HORNÁ NITRA. Trenčiansky samosprávny kraj plánuje výstavbu nového mosta v Opatovciach nad Nitrou v prievidzskom regióne. Existujúci most bude zbúraný a na jeho mieste postavia moderný dvojpruhový most s chodníkom pre chodcov a cyklistov.
Predpokladaná investícia je viac ako 2,2 milióna eur a momentálne prebieha majetkovoprávne usporiadanie obecných pozemkov v jeho okolí. Trenčianska župa, ktorá ho má v správe, plánuje riešiť financovanie tohto projektu zo zdrojov programu Slovensko.
Na havarijný stav objektu už viac ako desať rokov upozorňuje aj obec Opatovce nad Nitrou, pre ktorú je most cez rieku Nitru, ktorý spája Bojnice s obcou Koš a Novákmi mimoriadne dôležitý.
„Poslanci na tohtoročnom februárovom zasadnutí už odsúhlasili zmluvu o budúcej zmluve na pozemky, ktoré je potrebné na stavbu vyčleniť. Sme radi, že sa konečne ľady pohli a realizácia sa uskutoční v čo najkratšom možnom čase,“ uviedla starostka Opatoviec nad Nitrou Dana Melišková.

Ako doplnila, počas realizácie bude cesta pre motorové vozidlá kompletne uzavretá a k dispozícii zostane len lávka pre peších, ktorá bude na čas výstavby presunutá o niekoľko desiatok metrov nižšie.
Mosty dobieha minulosť
Na cestách druhej a tretej triedy na hornej Nitre je až 24 mostov v zlom a päť vo veľmi zlom stave. V správe ich má Trenčiansky samosprávny kraj. Odborníci upozorňujú, že tento alarmujúci jav je dôsledkom dlhodobého zanedbávania ich pravidelnej údržby.
„Ide o mosty postavené pred viac ako päťdesiatimi rokmi, do ktorých sa takmer neinvestovalo. Dnes nás dobieha čas a tieto stavby sa dostávajú do zlého a niektoré dokonca do havarijného stavu,“ vysvetľuje expert Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.
Odborníci upozorňujú, že situácia je alarmujúca a bez systematických investícií hrozí uzatváranie ďalších mostov. Podľa nich je najväčším problémom práve dlhodobý nedostatok financií.
„Každý rok by sa mali robiť základné prehliadky, no keď nie sú peniaze, nedodržiavajú sa normy a problémy sa len nabaľujú. Navyše, intenzita dopravy sa zvýšila, na mostoch jazdí čoraz viac ťažkých nákladných vozidiel, čo len urýchľuje ich degradáciu,“ dopĺňa Palčák.

Jedným z hlavných faktorov poškodzovania mostov je ich vystavenie poveternostným podmienkam, korózii a nevhodnej údržbe.
„Most je zariadenie s určitou životnosťou a musí sa udržiavať v dobrom stave. Ak sa objaví prvý problém, treba ho hneď riešiť. Pri kovových konštrukciách je potrebné ich pravidelne natierať ochrannými nátermi, ak voda zateká do konštrukcie, musia sa opraviť praskliny a zlá vozovka na moste nesmie prepúšťať vlhkosť do podkladu. Keď sa tieto veci nerobia, most sa dostáva do havarijného stavu a jeho oprava je následne oveľa drahšia,“ dodáva odborník.
Problémom mostov v zlom stave je aj ich dopad na dopravnú situáciu v regióne. Kým po poškodenej ceste s výtlkmi môžete prejsť zníženou rýchlosťou, ak je most v havarijnom stave, musí sa uzatvoriť.
„A práve to spôsobuje obrovské komplikácie, pretože obchádzkové trasy môžu byť aj niekoľko desiatok kilometrov dlhé. Niektoré oblasti sa tak môžu stať takmer neprístupnými, čo komplikuje nielen dopravu, ale aj zásobovanie a život obyvateľov,“ upozorňuje odborník.
Kritická situácia na hornej Nitre
Trenčianska župa eviduje na hornej Nitre takmer tri desiatky mostov v zlom až havarijnom stave, zároveň však upokojuje, že aktuálne v kraji neevidujú most, ktorý by museli uzatvoriť. Napriek obmedzeným financiám samosprávny kraj každoročne investuje do údržby a rekonštrukcie mostov.
„O údržbu sa starajú tri mostné čaty krajskej správy ciest v Trenčíne, Považskej Bystrici a Prievidzi. Tento rok sa plánujú opravy mostov v Kamenci pod Vtáčnikom, Ostraticiach, Pažiti a Valaskej Belej. Väčšie rekonštrukcie prebehnú v Lazanoch a pripravujú sa podklady na opravu mosta v Kamenci pod Vtáčnikom,“ informuje hovorkyňa kraja Lenka Kukučková.

Hoci sa každoročne opravuje viacero mostov, odborníci upozorňujú, že ak sa nezvýši objem financií na ich systematickú údržbu, problémy sa budú naďalej prehlbovať.
„Každý rok sa náklady na opravy zvyšujú a ak sa problém nerieši priebežne, v konečnom dôsledku to stojí oveľa viac,“ uzatvára dopravný expert.