko odbornej úrovni, musí mať jasné vízie, vychádzajúce z fungujúceho vybudovaného systému a jeho výber by mal byť transparentný," uvádza sa v liste.
Vedenie obce garantuje, že pred výberom nového riaditeľa školy sa bude konať transparentný proces, ktorý zohľadní názory všetkých zainteresovaných strán.
„Voľba nového riaditeľa bude nestranná a maximálne transparentná, v čo najlepšom úmysle pre ďalšie smerovanie školy,“ garantuje starosta.
V tejto súvislosti vedenie obce pripomína, že výberové konanie na nového riaditeľa školy už bolo vyhlásené a zverejnené na webových stránkach obce, školy a pracovných portáloch v nadštandardnom režime.
„Našou snahou je prilákať čo najviac kvalifikovaných kandidátov na túto pozíciu a zabezpečiť, aby škola mala na čele odborníka, ktorý bude schopný pokračovať v dobrej tradícii a posúvať ju správnym smerom,“ uviedol starosta.
Rodičia kritizovali aj opatrenia, ktoré sa týkajú rušenia pracovných miest asistentov učiteľov, čo podľa nich výrazne spomalí vzdelávací proces celej triedy a integrovaní žiaci, ktorí potrebujú špeciálnu podporu, sa stanú závislými na pomoci ostatných detí, čo ohrozí ich vzdelávanie a zároveň oslabí aj ďalšie deti.
V odpovedi zástupcov Rady školy sa uvádza, že zmeny v personálnom obsadení neboli rozhodnutím aktuálneho vedenia školy, ale boli výsledkom žiadostí samotných zamestnancov.
„K rušeniu miesta asistenta učiteľa nedošlo a nový asistent učiteľa bol na školu prijatý hneď po skončení pracovného pomeru bývalej asistentky. Žiadni asistenti integrovaných žiakov neboli k dnešnému dňu zrušení,“ uvádza sa v reakcii školskej rady.
Začiatok konca sú peniaze
Obec dáva na prevádzku základnej školy takmer 900-tisíc eur ročne. Zákonná povinnosť hovorí o tom, že na prevádzku ročníkov jedna až deväť treba minimálne 150 žiakov.
„My sa momentálne dostávame ku kritickej hranici sto žiakov, čo má obrovský vplyv aj na budúce úväzky učiteľov. Chceme aby tu zostali a mali ich na sto percent garantované, ale všetko je to o financiách,“ uviedol starosta.
V Bystričanoch majú momentálne dve funkčné jedálne v dvoch školách, ktoré sú od seba vzdialené len niekoľko stoviek metrov. V materskej škole by z jedálne vedeli urobiť ďalšiu triedu a vykryť záujem rodičov o chýbajúce miesta.
„Ekonomika je o efektivite. Máme dva objekty s dvoma kuchyňami tesne vedľa seba a vedenie školy s tým doteraz nič neurobilo. Aj to je jedna z výziev pre nového riaditeľa, samozrejme okrem toho, že potrebujeme mať prehľad o celkovom financovaní,“ doplnil starosta.
Podľa vyjadrenia hlavného kontrolóra obce Martina Mokrého musí byť systém nastavený tak, aby bol pre obec udržateľný a samozrejme aj zákonný.
„Obec nemôže dotovať napríklad stravovanie žiakov vo výške príspevku, ktorý si sama zvolí, ale všetko podlieha veľmi prísnym a presným pravidlám, ktoré sa musia dodržiavať, nakoľko neprimerané dotovanie v jednej oblasti môže spôsobiť problém v inej oblasti,“ pripomenul.
Potreba navýšenia poplatkov za réžiu stravy pre žiakov základnej a materskej školy o tri eurá mesačne, čo je v prepočte asi 15 centov na jeden obed, bola podľa neho nevyhnutná a správna, a to i napriek tomu, že na rokovaní obecného zastupiteľstva rodičia žiakov, ktorých sa dotýka, vyjadrili v otvorenom liste a diskusii k tejto téme svoj nesúhlas.
„Sú obce, v ktorých sa výška doplatkov dvíha oveľa viac, aj násobne. Ani táto navrhnutá a schválená suma ešte nemusí byť konečná. Všetko závisí od efektívnosti ekonomiky, ktorú si nastavuje sama škola. Dve jedálne tu už dávno nemali byť,“ pripomenul.
Školy s menším počtom žiakov to nemajú vôbec ľahké, najmä ak fungujú ako samostatné subjekty a nie sú v priamej kompetencii obce. O to dôležitejšie je ich prehľadné a predovšetkým efektívne hospodárenie.
„Ekonomické výsledky školy nie sú momentálne dobré. Hoci nám všetkým ide o vzdelanie a udržanie školy v obci, jej stabilita by mala byť zabezpečená a garantovaná práve novým vedením. Aj preto nám na ňom záleží rovnako ako občanom obce, o to viac, že sa na to skladáme všetci spoločne,“ uzavrel starosta.